Skip to main content

SAKIT TUMIT KAKI DAN CARA ATASI. CIK AZZA POT PET.


Hi semua,aik cik azza lagi ka?ish tak dak orang lain eh asyik dia ja...hihihihi ,ala hampa tak rindu cik azza pot pet ka?boring la kalau baby tidur cik azza tak tau nak sembang dengan sapa..Cik azza ingat hari nie cik azza nak kongsi SAKIT TUMIT KAKI DAN PUNCA DIA.

Cik azza pasti sakit tumit kaki ini tidak mengira umur tua atau muda ,sakit tapak kaki juga boleh disebabkan pelbagai punca dan antara dan kebiasaannya adalah berpunca daripada "CALCANEAL SPURR".



Calcaneal spur ialah tulang kecil (bony spurr) yang tumbuh pada tulang tumit (tulang calcaneum) kita.Pertumbuhan spurr ini berlaku secara fisiologi akibat dan tekanan yang berpanjangan dan berterusan antara tulang calcaneum dan tisu serat sekitarnya.Ini juga akan merangsang pertumbuhan spurr yang tidak mengikut "allignment" tulang asal.Spurr akan tumbuh umpama duri di dahan menekan tisu serat dan otot di tapak kaki(tumit)kita.

Semasa tidur atau duduk lama ,spurr akan menekan tapak kaki kita disatu titik yang sama. Ini akan mengakibatkan kita tidak mendapat bekalan darah dan oksigen yang sepatutnya dan menimbulkan kesakitan.Dengan pergerakan, spurr tadi tidak lagi duduk dititik tetap kawasan tersebut mula mendapat bekalan darah dan oksigen yang sepatutnya dan kesakitan akan mula hilang.


TANDA-TANDA  "CALCANEAL SPURR".

  • Sakit apabila bangun dari tidur dan mula berjalan
  • Sakit apabila duduk atau berdiri lama
  • Sakit akan hilang apabila kaki sudah mula bergerak lama,dan apabila ia semakin kronik walaupun bergerak lama sakit ini tidak akan hilang.
  • Tiada tanda merah atau bengkak pada tumit.

APAKAH CARA MERAWAT CALCANEAL SPURR?


Dikebanyakkan masa doktor tidak akan menbedah buang spurr yang tumbuh tadi melainkan ia terlalu besar dan signifikan sehingga menyakitkan tumit sepanjang masa,Ini kerana kesan pembedahan itu sendiri akan menimbulkan pelbagau gejala kesakitan yang lain.Jadi apa yang doktor lakukan ialah

  • Menbekalkan ubat tahan sakit
  • Merujuk pesakit pada Jabatan Fisioterapi (untuk mengurangkan sakit
  • Memberikan sedikit petua untuk pesakit apabila dirumah.

CARA MENGELAKKAN SAKIT TUMIT KAKI.

Disini cik azza sertakan cara atau langkah untuk mengelakkan kecederaan pada tumit dan mencegah kesakitan:-

  • Memakai kasut yang sesuai yang boleh menyokong kaki
  • Memakai kasut yang betul untuk aktiviti fizikal
  • Meregangkan otot anda sebelum memulakan aktiviti
  • Mengekalkan diet yang sihat
  • Berehat apabila anda merasa letih atau merasa otot anda terasa sakit
  • Mengekalkan berat badan yang sihat
  • Apabila bangun dari tidur jangan terus bangun untuk menapak,tetapi mulakan dengan senaman kaki,Pusing dan gerakkan pergelangan kaki beberapa kali.Dengan cara ini bekalan darah dan oksigen akan mula sampai ke kawasan yang ditekan spurr tadi.
  • Rendam kaki dengan air suam (terpulang jika mahu rendam dengan campuran herba dan sebagainya)

 SET SAKIT TUMIT SHAKLEE.

Seboleh bolehnya cubalah elak untuk mengambil pil tahan sakit ok..

  • Ostematrik membekalkan nutrien harian terutamanya kalsium .Ia membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang .Tulang sihat inilah yang akan menyokong berat badan serta mengerakkan pelbagai otot badan untuk kekal sihat dan cergas.
  • Memperbaiki kekejangan dan dan kebas otot,Pengambilan 600mg sebelum tidur akan memperbaiki kebas-kebas ,kekejangan,sakit sendi arthritis.


  • omega guard mengurangkan inflamasi dan radang sendi serta memberi kuasa pelincir  kepada sendi-sendi 
  • Selain itu fungsi omega guard ialah melegakan keradangan .Sakit tumit merupakan satu keradangan tulang yang mana pelapik atau kusyen ditumit tidak lagi anjal seperti dahulu.



Semua pilihan bergantung kepada anda mahukan bahan semulajadi atau bahan kimia yang mungkin memberi kesan sampingan kepada  anda?Mana satu pilihan anda buat sahaja pilihan yang terbaik.


CARA PEMBELIAN SUPPLEMEN UNTUK SAKIT TUMIT KAKI.


CARA 1

Anda boleh terus klik SET SAKIT TUMIT KAKI  ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

CARA 2

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar BANDAR PERDA, BUKIT MERTAJAM dan SEBERANG PERAI.saya merupakan pengedar yang anda cari




SEMOGA DENGAN PERKONGSIAN INI DAPAT MEMBANTU ANTARA SESAMA KITA,BERUSAHA SELAGI TERMAMPU DAN JANGAN HANYA MENYERAH SEMATA-MATA.

KONSULTASI PERCUMA KEPADA YANG ORDER DENGAN CIK AZZA YE:
SHAKLEE ID:1217675
WHATSAPP:01132045363
FACEBOOK:Sutera azyra
PAGE: Dunia Cantik
EMAIL-azl1za@yahoo.com



Comments

TAJUK VIRAL

Peritnya angin dalam badan ketika hamil.-CIK AZZA POT PET

"Erkk..erkk..aduh banyaknya angin aku ni. Tak selesa rasa perut, kepala pun sakit,belakang sakit sangat menyucuk-nyucuk je..nak sapu minyak panas dekat perut kesian baby..
Nak tunggu babah balik lambat lagi..Tahan je sakit nie...

Rasanya masalah angin dalam badan bukan sahaja menyerang ibu hamil kan..Tapi semua orang pernah merasainya..tahu tak setiap orang akan mengeluarkan antara satu hingga 
empat liter gas setiap hari dan mengeluarkan gas kira-kira 14 hingga 23 kali sehari.

Masalah angin ketika hamil adalah suatu perkara normal bagi ibu hamil.Pedih ulu hati adlah salah satu simptom angin dalam badan ini berpunca dari pengaliran cecair berasid dari dalam perut ke bahagian esophagus.Namun begitu ia tidaklah bahaya kepada bayi dalam kandungan.







Mengapa badan akan menghasilkan lebih banyak angin semasa mengandung?
Ini kerana kadar progesteron dalam badan ibu meningkat jauh lebih tinggi ketika hamil berbading normal.

Semakin kehamilan itu meningkat usianya, rahim akan semakin membesar dal…

TANDA BATU MERIYAN JATUH-CIK AZZA POT PET.

Batu meriyan????apa tu?cik azza nak cerita lebih-lebih pun cik azza bukan pandai sangat pasal batu-batu nie,tapi apa yang cik azza selalu dengar benda nie ibarat nyawa untuk seorang wanita terutama wanita yang baru sahaja melahirkan anak,tak kisah lah anak keberapa sekali pun.cik azza boleh cakap macam "tempat peranakan kita aka pintu rahim atau nama omputehnya G-spot"... entah lah.. 



Tapi bagi kaum hawa yang dah beranak mesti tahu akan batu meriyan...dan kena ambil tahu kalau sayangkan diri kita..orang tua2 selalu cakap "kena jaga tempat tu nanti laki lari"ambil kau dengar je laki lari alamak macam bahaya je nie...haaaaaaa cakap la kalau sayang,setia, dia sanggup terima seadanya,tapi kita kena la beringat juga sebab sayangkan dia la kita kena jaga diri kita sendiri untuk orang tersayang,untuk anak-anak.Pengalaman cik azza sendiri melahirkan anak sulung memang tak tahu apa2 pun,selepas melahirkan cik azza kena jaga nifail sebulan dekat hospital..Kiranya penjagaan pa…

BENGKAK KAKI (EDEMA) TANDA AWAL PENYAKIT BUAH PINGGANG.

Antara punca utama bengkak kaki dikalangan warga emas yg berumur 60 tahun ke atas ialah pembuluh darah yg kurang berfungsi dgn baik. Pembengkakan kaki/edema terjadi akibat pengumpulan cecair (yg terperangkap dalam tisu) atau kecederaan tisu/sendi.

Pembengkakan kaki/edema yg dihasilkan oleh pengumpulan cecair dalam tisu dikenali sebagai perpheral oedema. Antara puncanya adalah :
Kegagalan ginjal/buah pinggangPenyakit jantungPembuluh darah kurang berfungsi Sistem limfa yg tersumbatPenyakit buah pinggangUbat tahan sakitUbat-ubatan utk rawatan kemurungan, diabetes & darah tinggiDuduk atau berdiri terlalu lamaDarah beku dibahagian kakiPembengkakan kaki akibat kecederaan sendi atau tisu biasanya sakit & mungkin disebabkan oleh : Tendon Achilles yang terputus/cederaKoyakan ligamen pada lututPatah tulang kaki,betis atau buku laliPenyakit GoutOsteoarthritisRheumatoid ArthritisLutut yang terseliuhBAGAIMANA EDEMA BOLEH TERJADI?
Sebenarnya ramai mengalami edema terutamanya mereka yang ada mas…

TANDA RAHIM WANITA JATUH YANG MENJADI PUNCA KESUKARAN UNTUK HAMIL

Assalamualaikum.. Pernah dengar cerita pasal rahim jatuh?Selalunya berlaku kepada ibu yang baru lepas bersalin Ada tak ibu-ibu pernah periksa? Yang belum berkahwin pun boleh periksa tau..
Masalah rahim jatuh ini amat bahaya sekiranya tidak dirawat seawal mungkin.


Punca-punca rahim turun
Jatuh terhentak yg kuatAngkat benda yg beratTidak berpantang dengan baik selepas bersalin

WASPADA BAHAYA DARAH TINGGI SELEPAS BERSALIN.

Ibu mengandung selalu ambil berat bahaya darah tinggi sebelum bersalin. Selepas bersalin mereka jarang untuk selalu periksa tekanan darah kerana beranggapan tekanan darah selepas bersalin pasti akan normal. Dulu darah tinggi kerana mengandung sahaja. Selepas bersalin , kita digalakkan untuk berpantang dan tempoh berpantang kita juga kena pastikan kita makan makanan berkhasiat, berzat untuk pastikan tekanan darah kita stabil.



Bahaya Darah Tinggi Selepas BersalinIni mungkin kesan sampingan suntikan epidural atau anestesia spina, dan anda mungkin mengalami sakit kepala yang teruk bila anda duduk atau berdiri. Dalam 72 jam pertama selepas bersalin, sakit kepala yang teruk juga mungkin tanda pra-eklampsia, bersama dengan penglihatan kabur dan/atau berasa loya. Tekanan darah tinggiTekanan darah anda patut diambil dalam masa enam jam pertama selepas bersalin. Jika angka di bawah (diastolik) melebihi 90, ini mungkin tanda anda mengalami pra-eklampsia dan berisiko menghidap eklampsia sepenuhnya. Tek…