Posts

Showing posts from January, 2017

MENYESAL KENAL SUPPLIMENT-CIK AZZA POT PET.

Image
Alhamdulilah bertemu kembali kita kan,cik azza baru je balik rumah lepas cucuk baby 2 monthsyukur kehadrat allah baby dah makin membesar 2 bulan 5.85kg..Nurse kata besaq jugak nie,tapi xpe jangan risau sebab cik azza tak ambil susu formula dekat baby hanya susu cap kantung je..hahahahaha.
ish3 bukan nak cerita susu cap kantung la saja je nak habaq dekat hampa macam mana cik azza kenal shaklee..Cik azza ingat lagi ESP + vitamin c suppliment pertama yang cik azza ambil selepas kenal shaklee,kalau tidak sebelum nie kawan-kawan tunjuk flyers pun cik azza buat tak tahu je sebab tak pernah percaya suppliment bagai..Membazir je.
Dalam sedar tak sedar cik azza sendiri tak tahu dari mana cik azza boleh terjebak dengan ESP nie,kalau tak salah cik azza start masa nak kurus kot nak cantik la konon..hihi
Namun dalam tak sedar bukan setakat cantik hihihihi ESP + VITAMIN C bagi lebih dari apa cik azza nak.



KELEBIHAN ESP:-Menjadikan Kulit lebih cantik,berseri dan anjal.memudarkan ParutMemberi ton kulit s…

BAHAYA MAKANAN KERAP DIPANASKAN-CIK AZZA POT PET.

Image
Sebelum nie memang cik azza selalu buat,ish jangan cakap sebelum nie zaman muda- muda dulu lagi cik azza dah terbiasa dengan panaskan makanan.Bukan apa kononnya tak nak membazirkan,masak tengah hari boleh panas malamnya,masak malam pagi esok boleh makan lagi.Semuanya nak mudah kan.Tapi tak tau la kenapa cik azza terfikir tak bahaya ke asyik panaskan makanan nie kan,padahal nak masuk dalam perut juga nanti.Semua nie mula bila cik azza bersalin anak ke 2 dan menyusu badan sepenuhnya dari situ cik azza mula ambil vitamin dan juga makanan berkhasiat dan sejak itu juga cik azza cari bahaya ke panaskan makanan nie.
Jom tengok makanan apa yang bahaya bila kita selalu panaskan.

1) AYAM.


Haaaaa biaq betol ayam tak boleh dipanaskan,ayam memang feberet semua orang kan tambah tambah untuk anak2..KENAPA TAK BOLEH PANAS AYAM?Sebabnya ayam mengandungi dan kaya dengan proteinProtein nie bila kita dah panaskan akan mengubah struktur protein itu dan membahayakan proses pencernaan,baik makan je sejuk2 maca…

BANJIR MEMBAWA PENYAKIT -CIK AZZA POT PET.

Image
Tidak dinafikan sejak beberapa minggu kebelakangan ini hujan berpanjangan dan banjir telah mula melanda beberapa tempat,Banjir besar sudah melanda terutamanya negeri-negeri pantai timur dan selatan seperti TERENGGANU.KELANTAN,JOHOR.Berita ini bukan sahaja menyedihkan penduduk dengan kehilangan harta benda ada juga turut meragut  nyawa sebagai mangsa banjir.
Berita yang disiarkan memaklumkan kerajaan tidak putus-putus menghulurkan bantuan kepada mangsa-mangsa banjir,Namun hakikatnya ada lagi masalah yang lebih membinasakan dan membimbangkan juga tidak boleh dipandang ringan iaitu isu kesihatan.


Banjir merupakan punca utama berlakunya penyakit bawaan air seperti cirit-birit (gastroenteritis akut,kolera,tifoid,hepatitis A,disentri dan keracunan makanan akibat bekalan air dan penyediaan makanan yang tercemar.Air banjir bercampur dengan sampah sarap serta najis menyebabkan ia tercemar dengan pelbagai jenis bakteria.
Pegawai Perubatan Am, Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), Dr. Noor Baizura …

AKU PERLUKAN MAKANAN TAMBAHAN KENAPA??- CIK AZZA POT PET.

Image
Tidak dinafikan semakin hari usia kita semakin meningkat bukan semakin menurun yang ini kita ,termasuk cik azza tak boleh lari .Begitu juga dengan kudrat  kita yang semakin terbatas dalam setiap urusan yang kita lakukan .Satu ketika dulu tenaga muda memang terbaik,Namun sekarang buat kerja dengan tenaga dah mula terasa kepenatan dia kan.
Cik azza ingat lagi masa dahulu tiap kali cuti sekolah jumaat sabtu(Kedah),cik azza banyak habiskan masa dengan menolong mak dengan ayah kutip sekerap,cik azza tak pasti anak-anak sekarang kenal atau tidak apa semua itu.Dari anak bukit paling atas sepokok demi sepokok kutip je sekerapbayang kan kalau ada 300 pokok semua cik azza kutip. 
Menarik seguni sekerap yang separuh sebab tenaga perempuan tak sama macam lelaki kan..dah lenguh pingang namun seronok sebab teringatkan upah yang akan diterima nanti kan..Sekarang kalau ayah cik azza ajak terpaksa la menolak cik azza tak rasa mampu nak panjat lagi..hihihi.
Sama juga kalau cik azza attend aktiviti tempat …

KENALI PUNCA JERAWAT-CIK AZZA POT PET.

Image
Cahaya tengah tidur,Nifail layan Ipad,ayah layan bola ummi boleh la layan berblog sat,Malam nie tiba2 cik azza teringat nak bercerita punca kenapa kita runsing pasal miss "J"..sebenarnya cik azza tengah follow up seorang kawan nie dia bagi tau ada masalah jerawat,Tiba-tiba terfikir nak kongsi dengan semua sebab cik azza tahu ramai yang ada masalah nie kan cuma malu nak cakap je,Bukan itu sahaja jerawat nie kadang2 buat kita rasa kurang yakin ataupun rendah diri serta malu nak bersosial.
FAKTOR-FAKTOR MANYEBABKAN JERAWAT.
1) GULA PUTIH
Antara penyebab paling rapat dengan kita adalah GULA PUTIH makanan yang sentiasa ada disisi kita walau kemana jua kita pergi kan.Fikir tak apa kaitan gula putih dengan badan kita ??Apabila kandungan gula putih terlalu tinggi dalam badan ia boleh membuatkan darah kita kan menjadi pekat dan susah untuk mengalir dengan lancar,Sebab itu la bila kita ambil suppliment apa pun jerawat susah nak hilang dan berfungsi dengan baik.Penat je beli suppliment ma…

CARA MENGATASI KEPUTIHAN-CIK AZZA POT PET.

Image
Hi selamat petang semua,sihat ka,lama noh cik azza tak melawat hampa semua..Cik azza??? Sihat je alhamdulillah.
Cik azza nak cerita sikit la pasal keputihan,Kita wanita mesti tak lari dari keputihan termasuk lah cik azza sendiri.
Semalam cik azza dapat call dari seorang perempuan mengatakan dia mengalami keputihan yang hijau apple dan MISS V dah start gatal.keputihan nie benda yang normal,namun bila bila dah warna serta gatal dia kan menjadi sesuatu yang tidak normal.Keputihan berperanan sebagai PEMBERSIH didalam sistem pembiakan wanita.
"BILA DAH GATAL JANGAN CAKAP LA KAN GATAL DIA TAHAP MACAM MANA'



Keputihan adalah cecair atau lelehan lendir yang keluar dari faraj wanita.Selalunya keputihan nie berwarna kelabu keputihan dan jika telah berubah ke arah warna lain contohnya wrna kekuningan dan hijau itu dikhuatiri sudah dijangkiti kulat dan ianya dikatogeri serius .Dan paling teruk jika keputihan berketul dan berkeping-keping.
Keputihan yang Normal-  Sekiranya lendir yang keluar tid…