BAHAYAKAH G6PD....!!!!!!!-CIK AZZA POT PET

"ingat lagi masa kakak sulung azza bersalin dulu,kakak cakap anak dia ada G6PD ...eh,apa tu bahaya ke,kesian baby kan terpaksa tanggung semua itu.
ada juga kakak bagi tau pantang larang tapi azza kan belum kawin,,,So malas la ambil port..hihihihi
Lepas je azza kahwin dan melahirkan anak sulung,doktor pun bagi tau anak azza pun ada G6PD...alamak baru la terigat apa yang kakak cakap dulu"
azza percaya ada dikalangan pembaca yang bergelar ibu yang tidak pernah ambil tahu penyakit ini kalau tak ada kaitan dengan kehidupan kita kan...


Apa Itu Penyakit G6PD?


Sebenarnya G6PD (Glucose 6 Phosphate hydrogenese) adalah penyakit kekurangan enzim dalam sel darah merah atau sejenis penyakit genetik. Biasanya selepas ibu melahirkan bayi, sample dan tali pusat bayi dihantar ke makmal untuk pemeriksaan G6PD.

Apa maksud kekurangan enzim G6PD?

Dalam sel darah merah terdapat sejenis enzim yang bertanggungjawab mengekalkan kestabilan sel darah merah daripada pecah iaitu enzim G6PD. Apabila paras enzim ini rendah, sel darah merah tidak mampu menahan keadaan stress seperti dalam kes jangkitan teruk atau apabila bahan kimia atau ubat-ubatan tertentu diambil, sekaligus menyebabkan sel darah merah pecah.

Tanda-tanda anak G6PD

azza sendiri tak pasti apa tanda-tanda dia sebab bila tengok secara luaran macam tak ada masalah je..Lepas tanya doktor lepas tu baca-baca sikit baru tau bayi macam nie tak ada tanda-tanda khusus,Bayi yang baru lahir yang mengalami G6PD akan ditempatkan di wad untuk pemerhatian kerana berisiko juandis tinggi(tapi anak azza dulu 3 hari je,tak ada tinggi sangat)tapi mungkin bersangkutan dengan kes dia yang lain allah bagi kelebihan ke arah lain kan..

JOM TENGOK TANDA-TANDA YANG TERJADI KALAU SEL DARAH MERAH PECAH.

  • Kelihatan dan nampak pucat
  • Tidak bermaya (kelihatan keletihan yang teramat
  • Pening
  • Degupan jantung yang laju
  • Sukar bernafas
  • Sakit dada

Kekurangan enzim G6PD adalah untuk seumur hidup. Walaupun tiada rawatan yang boleh menghilangkannya, ia tidak membawa kesan negatif yang ketara dan tidak menjejaskan perkembangan dan tumbesaran kanak-kanak.So jalani kehidupan seperti biasa ye anak-anak cuma kena berwaspasa je ye.

AGAK-AGAK APA YANG PERLU ELAK BILA ANAK G6PD.

Elakkan anak-anak kepada bahan-bahan yang boleh menyebabkan kemusnahan sel darah merah:-

  • Memberi ubat sendiri tanpa arahan dari doktor
  • Ubat gegar,ubat tradisional,ubat sinseh,jamu
  • Minyak gosok
  • Kacang Parang(penting)


azza juga nak ingat kan ibu-ibu supaya sentiasa beringat dengan apa yang ibu ambil jika masih menyusu ye..kalau agak-agak tak tahu apa yang perlu dielak kan lebih baik ibu mintak je senarai dari doktor tau..

Nah dekat sini pun azza sedia senarai hasil dari cik google juga..
untuk rujukan ibu-ibu semua..


Namun dekat sini azza nak tekan kan setiap kali pergi hospital atau klinik jangan lupa bagi tahu doktor anak ada G6PD,jangan lupa juga bawa kad G6PD.

Untuk pengetahuan ibu-ibu  bukan semua ubat atau suppliment ibu boleh belasah ambil je tau,adalah lebih baik dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu,
contoh kalau ibu nak ambil suppliment,Elakkan pengambilan berasaskan herba seperti  alfafa dan berasakan soya seperti ESP,tetapi
ada juga ibu yang ambil tapi tak ada masalah contoh azza la..
bergantung pada tahap G6PD deficiency yang anda atau anak alami
sebab itu azza cakap rujuk doktor dahulu tengok tahap anak bagaimana sebab ada yang sentitif ada yang kurang sensitif.

Pengambilan Set Berpantang yang terdiri daripada 
  • Vita-lea
  • B complex
  • Vitamin C
  • Ostematrik 
adalah selamat untuk ibu-ibu yang menyusu bayi G6PD



Alamak anak dah panggil nak susu la..azza pergi dulu ye,nanti jumpa lagi tau
sayang hampa semua..mmuuahhhhh.


Ingin dapatkan suppliment yang sesuai untuk anda dan keluarga anda..

Boleh terus whatsapp cik azza.
01132045363

Boleh cari cik azza di:
FB:-Sutera azyra
IG:- Cintahati_shaklee

Cik azza COD sekitar Bukit Mertajam,Bandar perda
Cik azza juga membuat Penghantaran seluruh Malaysia.
Jangan lupa cari cik azza ye..

Comments

Popular posts from this blog

PERLU KE UJIAN PAP SMEAR UNTUK WANITA ? ATAU SAJA UNTUK MENAKUTKAN.

TANDA BATU MERIYAN JATUH-CIK AZZA POT PET.

RAWAT DEMAM DENGGI-CIK AZZA POT PET.