Skip to main content

TIPS KEMPISKAN PERUT BUNCIT LELAKI DAN WANITA DENGAN BERKESAN.

Mempunyai tubuh yang sesuai dengan perut yang ramping sudah tentu menjadi idaman setiap orang. Namun, ketika perut membuncit, hal ini mampu menurunkan rasa keyakinan diri seseorang dan merosakkan penampilan hingga berisiko buruk bagi kesihatan.
Perut buncit bukan hanya mengganggu wanita, tetapi juga sebahagian lelaki yang mementingkan penampilan. Bagi mereka, perut buncit merupakan salah satu permasalahan yang sering dihadapi hingga akhirnya banyak orang akan terus mencari cara mengecilkan perut mereka.





Di zaman yang serba instant dan moden ini, pola hidup tidak sihat serta pengambilan makanan tinggi kalori dan lemak sering kali menyebabkan perut membuncit. Pelbagai jenis sukan hingga diet dijalani sering kali tidak membuat perut buncit lenyap begitu sahaja. Kurangnya aktiviti tubuh yang menyokong perkembangan perut semakin membesar. Seperti kelebihan berat badan atau obesiti.
Pada umumnya, obesiti disebabkan oleh pengumpulan lemak akibat pola makanan tinggi karbohidrat seperti pasta, roti, beras dan bijirin. Makanan yang mengandungi kolesterol tinggi perlu dielakkan atau dikurangkan pengambilannya. Kolesterol tinggi dalam darah datang daripada makanan yang mengandungi lemak tepu, berminyak dan juga mempunyai kandungan kolesterol yang tinggi.
Ada beberapa jenis makanan yang sangat berbahaya untuk dimakan oleh pesakit kolesterol tinggi seperti belut dan daging lembu berlemak. Pengambilan lemak yang tidak diimbangi dengan aktiviti fizikal yang cukup sangat menjurus kepada obesiti. Tanpa disedari kebanyakan orang yang lebih mementingkan rasa makanan yang dimakan berbanding kesan dan akibat yang bakal dialami.
Kebiasaan meminum alkohol akan menyebabkan lemak terkumpul kerana alkohol mengandungi kalori dan gula berlebihan. Individu yang mengambil alkohol berisiko terkena obesiti lebih besar berbanding yang tidak mengambil alkohol. Pengambilan alkohol akan meningkatkan pengambilan glukosa yang tidak diperlukan oleh tubuh.
Kemunculan pelbagai jenis makanan segera di sekitaran hidup mengandungi banyak kalori dan lemak tepu. Memang rasanya sedap dan menggoda selera makan sehingga makanan ini disukai banyak orang. Pada hal kalori dan lemak terkandung dalam makanan segera melebihi kuantiti diperlukan tubuh. Pemanis buatan dalam makanan segera tidak sepenuhnya dicerna oleh tubuh.
Pemanis buatan
Bakteria dalam usus besar cenderung memfermentasi bahan di dalamnya menjadi gas sehingga menyebabkan perut kembung. Makanan atau minuman bungkusan mengandungi pemanis buatan selalu menjadi kegemaran, bukan hanya bagi kanak-kanak tetapi juga orang dewasa. Makanan dan minuman .yang mengandungi pemanis buatan mampu menaikkan risiko obesiti dan perut buncit.
Pola makan yang buruk atau tidak teratur boleh mengubah lemak di perut lalu terkumpul dan nampak buncit. Tidur selepas makan juga menjadi berisiko besar untuk obesiti. Pada malam hari tubuh kita sedikit beraktiviti sehingga proses pencernaan pun tidak sempurna. Kebiasaan makan sebelum tidur akan melambatkan metabolisme tubuh. Pada masa tidur tubuh secara automatik tidak beraktiviti sehingga proses pencernaan tidak optimum dan terjadi penumpukan.
Perut buncit diakibatkan penumpukan lemak yang berlebihan di sekitar kawasan perut. Penumpukan lemak yang berlebihan yang tidak terkawal akan menambah berat badan yang berlebihan sehingga lebih mudah terdedah kepada obesiti.
Perubahan hormon turut erat dikaitkan sebagai faktor penyebab perut buncit. Hormon adalah pembawa mesej kimia yang menetapkan proses di dalam tubuh kita. Hormon juga menjadi salah satu faktor yang boleh menyebabkan obesiti. Hormon insulin, leptin dan hormon seks mempengaruhi nafsu makan, pengedaran lemak tubuh dan metabolisme.
Orang yang mengalami obesiti mempunyai kadar tertentu hormon yang membuat metabolisme menjadi tidak normal dan pengumpulan lemak tubuh. Hormon leptin dihasilkan oleh sel-sel lemak dan dirembeskan ke dalam aliran darah. Dengan kesannya yang mempengaruhi pusat-pusat tertentu pada otak, hormon leptin dapat menurunkan nafsu makan seseorang.
Hormon leptin juga bertugas mengawal tubuh dalam menguruskan lemak. Kadar leptin pada seseorang yang gemuk cenderung lebih tinggi daripada orang yang mempunyai barat badan normal. Golongan obesiti pula tidak lagi sensitif terhadap kesan leptin dan akibatnya mereka sukar merasa kenyang walaupun selepas makan.
Hormon insulin merupakan hormon penting tubuh dalam menguruskan karbohidat dan metabolisme lemak tubuh. Insulin merangsang penyerapan glukosa dari darah di dalam rangkaian seperti otot, hati dan lemak. Perubahan hormon seks lelaki dan wanita akan berpengaruh pada perubahan pengagihan lemak tubuh terutama pada wanita yang memasuki fasa menopaus yang mempunyai lebih banyak lemak di bahagian pinggul, paha, dan perutnya. Hal ini disebabkan penurunan estrogen.

http://Storyviral.sharethisstory.net/my-1308198-12380

Penyakit tertentu seperti sindrom turner dan gangguan tiroid juga boleh menyebabkan penurunan kadar estrogen ditambah lagi dengan metabolisme tubuh yang akan melambat secara semula jadi seiring usia bertambah.
Sebelum menopaus, estrogen utama yang dihasilkan tubuh seorang wanita adalah estradiol. Namun selama pramenopaus, badan wanita mula menjana lebih banyak estrogen dari jenis berbeza yang dihasilkan di dalam ovari dan lemak tubuh.
Walaupun mengecilkan perut buncit bukan perkara mudah, tetapi kita perlu berusaha mengatasi perut buncit kerana impaknya kepada kesihatan sangat besar. Beberapa cara yang boleh dilakukan untuk mengurangkan dan mencegah terjadinya perut buncit.
Seperti pada pola makan, perhatikan makanan yang dimakan dan pengambilan kalorinya. Untuk meminimumkan lemak pada perut, perlu mengurangkan pengambilan kalori dalam badan. Pengambilan kalori sekurang-kurangnya 500-1,000 kalori per hari daripada jumlah keperluan.
Kurangkan karbohidrat dan mula mengambil banyak sayur-sayuran, buah-buahan, produk susu rendah lemak dan protein tanpa lemak. Sayur-sayuran sudah tentu menjadi menu makanan sihat sehari-hari, apalagi bagi yang menjalani program diet. Mengambil sayur-sayuran yang mempunyai rendah kalori seperti kubis, terung, bayam dan seleri. Beberapa jenis buah-buahan dimakan sebagai makanan penurun beran badan seperti epal dan avokado.
Apabila mengambil makanan mengandungi banyak air, perut akan terisi banyak cecair sehingga membuat seseorang mudah berasa kenyang dan dapat mengurangkan pengambilan makanan harian dengan produk rendah lemak dan protein tanpa lemak.
Tuna adalah ikan yang dagingnya mengandungi sedikit lemak dan sedikit kalori tetapi dengan jumlah protein yang cukup besar. Dada ayam pula mengandungi sedikit lemak. Seperti halnya ikan tuna, dada ayam juga merupakan sumber protein yang sangat baik.
Protein adalah zat yang sangat baik yang boleh membuat seseorang merasa jauh lebih kenyang dan merasa kenyang lebih lama. Sehingga sangat sesuai bagi sesiapa yang sedang berusaha mengurangkan perut buncit.
Artikel Penuh:© Utusan Melayu (M) Bhd 



JOM DETOX DENGAN CIK AZZA:















Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar  Bandar Perda, Bukit Minyak, .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seberang Perai dan kawasan sekitar yang dipersetujui.

Bergantung kepada masa dan juga keadaan yang telah dipersetujui bersama.

I'am SHAKLEE Indenpendant Distributor
Azzatulazirah
Whatsapp :01132045363
SID : 1290815
Fan Page : Dunia Cantik
IG: @cintahati_shaklee
Face Book : Sutera azyra.




Comments