Skip to main content

RAHSIA PEKERJA SHIFT TIDAK MENGANTUK SEPANJANG MALAM - CIK AZZA POT PET.


Image result for Supplement untuk pekerja shift




Berkerja shift,ya satu ketika dahulu cik azza hanya seorang pekerja kilang yang berkerja shift..memang penat kerja mengikut jadual la kan dari 7 pagi sampai 7 malam..bangun gelap balik pun dah gelap,Keadaan ini akan menyebabkan kita akan  berjaga ketika waktu tidur yang sepatutnya dan kemudian akan tidur pada syif akan datang kerana kurang mendapatkan rehat yang secukupnya.Rasa lemau sangat-sangat..hahaha


Bekerja syif boleh menyebabkan tekanan dan keletihan, kerana badan memerlukan penyesuaian antara siang dan malam. Ini adalah salah satu isu-isu kesihatan mental yang berkaitan dengan kerja syif. Ia juga dikenali sebagai gangguan ritma harian. Para pekerja mudah menjadi perengus,cepat marah, dan mengalami kesukaran untuk fokus lalu menyebabkan perasaan mudah marah.

Para pekerja syif juga akan mengalami keletihan. Pekerja berasa sangat penat dan kekurangan motivasi untuk melakukan aktiviti biasa harian mereka. Ia seperti penyusutun tenaga. Masalah gastrik seperti rasa kembung, ‘kekenyangan’ dan kadang-kadang sakit di perut (gastritis) juga boleh berlaku. Dalam jangka masa panjang, ia boleh mengurangkan keimunan dan pekerja boleh jatuh sakit dengan mudah.


Satu  lagi  tentang kerja syif ialah gangguan dalam aktiviti sosial dan kekeluargaan. Oleh kerana sifat pekerjaan dan masa, pekerjaan syif boleh menyebabkan pekerja tidak dapat menghadiri majlis kekeluargaan, dan jika kedua-dua suami dan isteri bekerja dalam syif yang berbeza, ia boleh meregangkan hubungan kekeluargaan.
Oleh itu, apakah yang boleh dilakukan oleh kedua-dua pihak, pekerja dan majikan untuk mengurangkan kesan-kesan daripada bekerja secara syif ini?

  1. Rancanglah jadual dalam mengurangkan kesan-kesan daripada bekerja secara syif. Adalah lebih sesuai untuk bekerja pada siang hari, petang dan malam,diikuti dengan hari bercuti.
  2. Dapatkan rehat yang secukupnya untuk tidur yang lebih berkualiti, dalam keadaan yang selesa, gelap dan sunyi serta perlu bersikap konsisten dengan waktu untuk tidur.
  3. Aktiviti-aktiviti harian seperti bersenam, meluangkan masa untuk bersama keluarga dan juga bekalan nutrisi yang secukupnya, perlu diteruskan. Ini dapat meningkatkan lagi tahap kesihatan dan juga keimunan badan.
  4. Alkohol, kopi/teh, dan juga merokok, perlu dikurangkan atau dielakkan kesemuanya.
  5. Akhir sekali, seperti mana anda perlu menghantar kereta anda untuk diservis mengikut skala kebiasaan, demi memastikan keadaan yang optimum; lakukanlah perkara yang sama kepada diri anda kerana sebagai pekerja, anda perlu berada dalam keadaan yang optimum juga.
  6. Jangan lupa pengambilan suppliment dalam kehidupan bekerja shift untuk menjaga kesihatan anda..Insyallah.



SET TAHAN MENGANTUK POWER

Cinch Tea (RM 131.00) mengandungi 4 ramuan penting dalam menghasilkan teh yang hebat, terutamanya mengandungi teh hijau yang membantu untuk menghilangkan mengantuk. Dengan ramuan kombinasi 4 jenis teh power nie, ia menghasilkan teh yang memberi tenaga secara semulajadi.

Related image




B-Complex (RM 53.75) pula mempunyai kandungan Vitamin B6 untuk mengurangkan stress dan juga sangat-sangat membantu dalam menukarkan protein, lemak dan karbohidrat kepada tenaga. Sebab tu la bila makan B-complex Shaklee, Syu makin banyak tenaga untuk siapkan kerja. Takde lesu letih walaupun di malam hari 🙂


Ramai lagi yang berjaya tahan mengantuk apabila mengamalkan Cinch Tea Shaklee, di samping mengamalkan B-Complex untuk memberi tenaga berpanjangan.

testi cinch tea



testi cinch tea 2



Tak payah dah nak stress balik kerja lambat meredah jem lagi lepas nie. Kita gembira, bos lagi gembira. Mesti bos kita puji cara kerja kita nanti. Tak kan tak nak?




CIK AZZA NAK ORDER SET BOS SAYANG NIE LA..MACAM MANA YE?

CARA ORDER VIVIX SHAKLEE


Cara 1 - Anda boleh terus klik SET BOS SAYANG ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan


Cara 2 - Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Bukit Mertajam, Bandar Perda, Seberang Perai, Bukit Minyak,KPJ Hospital Penang .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seberang Perai,Bandar Perda, Bukit Mertajam,Bukit Mertajam.


Cik azza
Email: azl1za@yahoo.com
Call/SMS/WhatsApp: 01132045363
01132045363


Comments

TAJUK VIRAL

Peritnya angin dalam badan ketika hamil.-CIK AZZA POT PET

"Erkk..erkk..aduh banyaknya angin aku ni. Tak selesa rasa perut, kepala pun sakit,belakang sakit sangat menyucuk-nyucuk je..nak sapu minyak panas dekat perut kesian baby..
Nak tunggu babah balik lambat lagi..Tahan je sakit nie...

Rasanya masalah angin dalam badan bukan sahaja menyerang ibu hamil kan..Tapi semua orang pernah merasainya..tahu tak setiap orang akan mengeluarkan antara satu hingga 
empat liter gas setiap hari dan mengeluarkan gas kira-kira 14 hingga 23 kali sehari.

Masalah angin ketika hamil adalah suatu perkara normal bagi ibu hamil.Pedih ulu hati adlah salah satu simptom angin dalam badan ini berpunca dari pengaliran cecair berasid dari dalam perut ke bahagian esophagus.Namun begitu ia tidaklah bahaya kepada bayi dalam kandungan.







Mengapa badan akan menghasilkan lebih banyak angin semasa mengandung?
Ini kerana kadar progesteron dalam badan ibu meningkat jauh lebih tinggi ketika hamil berbading normal.

Semakin kehamilan itu meningkat usianya, rahim akan semakin membesar dal…

TANDA BATU MERIYAN JATUH-CIK AZZA POT PET.

Batu meriyan????apa tu?cik azza nak cerita lebih-lebih pun cik azza bukan pandai sangat pasal batu-batu nie,tapi apa yang cik azza selalu dengar benda nie ibarat nyawa untuk seorang wanita terutama wanita yang baru sahaja melahirkan anak,tak kisah lah anak keberapa sekali pun.cik azza boleh cakap macam "tempat peranakan kita aka pintu rahim atau nama omputehnya G-spot"... entah lah.. 



Tapi bagi kaum hawa yang dah beranak mesti tahu akan batu meriyan...dan kena ambil tahu kalau sayangkan diri kita..orang tua2 selalu cakap "kena jaga tempat tu nanti laki lari"ambil kau dengar je laki lari alamak macam bahaya je nie...haaaaaaa cakap la kalau sayang,setia, dia sanggup terima seadanya,tapi kita kena la beringat juga sebab sayangkan dia la kita kena jaga diri kita sendiri untuk orang tersayang,untuk anak-anak.Pengalaman cik azza sendiri melahirkan anak sulung memang tak tahu apa2 pun,selepas melahirkan cik azza kena jaga nifail sebulan dekat hospital..Kiranya penjagaan pa…

BENGKAK KAKI (EDEMA) TANDA AWAL PENYAKIT BUAH PINGGANG.

Antara punca utama bengkak kaki dikalangan warga emas yg berumur 60 tahun ke atas ialah pembuluh darah yg kurang berfungsi dgn baik. Pembengkakan kaki/edema terjadi akibat pengumpulan cecair (yg terperangkap dalam tisu) atau kecederaan tisu/sendi.

Pembengkakan kaki/edema yg dihasilkan oleh pengumpulan cecair dalam tisu dikenali sebagai perpheral oedema. Antara puncanya adalah :
Kegagalan ginjal/buah pinggangPenyakit jantungPembuluh darah kurang berfungsi Sistem limfa yg tersumbatPenyakit buah pinggangUbat tahan sakitUbat-ubatan utk rawatan kemurungan, diabetes & darah tinggiDuduk atau berdiri terlalu lamaDarah beku dibahagian kakiPembengkakan kaki akibat kecederaan sendi atau tisu biasanya sakit & mungkin disebabkan oleh : Tendon Achilles yang terputus/cederaKoyakan ligamen pada lututPatah tulang kaki,betis atau buku laliPenyakit GoutOsteoarthritisRheumatoid ArthritisLutut yang terseliuhBAGAIMANA EDEMA BOLEH TERJADI?
Sebenarnya ramai mengalami edema terutamanya mereka yang ada mas…

TANDA RAHIM WANITA JATUH YANG MENJADI PUNCA KESUKARAN UNTUK HAMIL

Assalamualaikum.. Pernah dengar cerita pasal rahim jatuh?Selalunya berlaku kepada ibu yang baru lepas bersalin Ada tak ibu-ibu pernah periksa? Yang belum berkahwin pun boleh periksa tau..
Masalah rahim jatuh ini amat bahaya sekiranya tidak dirawat seawal mungkin.


Punca-punca rahim turun
Jatuh terhentak yg kuatAngkat benda yg beratTidak berpantang dengan baik selepas bersalin

WASPADA BAHAYA DARAH TINGGI SELEPAS BERSALIN.

Ibu mengandung selalu ambil berat bahaya darah tinggi sebelum bersalin. Selepas bersalin mereka jarang untuk selalu periksa tekanan darah kerana beranggapan tekanan darah selepas bersalin pasti akan normal. Dulu darah tinggi kerana mengandung sahaja. Selepas bersalin , kita digalakkan untuk berpantang dan tempoh berpantang kita juga kena pastikan kita makan makanan berkhasiat, berzat untuk pastikan tekanan darah kita stabil.



Bahaya Darah Tinggi Selepas BersalinIni mungkin kesan sampingan suntikan epidural atau anestesia spina, dan anda mungkin mengalami sakit kepala yang teruk bila anda duduk atau berdiri. Dalam 72 jam pertama selepas bersalin, sakit kepala yang teruk juga mungkin tanda pra-eklampsia, bersama dengan penglihatan kabur dan/atau berasa loya. Tekanan darah tinggiTekanan darah anda patut diambil dalam masa enam jam pertama selepas bersalin. Jika angka di bawah (diastolik) melebihi 90, ini mungkin tanda anda mengalami pra-eklampsia dan berisiko menghidap eklampsia sepenuhnya. Tek…