Skip to main content

TIPS ATASI SEMBELIT KETIKA BERPANTANG SEBELUM DATANG PENYAKIT LAIN.

ASSALAMUALAIKUM..


Related image


Bila baca je tajuk dekat atas rasa terimbas kembali derita sembelit ketika melahirkan anak yang pertama Mohammad Nifail Rizqin,selalunya bila anak pertama nie semua benda kita tidak tahu kan..
Yang tahu sakit sebab kena jahit biasa ler kan anak sulung..hihihihi.

Waktu itu dah selamat melahirkan setelah derita 12 jam tanggung sakit taapi jalan tak mau buka..hahahah banyak dosa terhapus nie..hihihi. orang cakap la cik azza tak cakap ye tulis je..

Masa nie cik azza tak kenal dan tangkap feeling dengan shaklee lagi tau,kalau orang cerita pun malas nak ambil tau sebabnya cik azza susah nak percaya apa orang cakap dan hanya menganggap mereka nak bagi barang depa laku keras la tu kan..

Bagi ibu yang bersalin normal benda paling takut dan ngeri sekali adalah SEMBELIT 
tapi jangan cakap ibu bersalin normal ibu bersalin secara pembedahan pun  tidak terlepas mengalami masalah nie ye.
Sebabnya apabila kita sembelit kita akan mengerah tenaga dan perut kita akan menekan dan meneran.

Aduh bila terbayangkan semua itu memang ngeri sangat-sangat ditambah pulak dengan tandas yang cangkung agaknya apa yang anda buat ye?Tahan selama beberapa hari?Biaq betoi nie?..

Bayangkan tiap kali hendak membuang cik azza akan menahan sakit yang teramat sangat dan prosesnya hanya separuh,tak tahu macam mana nak cakap hanya mampu menagis dan mengigit kain dimulut supaya orang tak tahu derita cik azza.

Pada mulanya cik azza ada mengamalkan buah oren untuk pemulaan,betul najis keluar tetapi cirit dan ini termasuk bayi cik azza turut serta cirit sebabnya menyusu badan kan so semua orang tahu akibatnya.

Akibat kesian dengan anak cirit birit cik azza tanggung semua itu dan akhirnya ada darah yang menitik keluar,bayangkan dengan jahitan yang banyak serta sembelit allah hanya dia yang maha mengetahui.

Kalau kita yang tidak bersalin pun menderita akibat sembelit inikan pulak jika jahitan penuh dibawah.huhuhu

Bila teringat semua ini rasa macam tak nak tambah anak je tau..Tapi lastnya keluar agi seorang tapi waktu nie cik azza dah kenal shaklee..(tunggu next episod cahaya mata kedua cik azza)

TIPS ATASI SEMBELIT KETIKA BERPANTANG.

  1. Minum banyak air suam. Cecair akan membuat najis lebih lembut, dan senang untuk dilepaskan. Menyusukan bayi boleh buat ibu dahaga. Jadi ibu perlu banyak minum air. Minumlah sedikit demi sedikit, tetapi kerap.
  2. Makan makanan berserat tinggi, terutama buah-buahan. Bahan serat sangat membantu melawaskan penghadaman.
  3. Banyakkan pergerakan. Bangun dari katil, berjalan dengan kerap dalam jarak yang dekat-dekat sahaja. Duduk atau baring terlalu lama akan membuatkan sembelit lebih teruk..
  4. Jangan tahan. Apabila rasa hendak membuang, segeralah ke tandas. Jangan di tahan-tahan. Hilangkan rasa fobia dengan fokus kepada perkara lain, contohnya membaca buku.
  5. Posisi mirip mencangkung. Duduk sepenuhnya, tetapi jangan mencangkung, kerana badan masih belum stabil. Luruskan belakang, angkat lutut supaya lebih tinggi dari pinggung. Letak kaki di atas bangku supaya lebih tinggi, dan pijak dengan jari kaki. Dalam masa sama, letakkan siku di atas lutut. Tujuannya supaya berada dalam posisi paling mirip dengan mencangkung, kerana posisi inilah yang paling baik untuk menggerakkan usus.
  6. Pengambilan ubat julap. Dapatkan preskripsi daripada doktor. Jangan beli sebarang ubat julap tanpa mendapat konsultasi yang betul, kerana bukan semua ubat julap serasi dengan kondisi ibu. Penggunaan ubat julap yang berterusan adalah tidak baik untuk kesihatan usus.
  7. Pengambilan suplemen magnesium. Magnesium dalam bentuk suplemen kalsium-magnesium sangat membantu dalam melawaskan sistem penghadaman.

– Magnesium meningkatkan kandungan air dalam usus dan membantu menggesa berlakunya pristalsis ( gerakan dalam usus yang membantu makanan terhadam bergerak dalam usus). Pristalsis juga menolak makanan ke perut.
– Efek ini berlaku melalui dua mekanisme:
1) Magnesium merehatkan otot dalam usus. Ia membantu membentuk kesan lebih lembut yang mengurangkan sembelit.
2) Magnesium menarik air. Ia meningkatkan kandungan air dalam usus dan membolehkan usus berfungsi dengan baik.
Disebabkan magnesium akan menarik air, jadi dinasihatkan untuk minum air lebih banyak bagi memudahkan proses pelawasan. Sangat digalakkan untuk ambil Ostematrix ni bagi ibu berpantang yang mengalami masaalah sembelit kalau takut jahitan terbuka.


Cubalah dengar pengalaman kakak ini untuk pengajaran



Apa kata mereka?

Image result for testimoni set sembelit pantang

Image result for testimoni set sembelit pantang


 Related image


Image result for testimoni set sembelit pantang



Image result for testimoni set sembelit pantang

 nKLIK LINK DIBAWAH SEKARANG.



Ini adalah set lengkap dan jika ingin membeli satu-satu boleh whatsapp cik azza ye jangan malu jangan segan..lelaki pun ada masalah sembelit kan.



PENGEDAR SHAKLEE SEBERANG PERAI,BANDAR PERDA.
SMS/WHATSAPP :01132045363
FACEBOOK : Suteraazyra
FB PAGE : DUNIA CANTIK
EMAIL : azl1za@yahoo.com

Comments