Skip to main content

PENGAMBILAN SUPLIMENT SATU PEMBAZIRAN.


Mungkin bagi sesetengah orang beraggapan supliment atau makanan tambahan hanyalah membebankan untuk mereka,kerana bagi mereka ada benda yang lagi penting untuk itu.
Tapi hakikaynya tanpa kesihatan yang baik agaknya apa akan terjadi...Fikirkan sendiri tak perlu cik azza jelaskan..

Bagi mereka supliment hanya untuk melariskan penjual tapi hasil dan kesan dia tak ada pun.."Aku sihat je" sakit jumpa la doktor..hahaha.
apa susah,pernah fikir macam nie kan mengaku cepat..hihihi.

Betul kalau kita sakit kita kena la jumpa doktor buat apa ambil supliment / vitamin lagi kan..cik azza pun kalau dah sakit jumpa je doktor.
Tetapi sebelum sakit jom la kita ikhtiar jangan la asyik sakit je kan..ke seronok dapat MC.

Sebenarnya sihat tak bermakna kita tak perlukan supliment,semua orang tidak kira sihat atau sakit perlukan supliment.

Zaman sekarang memang kita perlukan semua itu..Tahu kenapa?

Image result for semua supplement auta

  • KITA PERLU MELENGKAPKAN DOS VITAMIN DALAM KEHIDUPAN SEHARIAN.
  • Tubuh badan kita memerlukan dos vitamin yang lebih tinggi dari apa yang telah kita ambil daripada makanan seharian kita yang diambil. Contohnya Vitamin E dan Vitamin C yang diperolehi dari makanan semata-mata sudah tentu tidak mencukupi untuk memberi pencegahan terhadap penyakit dan anti-penuaan.

  • BUAH-BUAHAN YANG TELAH DICEMARI DAN DISEMBUR RACUN PEROSAK.
  • Sekarang kebanyakan sayur-sayuran dan buah-buahan telah dicemari racun perosak hingga menjejaskan kualiti sayur dan buah itu sendiri,ditambah pulak dengan bahan galian yang digunakan akan mengakibatkan dia tidak subur dan akan menganggu kualiti tanaman itu sendiri sehingga kehilangan zat yang terdapat didalam buah itu sendiri.Malah, terdapat juga buah dan sayur yang telah di 'wax' untuk memastikan ianya tahan lama.
Image result for semua supplement auta
  • ZAT MAKANAN YANG MUDAH HILANG.
  • Semua ini adalah termasuk cara penyimpanan,penyediaan,pengangkutan sedikit sebanyak akan mengurangkan zat yang terdapat didalam makanan tersebut.Kita boleh mengambil contoh dengan penyediaan makanan seperti vitamin c dan enzim yang terdapat didalamnya akan hilang akibat haba ketika proses penyediaan makanan tersebut.

  • PENGAMBILAN UBAT AKAN MENGANGGU PENYERAPAN ZAT.
  • Pengambilan ubat-ubatan menggangu penyerapan zat makanan
    Pengambilan pil penahan sakit, laksatif, ubat-ubatan, alkohol dan antibiotik mengganggu proses penyerapan zat makanan.

  • MAKANAN SEHARIAN YANG TIDAK SEIMBANG.
  • Makanan yang diperolehi seharian tidak pernah seimbang dan tidak mengikut piramid makanan,BETUL kan?Pengambilan lemak,manis,kafien,garam,makanan dalam tin,jajan dan semua ini akan menjejaskan dan menyebabkan zat yang disimpan didalam badan semakin berkurang..Agaknya pernah atau tidak kita mengambil tahu semua ini.

  • GAYA HIDUP YANG TIDAK SIHAT.
  • Ini adalah paling win untuk diperkatakan,makanan yang kita ambil kadang-kadang tidak tahu dari mana dan bagaimana proses penyediaan nya,Bayangkan kehidupan kota yang sibuk,makanan hanya pesanan dari luar,banyak makanan yang segera,Ditambah pula dengan amalan merokok dan persekitaran yang tak menentu.Aduh pernah ke selama ini anda fikir ye.

  • PENCEGAHAN DARI AWAL.
  • Pengambilan suplimen bukan bererti kita sihat atau sakit atau duit terlebih banyak tetapi langkah awal sebelum mengalami penyakit yang kronik.Menghindari kencing manis,kolestrol tinggi,sakit jantung.
  • Dan apabila memilih supliment periksa lah terlebih dahulu jangan main rempat je dan nak save duit.
  • Pilihlah supliment berasaskan bahan semulajadi seperti shaklee.


AKHIR SEKALI FIKIR ADAKAH ANDA PERLUKAN SUPLIMENT?ADAKAH ANDA SUDAH BUAT YANG TERBAIK UNTUK KELUARGA ANDA?

Anda perlukan vitamin dan mineral supplements bukan kerana anda tidak mendapatkan mereka dari makanan, tapi kerana makanan yang anda makan tidak menyediakan vitamin dan mineral terus dari tanah atau telah kehilangan vitamin dan mineral ini sebelum makanan ini sampai kepada anda.
Kebanyakan vitamin dan mineral pula tidak dapat dibuat sendiri oleh sistem tubuh kita, malah perlu diambil daripada makanan. Jika keadaan begini, berapakah nilai vitamin dan mineral yang kita berjaya ambil?
Lebih teruk lagi, dalam kesibukan kita atau perhatikan saja anak-anak kita, mereka tidak mengambil makanan seimbang, betul tidak? Samalah, kita pun selalu juga tidak mengambil makanan seimbang. Jadi keadaan ini lebih meningkatkan kemungkinan anda tidak mendapat cukup vitamin dan mineral.
Jadi, jika anda fikir anda mampu mendapatkan vitamin dan mineral daripada makanan yang anda makan, fikirkan semula!

Buatlah pilihan dengan tepat dan semuanya ditangan anda,cik azza sudah mulakan untuk melindungi keluarga cik azza alhamdulilah dapat menikmati makanan serta pemakanan tambahan daripada shaklee.
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.


PENGEDAR SHAKLEE SEBERANG PERAI,BANDAR PERDA.
SMS/WHATSAPP :01132045363
FACEBOOK : Suteraazyra
FB PAGE : DUNIA CANTIK
EMAIL : azl1za@yahoo.com

Comments

POPULAR POST

Peritnya angin dalam badan ketika hamil.-CIK AZZA POT PET

"Erkk..erkk..aduh banyaknya angin aku ni. Tak selesa rasa perut, kepala pun sakit,belakang sakit sangat menyucuk-nyucuk je..nak sapu minyak panas dekat perut kesian baby..
Nak tunggu babah balik lambat lagi..Tahan je sakit nie...

Rasanya masalah angin dalam badan bukan sahaja menyerang ibu hamil kan..Tapi semua orang pernah merasainya..tahu tak setiap orang akan mengeluarkan antara satu hingga 
empat liter gas setiap hari dan mengeluarkan gas kira-kira 14 hingga 23 kali sehari.

Masalah angin ketika hamil adalah suatu perkara normal bagi ibu hamil.Pedih ulu hati adlah salah satu simptom angin dalam badan ini berpunca dari pengaliran cecair berasid dari dalam perut ke bahagian esophagus.Namun begitu ia tidaklah bahaya kepada bayi dalam kandungan.







Mengapa badan akan menghasilkan lebih banyak angin semasa mengandung?
Ini kerana kadar progesteron dalam badan ibu meningkat jauh lebih tinggi ketika hamil berbading normal.

Semakin kehamilan itu meningkat usianya, rahim akan semakin membesar dal…

TANDA BATU MERIYAN JATUH-CIK AZZA POT PET.

Batu meriyan????apa tu?cik azza nak cerita lebih-lebih pun cik azza bukan pandai sangat pasal batu-batu nie,tapi apa yang cik azza selalu dengar benda nie ibarat nyawa untuk seorang wanita terutama wanita yang baru sahaja melahirkan anak,tak kisah lah anak keberapa sekali pun.cik azza boleh cakap macam "tempat peranakan kita aka pintu rahim atau nama omputehnya G-spot"... entah lah.. 



Tapi bagi kaum hawa yang dah beranak mesti tahu akan batu meriyan...dan kena ambil tahu kalau sayangkan diri kita..orang tua2 selalu cakap "kena jaga tempat tu nanti laki lari"ambil kau dengar je laki lari alamak macam bahaya je nie...haaaaaaa cakap la kalau sayang,setia, dia sanggup terima seadanya,tapi kita kena la beringat juga sebab sayangkan dia la kita kena jaga diri kita sendiri untuk orang tersayang,untuk anak-anak.Pengalaman cik azza sendiri melahirkan anak sulung memang tak tahu apa2 pun,selepas melahirkan cik azza kena jaga nifail sebulan dekat hospital..Kiranya penjagaan pa…

SKILL SEKS UNTUK CEPAT DAN MUDAH HAMIL - CIK AZZA POT PET

Assalamualaikum..

Hari ini cik azza nak berkongsi pengalaman untuk mudah hamil (Insyallah jika di izinkan) ,Bukan mudah untuk kita sebagai wanita hamil dengan cepat dan kadang-kadang akan boleh mengakibatkan kita stress bila asyik diaju soalan yang sama je setiap masa..Betol dak??

Bila balik kampung je orang yang menyibuk mula bertanya "hai tak mengandung lagi ke" Merancang jangan lama-lama sangat" Semua ini akan menyebabkan kita mengalami tekanan perasaan.Tekanan perasaan pula boleh mengurangkan lagi peluang anda untuk hamil.Dalam kebanyakan kes, cuma perubahan kecil sahaja yang perlu dibuat untuk menolong anda hamil dengan cepat.






TIPS UNTUK MUDAH HAMIL (INSYALLAH JIKA DIIZINKAN ALLAH)
1. Waktu Terbaik Untuk Melakukan Hubungan Seksual:- Adalah penting bagi pasangan yang inginkan zuriat mengetahui tentang masa yang sesuai untuk melakukan hubungan seks iaitu pada waktu wanita subur (masa pengeluaran telur @ ovulasi). Bila dan bagaimana untuk mengetahui waktu subur anda? Anda …

BENGKAK KAKI (EDEMA) TANDA AWAL PENYAKIT BUAH PINGGANG.

Antara punca utama bengkak kaki dikalangan warga emas yg berumur 60 tahun ke atas ialah pembuluh darah yg kurang berfungsi dgn baik. Pembengkakan kaki/edema terjadi akibat pengumpulan cecair (yg terperangkap dalam tisu) atau kecederaan tisu/sendi.

Pembengkakan kaki/edema yg dihasilkan oleh pengumpulan cecair dalam tisu dikenali sebagai perpheral oedema. Antara puncanya adalah :
Kegagalan ginjal/buah pinggangPenyakit jantungPembuluh darah kurang berfungsi Sistem limfa yg tersumbatPenyakit buah pinggangUbat tahan sakitUbat-ubatan utk rawatan kemurungan, diabetes & darah tinggiDuduk atau berdiri terlalu lamaDarah beku dibahagian kakiPembengkakan kaki akibat kecederaan sendi atau tisu biasanya sakit & mungkin disebabkan oleh : Tendon Achilles yang terputus/cederaKoyakan ligamen pada lututPatah tulang kaki,betis atau buku laliPenyakit GoutOsteoarthritisRheumatoid ArthritisLutut yang terseliuhBAGAIMANA EDEMA BOLEH TERJADI?
Sebenarnya ramai mengalami edema terutamanya mereka yang ada mas…

KENCING MANIS KETIKA HAMIL JOM ELAK KENA CUCUK INSULIN.

BAHAYA KENCING MANIS KETIKA HAMIL
Kencing manis semasa hamil juga dikenali sebagai Gestational diabetes mellitus, (GDM) dimana paras gula meningkat dan berlebihan dalam darah. Ini berlaku di kalangan ibu yang tidak mempunyai kencing manis sebelum hamil.
GDM biasanya boleh dikesan antara minggu ke-28 dan minggu ke-34 kehamilan bayi, dan biasanya akan hilang selepas bayi dilahirkan. Oleh itu,kencing manis semasa hamil adalah bersifat sementara. Kencing manis semasa hamil menjejaskan kira-kira 4% di kalangan ibu hamil.
Kebanyakan ibu hamil mempunyai uri yang boleh menghasilkan insulin tambahan untuk mengatasi rintangan insulin. Jika insulin yang dihasilkan tidak mencukupi, paras gula akan meningkat dalam darah. Biasanya GDM akan hilang selepas bayi dilahirkan.


BAGAIMANA GDM MENJEJASKAN KESIHATAN BAYI ? Berat bayi melebihi 4kg (macrosomia) dan menyebabkan kesukaran semasa bersalin.Gula darah bayi adalah terlalu rendah (hypoglycemia) dan tahap mineral yang rendah.Sakit kuning (jaundice)Bayi suk…

WASPADA BAHAYA DARAH TINGGI SELEPAS BERSALIN.

Ibu mengandung selalu ambil berat bahaya darah tinggi sebelum bersalin. Selepas bersalin mereka jarang untuk selalu periksa tekanan darah kerana beranggapan tekanan darah selepas bersalin pasti akan normal. Dulu darah tinggi kerana mengandung sahaja. Selepas bersalin , kita digalakkan untuk berpantang dan tempoh berpantang kita juga kena pastikan kita makan makanan berkhasiat, berzat untuk pastikan tekanan darah kita stabil.



Bahaya Darah Tinggi Selepas BersalinIni mungkin kesan sampingan suntikan epidural atau anestesia spina, dan anda mungkin mengalami sakit kepala yang teruk bila anda duduk atau berdiri. Dalam 72 jam pertama selepas bersalin, sakit kepala yang teruk juga mungkin tanda pra-eklampsia, bersama dengan penglihatan kabur dan/atau berasa loya. Tekanan darah tinggiTekanan darah anda patut diambil dalam masa enam jam pertama selepas bersalin. Jika angka di bawah (diastolik) melebihi 90, ini mungkin tanda anda mengalami pra-eklampsia dan berisiko menghidap eklampsia sepenuhnya. Tek…

TIROID KETIKA HAMIL BAHAYA ATAU TIDAK?-CIK AZZA POT PET

Memandangkan Princess Cahaya dah tidur boleh la cik azza godek-godek bercerita ye..Baru-baru ini adik ipar cik azza ada bagi tahu mengenai seorang kawan dia yang mempunyai masalah tiroid ketika hamil,Jom kita sembang sikit apa itu tiroid ketika hamil,cik azza ada juga google info untuk menambah pengetahuan.

APA ITU KELENJER TIROID?
Kelenjer tiroid adalah salah satu kelenjer endokrim yang terbesar,ia terletak di kawasan leher,iaitu dibawah halkum.Kelenjer titiod mengawal penggunaan tenaga oleh badan,menghasilkan tenaga dan mengawal sensitiviti badan kepada hormom-hormon lain.






APA PUNCA TIRIOD?

Punca terjadinya Tiroid adalah:
Kekurangan iodin (biasanya berlaku di kalangan penduduk Himalaya)Kehamilan - Ini kerana keperluan hormon lebih banyak diperlukan untuk ibu dan anak. Tiroid ini bersifat sementara dan hilang selepas kelahiranGoitrogen - elak memakan makanan mentah seperti sayur kubis serta bayam kerana meningkatkan risiko mendapat tiroidRadiasi - misalnya letupan nuklear di Russia menyeb…

LUKA CZER ATAU PEMBEDAHAN LAMBAT KERING?ANDA WAJIB CUBA CARA INI!!.

Pernah tak uols atau wife yang bsalin secara caeser mengalami masalah :
.
1) Luka bernanah & lambat kering ??
2) Rasa kurang selesa ??
3) Rasa pedih pada bahagian luka ??
4) Paling teruk.. jahitan terbuka & perlu dijahit kembali... aduhh pasti sakit kan ??
.

Untuk entry kali ini cik azza nak berkongsi dengan sahabat pembaca semua tidak kira para suami ataupun isteri bagaimana untuk keringkan luka pembedahan (czer ) untuk jangka masa yang singkat.Hanya dalam masa 7 hari luka sembuh dan ibu akan kembali bertenaga dengan izin allah. 1- Pergerakan Lebih AwalDapat sahaja lesen keluar wad balik rumah jangan asyik baring je seeloknya buat pergerakan awa; dengan berjalan keliling katil atau bilik,kalau rasa bilik besar jalan la separuh je jangan paksa diri sampai tersungkur pulak..hihihi
Pergerakan ini membantu pengaliran darah yang baik. Bagus untuk mempercepatkan proses penyembuhan luka.
Kalau rasa tak berani nak bangun sendiri seeloknya mintak bantuan suami atau keluarga,semua ini dapat men…

BETUL KE SENGUGUT PUNCA SUSAH MENGANDUNG.

50% dari wanita yang mengalami haid akan mengalami senggugut atau bahasa inggerisnya dikenali sebagai menstrual cramps atau period pain. Senggugut adalah istilah untuk sakit perut yang dialami oleh wanita semasa datang haid. BAGAIMANA SENGGUGUT TERJADI?
Setelah telur yang dibebaskan oleh ovari tidak disenyawakan oleh sperma, telur tersebut akan dibuang oleh rahim. Semasa proses pembuangan telur ini, rahim akan mengecut dan seterusnya salur darah di sekitar rahim akan mengecut untuk membuang telur tersebut. Proses pengecutan ini yang membuatkan sesetengah wanita berasa sangat sakit sehingga ada yang terpaksa ambil cuti kerana tak tahan dengan sakit senggugut. BAGAIMANA HILANGKAN SENGUGUT? Senggugut bukan lagi perkara asing dalam kalangan wanita yang sudah akil baligh.Tetapi bukan semua wanita akan mengalami keadaan seperti ini.Senggugut bukanlah satu penyakit tetapi hanyalah satu simptom ketika wanita itu datang bulan.Senggugut biasanya terjadi pada awal atau akhir datang bulan. Saya sendiri …

AIR KENCING KOTOR SEMASA MENGANDUNG .RISIKONYA?

Pernah tak ibu-ibu merungut bila kena tunggu nak kencing tiap kali bila nak check up perut..Pernah kan?toilet busuk lah,tersumbat lah..tapi kita lalui je sebab fikir prosedur kan..agak-agak kenapa kita kena periksa air kencing? Pernah fikir?ke malas nak fikir?
Azza percaya sangat-sangat kalau tanya ibu anak 10 pun belum tentu dia tahu bila tanya tentang "air kencing kotor" betul dak?
Yang kita tahu doktor akan bagi ubat dan kita balik makan je,kadang-kadang tak makan pun siap bebel-bebel lagi ada la.
Apa maksud "air kencing kotor" ada sampah ke? ada sisa makanan ke?
azza pernah bersembang dengan seorang kakak nie,masa sama-sama jumpa dekat klinik dia cakap air kencing adik ok ke? Ok je azza bagi tau kenapa? terus tanya akak tu Air kencing kak kotor dia kata...Tapi azza tengok dia bukan mengandung pun. Rupanya dia tengah berpantang...
aduh..
pengalaman akak terkena kencing kotor selepas berpantang..
memang menyakitkan.
setiap kali nak kencing rasa panas, pedih.. macam terbakar …