Skip to main content

WANITA SUBUR BERISIKO FIBROID.

Image result for vivix fibroid

Menurut Dr.Hanifah Bashirun Pegawai Perubatan Hospital Colombia Asia 
Fibroid bukan kanser dan tidak akan menjadi kanser.

Kebanyakan wanita dalam usia subur akan lebih berpotensi untuk mendapat fibroid.Ramai antara kita yang tidak mempunyai tanda-tanda atau simptom fibroid disebabkan fabroid tersebut tidak membahayakan.

Menurut beliau seramai 20-30 peratus wanita mempunyai masalah ini diseluruh dunia.

Walaubagaimana pun hanya sebilangan kecik sahaja yang mempunyai komplikasi atau masalah akibat fibroid.

Dan bukan semua pesakit fabriod memerlukan pembedahan untuk membuang fibroid tersebut.

APA ITU FIBROID?

Fibroid adalah bengkak yang berlaku pada lapisan otot rahim anggota peranakan wanita,ia adalah otot pada rahim berkenaan.Oleh sebab itu fibroid banyak dihubung kaitkan dengan perubahan Hormon wanita iaitu estrogen.

Selain itu wanita subur yang mempunyai masalah obesiti dan juga sejarah keluarga juga berisiko fibroid.

Simptom fibroid ini berbeza bergantung kepada saiz dan lokasi fibroid pada rahim wanita.Namun kebanyakan tidak mempunyai simptom.

Ada yang sakit ketika haid ataupun darah sangat banyak ketika haid.Ada juga wanita dengan fibroid ini keluar darah haid terlalu awal iaitu antara haid yang berikutnya.

Jika saiz besar sedikit ,ia boleh menyebabkan sakit pinggang dan gangguan pada pundi kencing yang terletak bersebelahan dengan rahim.Pesakit akan lebih kerap membuang air kecil.Jika saiz besar ,atau lokasi terletak dibahagian rahim ada kalanya ia boleh dirasa pada kawasan ari-ari.

Jika anda menjalankan pemerikasaan fizikal sahaja tidak memadai jika saiz fibroid tidak terlalu besar.Pemeriksaan melalui ujian ultrabunyi lebih membantu untuk melihat dengan jelas lokasi dan juga saiz fibroid.

Dari situ juga kaedah rawatan dapat ditentukan.Terdapat juga dalam kebanyakan kes pesakit akan dipantau melalui ujian ultrabunyi berkala.Ubat untuk mengurangkan sakit juga juga dibekalkan dan juga memperlahankan darah haid yang keluar boleh diberi setiap kali datang bulan.

Ada juga pesakit diberi pil hormon sebagai kaedah rawatan untuk mengecutkan fibroid.Namun jika fibroid agak besar pilihan rawatan ialah dengan membuat prosedur yang dapat menganggu bekalan darah sampai ke kawasan fibroid yang terpanggil embolisma salur darah arteri.

Pembedahan membuang fibroid juga dapat dilakukan.Jika saiz terlalu besar dan mengancam nyawa,keseluruhan rahim perlua dikeluarkan melalui pembedahan.

(Sumber@metrosihat.)

Sebagai ikhtiar rawatan fibroid disyorkan mendapatkan vivix shaklee,vivix shaklee bertindak mengurangkan radang dan vivix shaklee juga membantu menurunkan risiko serangan cyst dan kanser termasuklah kanser servik,kanser payudara,dan ovari.

Pengambilan yang konsisten turut membantu mengurangkan risiko Diabetes,Darah tinggi,stroke juga serangan jantung.


Testimoni 1 ikuti cerita beliau:

ACTIVE FYBROID SEBESAR 10CM MENGECUT DAN AKHIRNYA BOLEH BERSALIN NORMAL.
.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Nama saya Nurhayatul Nira binti Ramli, berusia 37 tahun dan baru sahaja melahirkan anak keempat Januari yang lepas.
.
Saya berkenalan dengan Shaklee dah lama, cuma tidak secara konsisten sebelum ni. Saya selalu mengadu pada kawan saya, Azlinda Ismail (SID 866459) tentang penat dan sakit-sakit badan yang saya alami. Beliau mengesyorkan saya mengambil multivitamin, Vitamin c dan kalsium disebabkan jadual kerja dan pemakanan saya yang tidak menentu. Alhamdulillah kesihatan saya bertambah baik dan lebih bertenaga. Niat saya mengambil suplemen adalah untuk sihat, serta kesihatan itu dapat saya gunakan untuk beribadat dengan lebih sempurna.
.
Bagaimanapun, saya mendapat "kesan sampingan" daripada pengambilan suplemen tersebut. Saya bukan sahaja semakin sihat, namun saya juga disahkan hamil di kala anak bongsu saya waktu itu berumur 5 tahun. Saya tidak langsung merasa penat di awal kehamilan sedangkan ketika itu saya berada di dalam lawatan kerja di sekitar United Kingdom selama 2 minggu.
Pasangan mana yang tak gembira bila dikhabarkan tentang zuriat yang bakal mereka timang. Bertambah gembira pada waktu scan, doktor mengatakan ada 2 kantung di situ!
.
Namun, selepas detailed scan dilakukan, doktor mengesahkan, kantung itu bukanlah kembar seperti yang disangkakan. Malang sekali ianya adalah cyst sebesar 5.2 cm. Tidak mahu putus asa, kami mendapatkan nasihat pakar seterusnya. Lebih memilukan, rupa-rupanya ia bukan cyst, namun active fibroid yang sebesar 6.7 cm kini berada dalam kandungan saya. Doktor menasihatkan agar saya melalui pembedahan caesaeran berikutan saiz fibroid yang semakin membesar dan membahayakan diri saya.
.
Saya tak mahu putus asa. Saya selalu mendengar kehebatan tonik ajaib di wall sahabat saya. Saya nekad mencuba di atas risiko sendiri. Maka bemulalah episod saya dan Vivix. Ketika check up keempat, saiz fibroid hampir 10 cm dan saya teruskan ambil Vivix dengan konsisten dan yakin. Sahabat saya turut mencadangkan Omega Guard yang bertindak anti-radang sebagai menggantikan Vivix.
.
Alhamdulillah, pada 19 December 2016, checkup dengan pakar menunjukkan fibroid mengecil kepada 4.7 cm. Checkup terakhir pada Januari 2017 pula, pakar mengesahkan saiz fibroid ialah 4.2 cm dan lebih menggembirakan saya tidak perlu menjalani sebarang pembedahan kerana kepala bayi pun telah engaged.
.
Mengimbas kembali detik-detik kelahiran anak keempat saya. Kelahiran yang mudah dan paling cepat pernah saya rasakan. Pagi itu, saya mengalami kontraksi dan laluan cuma 2cm. Saya sempat bersolat jemaah Maghrib di masjid sebelum ke hospital malam itu. 9 malam, saya didaftarkan di Hospital Serdang. Saya sudah bersedia untuk melahirkan pada jam 9.30 malam.
Akhirnya pada 10:05 malam, 29 Januari 2017, lahirlah Ainur Mardhiah binti Abdul Muttalib ke dunia.Tanpa pembedahan, tanpa sebarang koyakan. Alhamdulillah.
.
Selepas je bersalin, saya terus minum 3 sudu Vivix supaya lebih bertenaga dan mahukan recovery yang cepat. Pada 30 Januari 2017, jam 6.30 pagi, doktor memeriksa saya dan akhirnya dibenarkan discharge pada jam 10 pagi itu juga. 13 jam sahaja di hospital, rekod untuk kelahiran semua anak-anak saya!
.
Saya masih lagi berpantang ketika testimoni ini ditulis, berpantang sendiri sambil menguruskan anak-anak seramai 4 orang yang masih kecil bukanlah sesuatu yang mudah. Namun kita sendiri yang memudahkannya dengan pengambilan suplemen yang betul dan berkualiti.
.
Terima kasih kerana dipertemukan dengan suplemen yang sangat berkualiti ini.



Testimoni  2:FIBROID MENGECUT DENGAN VIVIX.




No automatic alt text available.
No automatic alt text available.



Image may contain: text








Insyallah setiap penyakit akan ada penawarnya,dan jika anda ingin berikhtiar dan sihat seperti semua kawan-kawan yang telah berjaya alhamdulillah.Boleh ikhtiar dengan vivix shaklee.



Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar  Bandar Perda, Bukit Minyak, .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seberang Perai dan kawasan sekitar yang dipersetujui.

Bergantung kepada masa dan juga keadaan yang telah dipersetujui bersama.

I'am SHAKLEE Indenpendant Distributor
Azzatulazirah
Whatsapp :01132045363
SID : 1290815
Fan Page : Dunia Cantik
IG: @cintahati_shaklee
Face Book : Sutera azyra.


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

Comments

POPULAR POST

Peritnya angin dalam badan ketika hamil.-CIK AZZA POT PET

"Erkk..erkk..aduh banyaknya angin aku ni. Tak selesa rasa perut, kepala pun sakit,belakang sakit sangat menyucuk-nyucuk je..nak sapu minyak panas dekat perut kesian baby..
Nak tunggu babah balik lambat lagi..Tahan je sakit nie...

Rasanya masalah angin dalam badan bukan sahaja menyerang ibu hamil kan..Tapi semua orang pernah merasainya..tahu tak setiap orang akan mengeluarkan antara satu hingga 
empat liter gas setiap hari dan mengeluarkan gas kira-kira 14 hingga 23 kali sehari.

Masalah angin ketika hamil adalah suatu perkara normal bagi ibu hamil.Pedih ulu hati adlah salah satu simptom angin dalam badan ini berpunca dari pengaliran cecair berasid dari dalam perut ke bahagian esophagus.Namun begitu ia tidaklah bahaya kepada bayi dalam kandungan.







Mengapa badan akan menghasilkan lebih banyak angin semasa mengandung?
Ini kerana kadar progesteron dalam badan ibu meningkat jauh lebih tinggi ketika hamil berbading normal.

Semakin kehamilan itu meningkat usianya, rahim akan semakin membesar dal…

TANDA BATU MERIYAN JATUH-CIK AZZA POT PET.

Batu meriyan????apa tu?cik azza nak cerita lebih-lebih pun cik azza bukan pandai sangat pasal batu-batu nie,tapi apa yang cik azza selalu dengar benda nie ibarat nyawa untuk seorang wanita terutama wanita yang baru sahaja melahirkan anak,tak kisah lah anak keberapa sekali pun.cik azza boleh cakap macam "tempat peranakan kita aka pintu rahim atau nama omputehnya G-spot"... entah lah.. 



Tapi bagi kaum hawa yang dah beranak mesti tahu akan batu meriyan...dan kena ambil tahu kalau sayangkan diri kita..orang tua2 selalu cakap "kena jaga tempat tu nanti laki lari"ambil kau dengar je laki lari alamak macam bahaya je nie...haaaaaaa cakap la kalau sayang,setia, dia sanggup terima seadanya,tapi kita kena la beringat juga sebab sayangkan dia la kita kena jaga diri kita sendiri untuk orang tersayang,untuk anak-anak.Pengalaman cik azza sendiri melahirkan anak sulung memang tak tahu apa2 pun,selepas melahirkan cik azza kena jaga nifail sebulan dekat hospital..Kiranya penjagaan pa…

SKILL SEKS UNTUK CEPAT DAN MUDAH HAMIL - CIK AZZA POT PET

Assalamualaikum..

Hari ini cik azza nak berkongsi pengalaman untuk mudah hamil (Insyallah jika di izinkan) ,Bukan mudah untuk kita sebagai wanita hamil dengan cepat dan kadang-kadang akan boleh mengakibatkan kita stress bila asyik diaju soalan yang sama je setiap masa..Betol dak??

Bila balik kampung je orang yang menyibuk mula bertanya "hai tak mengandung lagi ke" Merancang jangan lama-lama sangat" Semua ini akan menyebabkan kita mengalami tekanan perasaan.Tekanan perasaan pula boleh mengurangkan lagi peluang anda untuk hamil.Dalam kebanyakan kes, cuma perubahan kecil sahaja yang perlu dibuat untuk menolong anda hamil dengan cepat.






TIPS UNTUK MUDAH HAMIL (INSYALLAH JIKA DIIZINKAN ALLAH)
1. Waktu Terbaik Untuk Melakukan Hubungan Seksual:- Adalah penting bagi pasangan yang inginkan zuriat mengetahui tentang masa yang sesuai untuk melakukan hubungan seks iaitu pada waktu wanita subur (masa pengeluaran telur @ ovulasi). Bila dan bagaimana untuk mengetahui waktu subur anda? Anda …

LUKA CZER ATAU PEMBEDAHAN LAMBAT KERING?ANDA WAJIB CUBA CARA INI!!.

Pernah tak uols atau wife yang bsalin secara caeser mengalami masalah :
.
1) Luka bernanah & lambat kering ??
2) Rasa kurang selesa ??
3) Rasa pedih pada bahagian luka ??
4) Paling teruk.. jahitan terbuka & perlu dijahit kembali... aduhh pasti sakit kan ??
.

Untuk entry kali ini cik azza nak berkongsi dengan sahabat pembaca semua tidak kira para suami ataupun isteri bagaimana untuk keringkan luka pembedahan (czer ) untuk jangka masa yang singkat.Hanya dalam masa 7 hari luka sembuh dan ibu akan kembali bertenaga dengan izin allah. 1- Pergerakan Lebih AwalDapat sahaja lesen keluar wad balik rumah jangan asyik baring je seeloknya buat pergerakan awa; dengan berjalan keliling katil atau bilik,kalau rasa bilik besar jalan la separuh je jangan paksa diri sampai tersungkur pulak..hihihi
Pergerakan ini membantu pengaliran darah yang baik. Bagus untuk mempercepatkan proses penyembuhan luka.
Kalau rasa tak berani nak bangun sendiri seeloknya mintak bantuan suami atau keluarga,semua ini dapat men…

MASALAH KEPUTIHAN TERUK DAN BERBAU YANG DIALAMI BERTAHUN-TAHUN PULIH DENGAN SET KESIHATAN RAHIM

KEPUTIHAN. Sejak zaman anak dara lagi dah ada masalah keputihan ni. Tapi tak tahulah ia makin lama makin teruk bila dibiarkan. Lagi lagi masa sekolah menengah dulu, aktif dengan badan beruniform. Hari hari ada latihan kawad kaki, belum dikira ber”camping” lagi. Bab kebersihan memanglah tak jaga sangat. Masa tu pula, takdelah didedahkan pasal masalah yang boleh dihidapi di tempat sulit macam sekarang ni. Dulu bab bab tu semua disembunyikan. Ia jadi isu yang memalukan.
Keputihan adalah perkara normal bagi setiap wanita. Keputihan dianggap normal jika cecair yang keluar adalah jernih, tak berwarna, tak berbau dan tak berasa gatal-gatal .. Keputihan menjadi bermasalah atau boleh juga dianggap berpenyakit jika cecair berwarna pekat, warna putih kekuningan , berbau , bergumpal dan berasa gatal.
Keputihan ni mulalah sedikit, tapi lama lama ia menjadi teruk bila semakin gatal saat berpeluh. Sehinggakan terpaksa memakai pad pantyliner setiap hari untuk elakkan gatal semakin menjadi jadi. Tapi, t…

BENGKAK KAKI (EDEMA) TANDA AWAL PENYAKIT BUAH PINGGANG.

Antara punca utama bengkak kaki dikalangan warga emas yg berumur 60 tahun ke atas ialah pembuluh darah yg kurang berfungsi dgn baik. Pembengkakan kaki/edema terjadi akibat pengumpulan cecair (yg terperangkap dalam tisu) atau kecederaan tisu/sendi.

Pembengkakan kaki/edema yg dihasilkan oleh pengumpulan cecair dalam tisu dikenali sebagai perpheral oedema. Antara puncanya adalah :
Kegagalan ginjal/buah pinggangPenyakit jantungPembuluh darah kurang berfungsi Sistem limfa yg tersumbatPenyakit buah pinggangUbat tahan sakitUbat-ubatan utk rawatan kemurungan, diabetes & darah tinggiDuduk atau berdiri terlalu lamaDarah beku dibahagian kakiPembengkakan kaki akibat kecederaan sendi atau tisu biasanya sakit & mungkin disebabkan oleh : Tendon Achilles yang terputus/cederaKoyakan ligamen pada lututPatah tulang kaki,betis atau buku laliPenyakit GoutOsteoarthritisRheumatoid ArthritisLutut yang terseliuhBAGAIMANA EDEMA BOLEH TERJADI?
Sebenarnya ramai mengalami edema terutamanya mereka yang ada mas…

TANDA RAHIM WANITA JATUH YANG MENJADI PUNCA KESUKARAN UNTUK HAMIL

Assalamualaikum.. Pernah dengar cerita pasal rahim jatuh?Selalunya berlaku kepada ibu yang baru lepas bersalin Ada tak ibu-ibu pernah periksa? Yang belum berkahwin pun boleh periksa tau..
Masalah rahim jatuh ini amat bahaya sekiranya tidak dirawat seawal mungkin.


Punca-punca rahim turun
Jatuh terhentak yg kuatAngkat benda yg beratTidak berpantang dengan baik selepas bersalin

TIROID KETIKA HAMIL BAHAYA ATAU TIDAK?-CIK AZZA POT PET

Memandangkan Princess Cahaya dah tidur boleh la cik azza godek-godek bercerita ye..Baru-baru ini adik ipar cik azza ada bagi tahu mengenai seorang kawan dia yang mempunyai masalah tiroid ketika hamil,Jom kita sembang sikit apa itu tiroid ketika hamil,cik azza ada juga google info untuk menambah pengetahuan.

APA ITU KELENJER TIROID?
Kelenjer tiroid adalah salah satu kelenjer endokrim yang terbesar,ia terletak di kawasan leher,iaitu dibawah halkum.Kelenjer titiod mengawal penggunaan tenaga oleh badan,menghasilkan tenaga dan mengawal sensitiviti badan kepada hormom-hormon lain.






APA PUNCA TIRIOD?

Punca terjadinya Tiroid adalah:
Kekurangan iodin (biasanya berlaku di kalangan penduduk Himalaya)Kehamilan - Ini kerana keperluan hormon lebih banyak diperlukan untuk ibu dan anak. Tiroid ini bersifat sementara dan hilang selepas kelahiranGoitrogen - elak memakan makanan mentah seperti sayur kubis serta bayam kerana meningkatkan risiko mendapat tiroidRadiasi - misalnya letupan nuklear di Russia menyeb…

WASPADA BAHAYA DARAH TINGGI SELEPAS BERSALIN.

Ibu mengandung selalu ambil berat bahaya darah tinggi sebelum bersalin. Selepas bersalin mereka jarang untuk selalu periksa tekanan darah kerana beranggapan tekanan darah selepas bersalin pasti akan normal. Dulu darah tinggi kerana mengandung sahaja. Selepas bersalin , kita digalakkan untuk berpantang dan tempoh berpantang kita juga kena pastikan kita makan makanan berkhasiat, berzat untuk pastikan tekanan darah kita stabil.



Bahaya Darah Tinggi Selepas BersalinIni mungkin kesan sampingan suntikan epidural atau anestesia spina, dan anda mungkin mengalami sakit kepala yang teruk bila anda duduk atau berdiri. Dalam 72 jam pertama selepas bersalin, sakit kepala yang teruk juga mungkin tanda pra-eklampsia, bersama dengan penglihatan kabur dan/atau berasa loya. Tekanan darah tinggiTekanan darah anda patut diambil dalam masa enam jam pertama selepas bersalin. Jika angka di bawah (diastolik) melebihi 90, ini mungkin tanda anda mengalami pra-eklampsia dan berisiko menghidap eklampsia sepenuhnya. Tek…

BAHAYA MAKAN VITAMIN HAMPIR TAMAT TEMPOH - CIK AZZA POT PET.

Pernah tak terfikir apa yang korang semua buat bila ada vitamin shaklee expired?BUANG????????huhuhuhuhuSedihnya cik azza dengar,tapi tak apa sebabnya sebelum nie pun cik azza ada juga dapat pertanyaan dari kawan IG
"Boleh ke saya makan Ostematik yang dah expired""eh shaklee nie penipu la jual vitamin hampir expired"Hambik kau seketoi kena atas kepala...Tapi tak apa cik azza tak boleh salahkan sesiapa pun sebab diorang tak tahu pun sama juga macam cik azza dulu,at least dia tanya kan bukan maki..kikikiki.
Semua orang akan takut bila makanan dah expired masuk dalam perut kan, Mulalah fikir untuk berhenti makan. Bila dah termakan..mula lah rasa takut… boleh ke makan vitamin? Mati ke aku makan? Apa kesan sampingannya?Apa kesan buruknya? Sakit?cirit birit? Semua disebabkan kita selalu menyamakan tarikh expired vitamin sama dengan tarikh expired makanan. Walhal sebenarnya tiada kesan burukpun…Jom cik azza kongsi sikit apa yang cik azza dapat dari hasil bacaan dan info goog…