Skip to main content

TIROID KETIKA HAMIL BAHAYA ATAU TIDAK?-CIK AZZA POT PET


Memandangkan Princess Cahaya dah tidur boleh la cik azza godek-godek bercerita ye..
Baru-baru ini adik ipar cik azza ada bagi tahu mengenai seorang kawan dia yang mempunyai masalah tiroid ketika hamil,Jom kita sembang sikit apa itu tiroid ketika hamil,cik azza ada juga google info untuk menambah pengetahuan.


APA ITU KELENJER TIROID?

Kelenjer tiroid adalah salah satu kelenjer endokrim yang terbesar,ia terletak di kawasan leher,iaitu dibawah halkum.Kelenjer titiod mengawal penggunaan tenaga oleh badan,menghasilkan tenaga dan mengawal sensitiviti badan kepada hormom-hormon lain.







APA PUNCA TIRIOD?


Punca terjadinya Tiroid adalah:

  • Kekurangan iodin (biasanya berlaku di kalangan penduduk Himalaya) 
  • Kehamilan - Ini kerana keperluan hormon lebih banyak diperlukan untuk ibu dan anak. Tiroid ini bersifat sementara dan hilang selepas kelahiran 
  • Goitrogen - elak memakan makanan mentah seperti sayur kubis serta bayam kerana meningkatkan risiko mendapat tiroid 
  • Radiasi - misalnya letupan nuklear di Russia menyebabkan ramai penduduk mendapat kanser tiroid. Pemeriksaan sinaran-X boleh mengesan tiroid 
  • Genetik 
  • Autoimmune Graves Disease


Ada 2 jenis penyakit TIROID yang utama: 

1. Hypertiroidisme 

Hormon tiroid T3(triiodotironin) dan T4(triiodotiroksin) didapati lebih tinggi daripada orang biasa. 




Antara penyebab penyakit ini ialah:

  • Grave's disease - Antibodi di dalam badan menyebabkan tiroid membesar dan mengeluarkan lebih hormon. Selalunya semua (atau sebahagian besar) sel tiroid orang yang menghidapi penyakit ini mengeluarkan hormon berlebihan
  • Thyroiditis (tiroid bengkak) - Selalunya keadaan ini boleh elok sendiri
  • Toxic nodule goitre - Terlalu banyak iodin di dalam makanan.


Tanda-tanda orang yang menghidapi hypertiroidisme:

*Bengkak di leher
*Cirit birit
*Degupan jantung bertambah, sentiasa berdebar-debar
*Gementar dan gelisah, terketar-ketar
*Haid tidak teratur, kurang atau tidak datang
*Kesuburan turun
*Penumpuan kurang
*Mata menjadi besar (bulging)
*Angin yang tidak menentu
*Kejang otot
*Oesteoporosis (kereputan tulang)
*Pengeluaran peluh banyak, bertambah. Kulit lembap
*Suhu badan naik, tak tahan panas
*Rambut tidak kuat
*Sukar bernafas
*Sukar tidur
*Tekanan darah naik
*Turun berat badan walaupun selera naik
*Lemah


2. Hypothyroidisme

Orang yang menghidap hypothyroidism pula tidak mempunyai hormon tiroid yang cukup.



Tanda-tanda orang yang menghidapi Hypothyroidisme


  • Kaki bengkak
  • Ingatan terganggu
  • Lembap
  • Malas
  • Kuat tidur
  • Badan sering terasa sejuk
  • Boleh merosakkan jantung jika tidak segera dirawat



Pesakit yang mengalami penyakit ini mudah dirawat, tetapi terpaksa mengambil tiroksin seumur hidup yang selamat dan tiada kesan sampingan

Siapa yang berisiko?

  • Perempuan
  • Gaktor Genetik
  • Mengidapi sakit pituitari atau endokrin yang lain
  • Usia lebih 60 tahun
  • Merokok

Bahaya pada ibu hamil?

  • Boleh menyebabkan kelahiruan pramatang
  • Komplikasi serius yang dikenali sebagai pra-eklampsia
  • Bayi kecil
  • Bayi tidak cukup bulan
  • Kelahiran mati
  • Malformations

Inilah sebab kenapa rawatan Hyperthyrodisme terhadap ibu hamil sangat penting. Selain dari rawatan yang diberi, anda juga boleh mencari alternatif lain seperti pengambilan supplemen.



Antara supplemen yang dicadangkan sama ada anda mengalami Hyper atau Hypo.




* B Complex

* Vitamin C
* Vitamin E
* Ostematrix




Bagi anda yang mempunyai Hypertiroid.

* Boleh ambil ESP
* Tidak boleh ambil Vitalea
* Tidak boleh ambil Alfalfa

Bagi anda yang mempunyai Hypotiroid

Tidak boleh ambil ESP
* Boleh ambil Vitalea
* Boleh ambil Alfalfa



CARA PEMBELIAN SUPPLEMEN UNTUK TIROID


CARA 1

Anda boleh terus klik SET TIROID ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan



CARA 2

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar bANDAR PERDA, BUKIT MERTAJAM dan SEBERANG PERAI.saya merupakan pengedar yang anda cari




SEMOGA DENGAN PERKONGSIAN INI DAPAT MEMBANTU ANTARA SESAMA KITA,BERUSAHA SELAGI TERMAMPU DAN JANGAN HANYA MENYERAH SEMATA-MATA.

KONSULTASI PERCUMA KEPADA YANG ORDER DENGAN CIK AZZA YE:
SHAKLEE ID:1217675
WHATSAPP:01132045363
FACEBOOK:Sutera azyra
PAGE: Dunia Cantik
EMAIL-azl1za@yahoo.com








Comments

TAJUK VIRAL

Peritnya angin dalam badan ketika hamil.-CIK AZZA POT PET

"Erkk..erkk..aduh banyaknya angin aku ni. Tak selesa rasa perut, kepala pun sakit,belakang sakit sangat menyucuk-nyucuk je..nak sapu minyak panas dekat perut kesian baby..
Nak tunggu babah balik lambat lagi..Tahan je sakit nie...

Rasanya masalah angin dalam badan bukan sahaja menyerang ibu hamil kan..Tapi semua orang pernah merasainya..tahu tak setiap orang akan mengeluarkan antara satu hingga 
empat liter gas setiap hari dan mengeluarkan gas kira-kira 14 hingga 23 kali sehari.

Masalah angin ketika hamil adalah suatu perkara normal bagi ibu hamil.Pedih ulu hati adlah salah satu simptom angin dalam badan ini berpunca dari pengaliran cecair berasid dari dalam perut ke bahagian esophagus.Namun begitu ia tidaklah bahaya kepada bayi dalam kandungan.







Mengapa badan akan menghasilkan lebih banyak angin semasa mengandung?
Ini kerana kadar progesteron dalam badan ibu meningkat jauh lebih tinggi ketika hamil berbading normal.

Semakin kehamilan itu meningkat usianya, rahim akan semakin membesar dal…

TANDA BATU MERIYAN JATUH-CIK AZZA POT PET.

Batu meriyan????apa tu?cik azza nak cerita lebih-lebih pun cik azza bukan pandai sangat pasal batu-batu nie,tapi apa yang cik azza selalu dengar benda nie ibarat nyawa untuk seorang wanita terutama wanita yang baru sahaja melahirkan anak,tak kisah lah anak keberapa sekali pun.cik azza boleh cakap macam "tempat peranakan kita aka pintu rahim atau nama omputehnya G-spot"... entah lah.. 



Tapi bagi kaum hawa yang dah beranak mesti tahu akan batu meriyan...dan kena ambil tahu kalau sayangkan diri kita..orang tua2 selalu cakap "kena jaga tempat tu nanti laki lari"ambil kau dengar je laki lari alamak macam bahaya je nie...haaaaaaa cakap la kalau sayang,setia, dia sanggup terima seadanya,tapi kita kena la beringat juga sebab sayangkan dia la kita kena jaga diri kita sendiri untuk orang tersayang,untuk anak-anak.Pengalaman cik azza sendiri melahirkan anak sulung memang tak tahu apa2 pun,selepas melahirkan cik azza kena jaga nifail sebulan dekat hospital..Kiranya penjagaan pa…

BENGKAK KAKI (EDEMA) TANDA AWAL PENYAKIT BUAH PINGGANG.

Antara punca utama bengkak kaki dikalangan warga emas yg berumur 60 tahun ke atas ialah pembuluh darah yg kurang berfungsi dgn baik. Pembengkakan kaki/edema terjadi akibat pengumpulan cecair (yg terperangkap dalam tisu) atau kecederaan tisu/sendi.

Pembengkakan kaki/edema yg dihasilkan oleh pengumpulan cecair dalam tisu dikenali sebagai perpheral oedema. Antara puncanya adalah :
Kegagalan ginjal/buah pinggangPenyakit jantungPembuluh darah kurang berfungsi Sistem limfa yg tersumbatPenyakit buah pinggangUbat tahan sakitUbat-ubatan utk rawatan kemurungan, diabetes & darah tinggiDuduk atau berdiri terlalu lamaDarah beku dibahagian kakiPembengkakan kaki akibat kecederaan sendi atau tisu biasanya sakit & mungkin disebabkan oleh : Tendon Achilles yang terputus/cederaKoyakan ligamen pada lututPatah tulang kaki,betis atau buku laliPenyakit GoutOsteoarthritisRheumatoid ArthritisLutut yang terseliuhBAGAIMANA EDEMA BOLEH TERJADI?
Sebenarnya ramai mengalami edema terutamanya mereka yang ada mas…

TANDA RAHIM WANITA JATUH YANG MENJADI PUNCA KESUKARAN UNTUK HAMIL

Assalamualaikum.. Pernah dengar cerita pasal rahim jatuh?Selalunya berlaku kepada ibu yang baru lepas bersalin Ada tak ibu-ibu pernah periksa? Yang belum berkahwin pun boleh periksa tau..
Masalah rahim jatuh ini amat bahaya sekiranya tidak dirawat seawal mungkin.


Punca-punca rahim turun
Jatuh terhentak yg kuatAngkat benda yg beratTidak berpantang dengan baik selepas bersalin

WASPADA BAHAYA DARAH TINGGI SELEPAS BERSALIN.

Ibu mengandung selalu ambil berat bahaya darah tinggi sebelum bersalin. Selepas bersalin mereka jarang untuk selalu periksa tekanan darah kerana beranggapan tekanan darah selepas bersalin pasti akan normal. Dulu darah tinggi kerana mengandung sahaja. Selepas bersalin , kita digalakkan untuk berpantang dan tempoh berpantang kita juga kena pastikan kita makan makanan berkhasiat, berzat untuk pastikan tekanan darah kita stabil.



Bahaya Darah Tinggi Selepas BersalinIni mungkin kesan sampingan suntikan epidural atau anestesia spina, dan anda mungkin mengalami sakit kepala yang teruk bila anda duduk atau berdiri. Dalam 72 jam pertama selepas bersalin, sakit kepala yang teruk juga mungkin tanda pra-eklampsia, bersama dengan penglihatan kabur dan/atau berasa loya. Tekanan darah tinggiTekanan darah anda patut diambil dalam masa enam jam pertama selepas bersalin. Jika angka di bawah (diastolik) melebihi 90, ini mungkin tanda anda mengalami pra-eklampsia dan berisiko menghidap eklampsia sepenuhnya. Tek…