Skip to main content

ATASI GASTRIK DENGAN MUDAH.


Image result for gASTRIK



Cik azza masih ingat lagi semasa belajar dahulu.waktu itu ayah cik azza baru sahaja balik bekerja dah tiba-tiba dia memegang perut dan terus terduduk menahan kesakitan ,apa lagi mak cik azza memang membebel la sebabnya ayah kerja sampai lupa waktu makan..So dalam hati cik azza waktu itu terus aggap oooo orang gastrik memang tak boleh berlapar la ye..Maksudnya makan kena mengikut pada waktunya dan tidak boleh dengan perut kosong.


SIMPTOM GASTRIK.
Ramai pesakit gastrik tidak mengalami sebarang simptom. Namun, kewujudan penyakit gastrik akan tetap menyebabkan kerosakan kepada dinding perut dan seterusnya menyebabkan kesan-kesan buruk yang lebih serius seperti pendarahan di dinding perut.
Selalunya, pesakit gastrik akan mengalami simptom seperti sakit perut, hilang selera makan, rasa loya dan muntah-muntah.
Jika penyakit gastrik bertambah sehingga berlakunya ulser perut dan pendarahan di dinding perut, pesakit boleh mengalami masalah najis berdarah yang berwarna hitam atau muntah darah.
Simptom tersebut menandakan penyakit gastrik itu sudah menjadi tahap yang sangat serius dan pesakit tersebut harus dibawa ke klinik atau hospital secepat mungkin


MAKANAN DAN MINUMAN YANG BOLEH DAN TIDAK BOLEH UNTUK PESAKIT GASTRIK.

Antara makanan dan minuman yang tidak boleh diamalkan untuk pesakit gastrik adalah:


  • Jus Oren
  • Makanan pedas
  • Santan 
  • Susu.


Antara makanan dan minuman yang boleh diamalkan untuk pesakit gastrik adalah:
  • Bubur
  • Air Kosong
  • Nasi + sayur +ikan + ayam yang dimasak tidak pedas.
Antara sayur sayuran yang terbaik adalah seperti :
  • Labu
  • Brokoli
  • Batang saderi
  • Kobis 
  • Bayam
  • Salad
  • Bunga Kobis
  • Timun
  • Lobak Merah
Tapi kalau tekak dah pedas sakit pun kadang-kadang tahan itulah bapak cik azza..huhuhuhu.


BAGAIMANA UNTUK MERAWAT GASTRIK.

1. Minum susu.
  • Susu adalah peneutral terbaik kepada lapisan perut kita yang berasid. Susu boleh membantu meneutralkan asid dalam perut dengan cepat. Ada juga yang mengamalkan susu pekat manis untuk melegakan gastrik, namun susu pekat manis  mengandungi krimer bukan tenusu dan pemanis tambahan yang mungkin tidak sesuai bagi sesetengah orang.

2. Makan pisang.
  • Pisang adalah salah satu buah-buahan yang berPH tinggi (beralkali) dan boleh membantu meneutralkan asid dan menghasilkan mukus yang boleh melindungi dinding perut daripada asid dalam perut.

3. Menggigit bunga cengkih.
  • Menggigit bunga cengkih merangsang penghasilan air liur yang boleh membantu penghadaman. Dengan membiarkan seketika di dalam mulut, akan membantu memberi kelegaan kepada pesakit gastrik.

4. Minum air halia
  • Air rebusan halia  atau  air rendaman halia yang ditumbuk boleh membantu pesakit gastrik membuang angin yang menyebabkan perut merasa tidak selesa dan kembung. Amat mujarab untuk membuang angin  serta merta dan membantu melegakan gastrik dan pedih ulu hati.

5. Makan bawang putih bakar
  • Bakar sebiji bawang putih bersama kulitnya selama 1-2 minit, kemudian buang kulit dan basuhkan sedikit bahagian hitamnya dan kunyah begitu saja. InsyaaAllah, berkesan walaupun agak tidak sedap rasanya. Bawang putih memang membantu melawaskan dan membuang angin akibat gastrik.

6. Minum air 3 liter sehari
  • Pastikan anda minum air masak 3 liter sehari. Cara yang paling mudah untuk pastikan air yang anda minum dah cukup atau tak,  gunakan botol air untuk sukat. Dan pastikan 3 liter air masak habis dalam masa satu hari. Jika badan kita cukup air, badan kita akan dapat berfungsi lebih baik. Jadi, minumlah air masak secukupnya. Untuk setiap 25 kg berat badan kita, air yang diperlukan adalah 1 liter. So kalau berat dalam 75kg dan kebawah 3 liter memadai.

7. Minum segelas ESP Shaklee
  • ESP Shaklee adalah minuman protein soya Non GMO yang selamat untuk pesakit gastrik. Kacang soya merupakan protein unggul yang tinggi sifat alkalinya yang dapat meneutralkan keasidan di dalam perut.
  • Di samping itu, nutrien protein yang terkandung di dalam ESP sangat membantu membina sel-sel badan yang baru bagi menggantikan sel-sel lama yang telah rosak akibat dihakis oleh asid hidroklorik berikutan proses pencernaan makanan.
  • ESP bukan sekadar melegakan gastrik, jika diamalkan dengan konsistent , ESP dapat membantu memulihkan lapisan dinding perut yang berasid dan mengelakkan gastrik berulang. Mencegah lebih baik dari mengubati.

Selain daripada ESP yang terbaik lagi sedap itu boleh juga mengambil OSTEMATRIK dan PEPPERMINT GINGER PLUS untuk merawat masalah gastrik anda.





Ostematrix
  • Pesakit gastrik disarankan untuk mengambil susu atau kalsium, kerana ianya bersifat alkali dan mampu meneutralkan asid di dalam perut.


Peppermint Ginger Plus
  • Shaklee Peppermint Ginger Plus mengandungi herba asli pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis untuk rasa yang nyaman dan melegakan ketidakselesaan perut. Ia juga boleh dihancurkan dan dicampur dengan air panas untuk minuman herba semulajadi.

  • Mengandungi bahan-bahan seperti herba asli pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis, peppermint ginger plus amat membantu dalam melegakan ketidakselesaan perut.
  • Ia juga membantu pencernaan dan mengelakkan dari ketidakhadaman.


TESTIMONI PESAKIT ..ALHAMDULILLAH


Image result for testimoni gastrik  shaklee


Image result for testimoni gastrik  shaklee

 10 TAHUN MENDERITA GASTRIK DAN AKHIRNYA???


Tak seronok ke melihat orang mengalami masalah seperti kita pulih, dan kenapa tidak kita sendiri mengalaminya.

Betul mendapat rawatan daripada doktor adalah digalakkan untuk mengelak gastrik menjadi lebih teruk dan kronik tetap mencari jalan untuk pencegahan adalah lebih afdal.

Alhamdulillah bila tengok dan mendengar kakak nie bercerita,Bagaimana dirinya dulu hendak berjalan pun terbongkok-bongkok sampai terbaring sampai 2-3 hari la.

Cer tengok sekarang tersenyum lebar manis kiut!!!kiut!!!!


Jangan la tahan sakit jika anda terasa mengalaminya cepat-cepat la kita ikhtiar ye,kalau asyik ulang alik klinik tetapi ubat korang ambil tapi tak makan macam mana sakit hendak hilang kan.

Kalau hendak membuat pesanan secara sendiri anda boleh klik icon dibawah ye.


SET GASTRIK
!!!!
ESP RM 161.25
OSTEMATRIK  RM 61.25
PEPERMINT GINGER PLUS RM 47.50





Jangan lupa bila sudah selesai order anda kena la SMS/WHATSAPP cik azza ye untuk konsultasi percuma tau..Hanya untuk pelanggan cik azza tersayang.

Cik azza
01132045363..Terima kasih sudi singgah jangan lupa tinggal jejak ye.

Comments

  1. atasi segera jika anda mengalami gastrik..sakit mmg derita.

    ReplyDelete
  2. Boleh sms/wasap cik azza ye kalau nak berkongsi masalah..kecuali masalah cinta atau rumah tangga..hehehehe.

    ReplyDelete

Post a Comment