KENALI PUNCA JERAWAT-CIK AZZA POT PET.

Cahaya tengah tidur,Nifail layan Ipad,ayah layan bola ummi boleh la layan berblog sat,
Malam nie tiba2 cik azza teringat nak bercerita punca kenapa kita runsing pasal miss "J"..
sebenarnya cik azza tengah follow up seorang kawan nie dia bagi tau ada masalah jerawat,
Tiba-tiba terfikir nak kongsi dengan semua sebab cik azza tahu ramai yang ada masalah nie kan cuma malu nak cakap je,Bukan itu sahaja jerawat nie kadang2 buat kita rasa kurang yakin ataupun rendah diri serta malu nak bersosial.

FAKTOR-FAKTOR MANYEBABKAN JERAWAT.

1) GULA PUTIH

Antara penyebab paling rapat dengan kita adalah GULA PUTIH makanan yang sentiasa ada disisi kita walau kemana jua kita pergi kan.Fikir tak apa kaitan gula putih dengan badan kita ??
Apabila kandungan gula putih terlalu tinggi dalam badan ia boleh membuatkan darah kita kan menjadi pekat dan susah untuk mengalir dengan lancar,Sebab itu la bila kita ambil suppliment apa pun jerawat susah nak hilang dan berfungsi dengan baik.Penat je beli suppliment mahal-mahal kan.


2)MAKANAN GORENG DAN BERMINYAK
Makanan paling sedap dan menambah selera bila makan,ayam goreng,pisang goreng,mee goreng,semua makanan nie kalau kurang minyak mana sedap derrr..Gila kot mana boleh tinggal.Paling best bila mee goreng berminyak je tengok tambah dengan telur perrrr power gila siot semua makanan berminyak belasah je main telan je.Dalam masa yang sama dah tak fikir semua ini adalah penyebab pengaliran darah yang tidak lancar seterusnya segala makanan kesihatan yang kita ambil tidak diserap dengan sempurna.

3)USUS YANG KOTOR.
Semua orang akan fikir usus memang la kotor sebab ada najis kan?Salah tu,orang yang mempunyai usus yang sihat adalah orang yang membuang paling minimun 2kali sehari dan kentut tidak berbau..KAU ADA??Bila usus kotor dan bertoksin ,macammana ia nak serap segala nutrien dalam makanan????Dan bial toksin terlalu banyak ia akan menyebabkan kulit kita menjadi jerawat dan berminyak

Selain daripada semua ini benda lain yang perlu kita ingat adalah PENCEMARAN UDARA kita sentiasa terdedah dengan persekitaran yang tidak sihat asap rokok,asap kenderaan,habuk-habuk semua itu kita jarang ambil tahu kan.Pengambilan minuman BERKAFEIN juga menjadi faktor yang penting.KURANGNYA MINUM N AIR MASAK ..Disini kita dah tahu serba sedikit punca dimana MISS "J" muncul..Nampak senang kan.

Bila kita sudah tahu punca dari mana semua nie jom kita atasi,yang pertama mestilah kita kena minum air dengan secukupnya,kerana air masak dapat membantu menyingkirkan toksin dan membersihkan usus dengan lebih baik.

Kurangkan gula dalam makanan atau minuman kita.Gula bukan sahaja terdapat dalam minuman kita bancuh setiap hari tetapi gula terdapat dalam biskut,roti,minuman 3in 1 kek pastri dan macam-macam lagi lah

Bila kita dah buat semua ini,makanan bergoreng,permakanan yang megandungi,minum air masak secukupnya PASTIKAN kita membuang sisa kumbahan dalam perut sehari 2 kali,Paling tidak pun sehari sekali cukuplah,tak payah nak simpan lama-lama dalam perut nanti datang pulak masalah atau penyakit yang lain


Jangan ingat semua ini mudah ye,,baca memang la senang tapi nak buat ya allah kena perlukan pengorbanan dan kekuatan mental tau..Tapi demi kesihatan,kulit yang cantik,usus yang sihat kena la kuat jugak kan..Dalam pada masa yang sama kita boleh je cari resepi2 yang sihat tanpa minyak untuk kita kan.
Disamping itu juga cik azza suggestkan pengambilan suppliment yang sesuai tapi selepas semua badan kita sihat la kalau tidak tak guna habiskan duit beribu-ribukan.
Antara vitamin dan nutrien penting itu ialah:

Vitamin B Complex, Vitamin C, Vitamin E Zink Complex, GLA atau Omega 6, dan protein.

Bila kita dah pakai-pakai macam produk, buat macam-macam cara, tapi jerawat tak kurang-kurang pun, itu maknanya badan kita tak cukup vitamin dan nutrisi. Jadi macam mana dia nak buat kerja?

Caranya, kita perlulah 'cuci' dari dalam. Berikan makanan yang sebenar untuk kulit kita. Tengok beberapa testimoni di bawah ni. Dengan amalkan suplemen yang betul, jerawat bukan saja cepat surut, tapi dah susah nak naik.

Kalau ada yang berminat hendak dapatkan vitamin semulajadi untuk jerawat boleh la hubungi cik azza 
Cik azza 
01132045363
Pengedar Shaklee Malaysia
ID:1217675

Comments

Popular posts from this blog

PERLU KE UJIAN PAP SMEAR UNTUK WANITA ? ATAU SAJA UNTUK MENAKUTKAN.

TANDA BATU MERIYAN JATUH-CIK AZZA POT PET.

RAWAT DEMAM DENGGI-CIK AZZA POT PET.