CABARAN HIDUP MEMBESAR ANAK ISTIMEWA_SINDROM GOLDEN HAR.

Dah hampir 5 tahun cik azza rasa sekejap je rasanya..
cik azza bukan mengeluh...
Bukan menagih simpati...
Bukan mempertikaikan ujian allah...
Bukan,bukan cik azza tak pernah minta semua ini..tidak sama sekali...
cukup lah sekadar cik azza nak orang memahami dan berkongsi dengan cik azza...
Biar cik azza dengan suami membesarkan NIFAIL RIZQIN tapi  jangan sesekali merendahkan anak cik azza..

MUHAMMAD NIFAIL RIZQIN MOHD AZARUDDIN.
Anak yang lahir dari rahim cik azza sendiri,permata sulung cik azza..Sepanjang kehamilan cik azza tak pernah mengalami apa2 kesusahan tak pernah..40 minggu 4 hari cik azza membawa Nifail kemana sahaja cik azza pergi..

Tanggal 11hb/06/2012 nifail lahir kedunia yang penuh dengan pancaroba ini..allah sahaja yang tahu bertapa bersyukurnya cik azza..

Namun dalam kegembiraan ada terselit kesedihan Nifail lahir dengan penafasan yang cepat,cik azza hanya sempat melihat dia beberapa minit sebelum terpisah untuk mendapatkan oksigen..

Hari ke 2 cik azza dibenarkan melihat dan meyusukan Nifail,dan sekali lagi ujian Nifail tak dapat menghisap susu..maksudnya cik azza tidak dapat menyusukan nifail secara terus.Dari situlah bermulanya detik kehidupan yang kejam ini dalam hidup cik azza sendiri(maaf cik azza cakap kasar)

Dah beberapa hari Nifail dihospital masih dalam pemantauan,termasuk cik azza sendiri berkampung dihospital,Masih tiada apa2 tanda apa masalah nifail sampai la X ray yang ke 4 kali doktor mengesahkan nifail perlu melakukan pembedahan,,ALLAHUAKBAR.

DIAPHRAGMATIC HERNIA apa tu cik azza pun tak tahu apa semua itu..senang cakap terdapat lubang dintara lapisan usus dan paru-paru..So doktor kena buat pembedahan menutup lubang tersebut jika tidak bila nifail buang air besar semua najis akan masuk ke paru paru,masa tu nifail baru 11 hari.

SELEPAS PEMBEDAHAN

Hari ke dua icu

Hari pertama icu





















Baru satu kes setel,alhamdulilah..Selepas pembedahan cik azza ingat dah habis dah allah sekali lagi menguji cik azza dengan tulang belakang anak cik azza hanya separuh,sehingga hari nie cik azza kena follow dan pantau jika terdapat abnormal kepada nifail..

Telinga??eh apa kena dengan telinga nifail..
Kawan-kawan nifail tak ada lubang telinga..subhanallah apa ujian allah bagi pada aku nie apa dosa aku sampai aku diuji sampai macam nie.
Sampai hari nie nifail masih memakai alat pendengaran dan juga follow up.

Speech Therapy
Kenapa pulak dengan percakapan dia,ini dah beruji uji cik azza terima,sampai umur 2 tahun nifail masih belum boleh bercakap..ma,ba semua tak ada..Nasib baik cik azza dan suami mengambil langkah terbuka terus berjumpa doktor dan nifail terpaksa follow up speech pulak sehingga sekarang.

Mata
Aik ada lagi??Jelas cik azza cakap anak cik azza macam juling tapi bukan juling biasa nifail sekali lagi kena buat pembedahan bukan diPenang tapi di Kuala Lumpur,bayangkan 2 minggu sekali cik azza dan suami turun naik kuala Lumpur duit jangan cakap la macam air,allah je tahu macam mana kami suami isteri hadapi semua ini.


Sebelum pembedahan mata
Bila nifail ada masalah pendengaran dengan percakapan secara automatiknya cik azza rasa tercabar mengajar dia dalam pembelajaran,bayangkan nak mintak dia fokus kepada suatu benda memang susah,sampaikan cik azza terpaksa menggunakan rotan.

Namun satu aja cik azza perasan bila dalam bahasa english dia akan cepat belajar,membaca A B C sudah kenal walaupun pelat,123 still bahasa english,menyanyi dalam bahasa english..mungkin ini semua pengaruh ipad kan..
tapi alhamdulillah membesarkan nifail tak banyak cerewet cuma tahap kesabaran ibu bapa kena tinggi lebih dari sebuah gunung..faham kan maksud cik azza.

Mengajar nifail memerlukan cabaran yang besar 10-15 minit pertama memang baik,lepas itu dia akan buat hal dia sendiri,berpuluh puluh kali cik azza akan ulang apa yng cik azza cakap cik azza tak pernah jemu dengan semua dugaan dan ujian yang di bagi.
Membesarkan nifail cik azza tak cakap la teruk dan terlalu memerlukan cabaran yang amat sangat sebab jika anak autism cik azza dapat rasa lagi besar tanggungjawab.
sebabnya cik azza ambil contoh untuk lepas dari pemakaian pampers atau pergi ke tandas tak sampai pun setahun..

cik azza tak pernah putus asa dalam mengajar nifail,cuma seakan akan terkilan apabila keluar orang akan memandang ,berbisik apabila melihat wajah nifail yang sedikit senget,bercakap apabila nifail memakai alat pendengaran"anak u pekak ke" cik azza tak jawab hanya mampu tersenyum dan menganguk kepala

Kadang terdetik dalam hati kenapa allah menghantar amanah untuk aku sebegini??
Namun perasaan itu semua cepat2 cik azza tepis dan tolak tepi..Kenapa hendak mempertikaikan kurniaan allah..semua ini ada hikmah dan ada sebab tersendiri kita sebagai ibu bapa dan redho dengan hadapi dengan tenang.

Sudah hampir 5 tahun cik azza berulang alik ke hospital,follow dan terus follow,
cik azza tak akan putus asa,selagi mampu cik azza kan buat yang terbaik..Cik azza tak nak meletak harapan terlalu tinggi,tak mahu nifail nampak terpaksa..cik azza tak nak kecewa apabila harapan terlalu tinggi.

Satu sahaja cik azza harapkan jika cik azza tidak ada lagi didunia ini biarlah dia pergi bersama cik azza Semoga allah memberi keajaiban kepadanya..amin

Harapan dan nasihat untuk ibu bapa diluar sana sentiasa bersangka baik dengan anak-anak istimewa mahupun biasa,setiap dari mereka ada kelebihan masing-masing jangan lah terlalu memaksa atau malu dengan anugerah kepada kita.Mana tahu suatu hari nanti anak istimewa ini lah yang kan mengharumkan dan membanggakan kita.


*Maaf dari cik azza andai terkasar bahasa atau melukakan sesiapa yang membaca.

Ummi dengan Nifail 5 tahun dah.






Previous
Next Post »