AIR KENCING KOTOR SEMASA MENGANDUNG .RISIKONYA?


Image result for air kencing kotor ibu mengandung


Pernah tak ibu-ibu merungut bila kena tunggu nak kencing tiap kali bila nak check up perut..Pernah kan?toilet busuk lah,tersumbat lah..tapi kita lalui je sebab fikir prosedur kan..agak-agak kenapa kita kena periksa air kencing?
Pernah fikir?ke malas nak fikir?

Azza percaya sangat-sangat kalau tanya ibu anak 10 pun belum tentu dia tahu bila tanya tentang "air kencing kotor" betul dak?

Yang kita tahu doktor akan bagi ubat dan kita balik makan je,kadang-kadang tak makan pun siap bebel-bebel lagi ada la.

Apa maksud "air kencing kotor" ada sampah ke? ada sisa makanan ke?

azza pernah bersembang dengan seorang kakak nie,masa sama-sama jumpa dekat klinik dia cakap air kencing adik ok ke?
Ok je azza bagi tau kenapa? terus tanya akak tu
Air kencing kak kotor dia kata...Tapi azza tengok dia bukan mengandung pun.
Rupanya dia tengah berpantang...

aduh..
pengalaman akak terkena kencing kotor selepas berpantang..
memang menyakitkan.
setiap kali nak kencing rasa panas, pedih.. macam terbakar je...
huwaaaa...
kalaulah boleh keluarkan dari tempat lain, dah lama akak buat macam tu.


APA ITU AIR KENCING KOTOR?

Urinary Tract Infection (UTI)  Jangkitan kuman melibatkan pundi kencing, ginjal, salur kencing ureter (yang menghubungkan antara buah pinggang dan pundi kencing) dan salur kencing urethra (yang menyambungkan antara pundi kencing keluar tubuh)atau orang kita selalu panggil "kencing kotor"



Menurut kajian, 5 daripada 10 orang wanita mengalami jangkitan saluran kencing, dan 25% di antaranya terkena jangkitan berulang kali. Wanita lebih mudah menghidap penyakit kencing kotor berbanding lelaki kerana wanita mempunyai urethra yang pendek dan dekat dengan anus.
Sebabnya bila kita hamil tahap kandungan hormon yang tinggi menyebabkan kekuatan otot ureter dan juga pundi kencing bertambah lemah seterusnya menyebabkan ia merenggang dan melambatkan pemgaliran air kencing.
Rahim membesar, menolak dari luar. pergerakan air kencing lebih lambat.
otot pada pundi kencing tidak dapat mengeluarkan air semua  kencing yang disimpan. kuman mudah membiak.

air kencing wanita hamil lebih berasid dan lebih mengandungi gula.
disebabkan perubahan hormon.ini menyebabkan lebih senang mendapat jangkitan.

Komplikasi daripada masalah ini adalah jangkitan kuman pada buah pinggang (pyelonephritis) ini komplikasi serius masa hamil tau,jika jangkitan mula merebak keseluruh peredaran darah ia akan boleh menyebabkan kematian.

Bayi berisiko lahir awal dan mempunyai berat badan yang rendah jika ibu ada komplikasi pyelonephritis.

Sebab itu la doktor atau nurse asyik suruh kita kencing je..hehehe


DARI MANA PUNCA AIR KENCING KOTOR.

  • Kuman yang berasal dari kulit dubur faraj atau faraj akan bergerak menuju ke pundi kencing ia membiak dan terus ke buah pinggang.
  • Tabiat mengelap dari belakang ke depan selepas membuang air besar
  • Hubungan seks yang menyumbang kepada jangkitan salur kencing,iaitu kawasan kemaluan wanita disentuh dengan tangan atau zakar yang kotor.
  • Memasukan tampon tanpa membasuh tangan terlebih dahulu.

TANDA-TANDA KENCING KOTOR.

  • Rasa kerap mahu kencing
  • Rasa pedih dan sakit semasa kencing
  • Tidak dapat menahan kencing walaupun dalam kuantiti yang sedikit
  • Rasa sakit semasa melakukan hubungan seks
  • Air kencing mengandungi darah atau berbau busuk
  • Sakit pinggang,demam,loya dan muntah


BAGAIMANA NAK MENCEGAHNYA.

  • Minum banyak air bagi membantu mengeluarkan kuman yang ada dalam pundi kencing.
  • Jika rasa hendak terkencing terus buang air kecil kerana perbuatan menahan kencing hanya akan menggalakkan pembiakan bakteria di dalam pundi kencing.
  • Jaga kebersihan diri. Setiap kali selepas membuang air kecil, lap kawasan vagina dari depan ke belakang untuk mengurangkan bakteria merebak dari kawasan dubur ke uretra.
  •  Pakai pakaian dalam yang diperbuat daripada fabrik kapas dan longgar. Elakkan seluar dalam yang ketat atau diperbuat dari fabrik nilon ketika hamil.
  • Selepas bersama dengan suami, buang air kecil sebelum dan selepas melakukan hubungan intim tersebut.
  • Tukar pantyliner atau seluar dalam lebih kerap jika berpeluh atau kotor.
  •  Kurangkan pengambilan makanan manis atau minuman yang mengandungi kafein.
  • Pengambilan Suppliment yang teratur.


Ibu hamil sekalian..
jangan simpan masalah kencing kotor anda lama-lama yea..

kesian pada baby anda sama..
dan fikirkan juga kesannya pada diri sendiri juga nanti.

Nak dapatkan suppliment untuk tip top semasa kehamilan,badan cergas mai lekaih hubungi azza insyallah hasil yang terbaik.


Image result for ORDER NOW



Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Bukit Mertajam, Bandar Perda, Seberang Perai, Bukit Minyak,KPJ Hospital Penang .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seberang Perai,Bandar Perda, Bukit Mertajam,Bukit Mertajam.
Cik azza
ID:-1217675
01132045363
Email: azl1za@yahoo.com


Comments

Popular posts from this blog

PERLU KE UJIAN PAP SMEAR UNTUK WANITA ? ATAU SAJA UNTUK MENAKUTKAN.

TANDA BATU MERIYAN JATUH-CIK AZZA POT PET.

RAWAT DEMAM DENGGI-CIK AZZA POT PET.