Peritnya angin dalam badan ketika hamil.-CIK AZZA POT PET

"Erkk..erkk..aduh banyaknya angin aku ni. Tak selesa rasa perut, kepala pun sakit,belakang sakit sangat menyucuk-nyucuk je..nak sapu minyak panas dekat perut kesian baby..
Nak tunggu babah balik lambat lagi..Tahan je sakit nie...

Rasanya masalah angin dalam badan bukan sahaja menyerang ibu hamil kan..Tapi semua orang pernah merasainya..tahu tak setiap orang akan mengeluarkan antara satu hingga 
empat liter gas setiap hari dan mengeluarkan gas kira-kira 14 hingga 23 kali sehari.

Masalah angin ketika hamil adalah suatu perkara normal bagi ibu hamil.Pedih ulu hati adlah salah satu simptom angin dalam badan ini berpunca dari pengaliran cecair berasid dari dalam perut ke bahagian esophagus.Namun begitu ia tidaklah bahaya kepada bayi dalam kandungan.







Mengapa badan akan menghasilkan lebih banyak angin semasa mengandung?

Ini kerana kadar progesteron dalam badan ibu meningkat jauh lebih tinggi ketika hamil berbading normal.

Semakin kehamilan itu meningkat usianya, rahim akan semakin membesar dalam rongga perut ibu sehingga semakin memperlambatkan pencernaan dan menekan perut, menjadikan anda semakin kembung setelah makan.


Sebenarnya daripada mana angin ini datang?

Angin/gas terperangkap dalam saluran pencernaan dengan dua cara iaitu

1). Ketika menelan udara. Kebanyakan gas perut berlaku akibat menelan udara dan biasanya dilepaskan dengan bersendawa, walaupun sejumlah kecil dari gas tersebut boleh terus turun ke usus besar dan mengakibatkan perut kembung.

2). Ketika bakteria dalam usus besar anda sedang memecah makanan yang tidak dicerna. Sebahagian besar gas yang menyebabkan perut kembung dihasilkan ketika bakteria di usus besar memecah makanan yang tidak dicerna dengan sempurna oleh enzim dalam usus kecil. Karbohidrat tertentu adalah penyebab utama.
Setiap orang akan mengalami reaksi yang berbeza-beza terhadap setiap makanan yang dimakan. Mungkin ada orang mendapat banyak gas daripada makanan yang mungkin langsung tidak memberikan sebarang masalah kepada orang lain.

Keseimbangan bakteria yang terdapat dalam usus besar dapat mempengaruhi seberapa banyak gas yang dihasilkan oleh badan.
Cara yang paling efektif untuk mengurangkan gas adalah dengan mengurangkan makanan yang menyebabkan hal tersebut.
Keadaan ini  menyebabkan makanan yang diambil bergerak melalui sistem pencernaan lebih lambat, akibatnya ibu kerap membuang angin. Untuk mengurangkan frekuensinya, kurangikan pengambilan berikut:
*Pelbagai makanan yang tinggi kandungan lemak seperti stik, ayam goreng tepung dengan kulit, dan murtabak daging.
*Sayuran seperti  sawi.
*Minuman bergas.
*Ambil susu dan produk tenusu seperti keju, secara bertahap iaitu sedikit demi sedikit. Jangan ambil sekaligus dalam kuantiti yang banyak.

Tanda-tanda angin banyak dalam badan.
  • selalu rasa lenguh,kebas,sengal-sengal
  • selalu rasa letih,lesu,loya,tidak fokus
  • tapak kaki dan tangan sejuk
  • sentiasa rasa tegang di tengkuk dan pinggang
  • kulit yang kering dan merengsa
  • menghadapi masalah penafasan
  • perut berangin dan kembung
  • kerap pening kepala dan migrain
  • cepat berasa marah
  • hilang selera makan
  • Badan rasa tidak selesa.


Cara mengurangkan angin dalam badan.
  • jangan makan dalam kuantiti yang banyak dalam satu-satu masa,makan lah sedikit tapi kerap.
  • Kunyah makanan dengan tenang dan jangan bercakap
  • Kurangkan kekerapan minum ketika sedang makan kerana anda boleh minum lebih banyak di lain waktu selain daripada waktu makan.
  • Duduklah semasa makan atau minum, walaupun sekadar makan snek.
  •  Kerap bergerak terutama berjalan laju supaya dapat memperbaiki saluran pencernaan ibu yang lambat.
  • Jangan merokok. Selain boleh menyebabkan banyak masalah kesihatan yang serius, merokok meningkatkan asid bahagian rusuk.
  • Lakukan senaman khas untuk ibu hamil untuk mempelajari teknik bertenang dan pernafasan yang baik.
Jika masih tidak berjaya dengan cara-cara diatas anda boleh atasi dengan pengambilan suppliment iaitu pepermint- Ginger plus atau garlic complex(Garlic digalak kan ambil ketika trimester kedua)

Manfaat pepermint-Ginger Plus:
  • Melegakan otot perut dan menberi kesan penenang
  • melegakan mabuk laut dan darat
  • melegakan ketidakselesaan perut dan usus
  • menghalang gejala muntah-muntah
  • atasi kembung perut




Manfaat Garlic complex:
  • Antibiotik semulajadi
  • Menhalang masalah ketidakhadaman,kembung perut
  • detoksifikasi
  • Mengurangkan kolestrol
  • menghalang alergi


Jangan malu-malu untuk bertanya insyallah azza bantu selagi terdaya..


Nak dapatkan vitamin anda cepat whatsapp azza:-


No tel : 01132045363

Perunding Vitamin Anda 

Shaklee Independent Distributor 
  ID No : 1217675 
IG:cintahati_shaklee

Fb:Sutera azyra.

Comments

Popular posts from this blog

PERLU KE UJIAN PAP SMEAR UNTUK WANITA ? ATAU SAJA UNTUK MENAKUTKAN.

TANDA BATU MERIYAN JATUH-CIK AZZA POT PET.

RAWAT DEMAM DENGGI-CIK AZZA POT PET.