Skip to main content

ADAKAH PENCUCI DAN KRIM ANDA GUNA SELAMAT UNTUK BAYI ANDA - CIK AZZA POT PET.


ASSALAMUALAIKUM..

Image result for soal jawab kesihatan ibu hamil


Sebut pasal kecantikan, wanita mana yang tidak mahu cantik dan mengidam nak cantik kan kalau boleh nak kulit licin je tak ada apa-apa masalah.Pada masa sekarang terdapat pelbagai produk kecantikan yang menjanjikan kesan pencerahan pantas pasti menjadi dambaan setiap wanita.Kesan dalam 3 hari,hilang jeragat dalam 3 saat.ish boleh fikirkan apa bahan yang digunakan sehingga cepat dalam berapa saat je jeragat hilang..
Namun begitu, semasa hamil mama tidak boleh sewenang-wenangnya menggunakan produk kecantikan tanpa mendapat nasihat daripada doktor. Pemilihan produk kecantikan yang sesuai dan selamat digunakan semasa hamil adalah penting.
Ini adalah kerana semasa hamil, terdapat beberapa bahan kandungan dalam produk kecantikan yang boleh mendatangkan bahaya dan kesan buruk kepada ibu dan bayi dalam kandungan.
APAKAH BAHAN KANDUNGAN DALAM PRODUK KECANTIKAN YANG BERBAHAYA SEMASA HAMIL?
1. Retinoid 
Retinoid juga dikenali sebagai Vitamin A. Retinoid merupakan bahan berbahaya tak boleh ada dalam produk kecantikan untuk ibu hamil. Sebelum gunakan produk kecantikan, pastikan ia bebas dari retinoid. Retinoid boleh sebabkan janin mengalami kecacatan fizikal dan mental. Bahan ini biasanya terdapat dalam kebanyakan ubat jerawat dan krim anti jerawat. .
2. Merkuri
Banyak produk kecantikan di pasaran sekarang mengandungi bahan berbahaya seperti merkuri. Tujuan utama bahan ini dicampurkan adalah untuk memberi kesan dengan cepat tanpa mengambil kira risiko yang perlu ditanggung oleh pengguna. Merkuri boleh menyebabkan ibu mengalami masalah kerosakan hati dan buah pinggang. Juga boleh sebabkan janin ada masalah yang sama. .
3. Hydroquinone 
Bahan ini sama bahayanya dengan merkuri. Biasanya Hydriquinone terdapat dalam produk krim pemutih yang menjanjikan kesan yang cepat. Antara kesan Hydroquinone adalah, kulit muka menjadi nipis kemerahan, rasa pedih dan terbakar apabila terkena cahaya matahari. .
4. BHA atau Salicylic Acid
Sebenarnya BHA bukanlah bahaya yang berbahaya. BHA menjadi bahaya apabila jumlah yang dicampurkan ke dalam produk tidak dikawal. Biasanya BHA terdapat dalam produk krim jerawat. Kandungan Salicylic Acid yang berlebihan boleh sebabkan janin bayi mengalami kecacatan fizikal dan mental.
5. Rhodamin 
Bahan ini biasanya terdapat dalam pewarna tekstil. Produk kecantikan yang bagus tidak dicampur dengan Rhodamin. Risiko menggunakan produk kecantikan yang dicampur dengan Rhodamin adalah Kanser.
6. Paraben
Digunakan sebagai pengawet dalam skincare dan juga deodorant. Selalunya dijumpai pada pesakit kanser payudara. Boleh menyebabkan ketidakseimbangan hormon kepada ibu hamil.
7. Sodium Lauryl Sulfate (SLS) & Sodium Laureth Sulfate (SLES) 
Digunakan dalam pencuci kereta, pencuci lantai, peluntur grease pada enjin dan juga produk kegunaan peribadi yang menghasilkan buih. Menyebabkan kerosakan mata, tekanan, cirit birit dan kerengsaan kulit
8. Triclosan
Bahan antibakteria sintetik. Merupakan sejenis pestisid dan boleh menyebabkan kanser.
9. Benzoyl Peroxide
Banyak terdapat dalam ubat acne atau jerawat. Menyebabkan mutagen, menyebabkan kerosakan DNA dan sel. Merengsakan mata, kulit dan saluran pernafasan.

APAKAH LIMA (5) KESAN BERBAHAYA BAHAN INI KEPADA BAYI DI DALAM KANDUNGAN?

Mengikut hasil kajian Pakar Dr. Leslie Baumann, Professor of Dermatology di Universiti of Miami Amerika Syarikat, penggunaan produk kecantikan yang tidak sesuai untuk ibu hamil boleh membawa kesan BAHAYA kepada bayi seperti :

1. Bayi yang lahir KURANG sempurna .
2. Perkembangan janin terganggu dan kelahiran PRAMATANG.
3. Boleh menyebabkan KEGUGURAN janin.
4. Bayi yang lahir menghidap KANSER.
5. Bayi akan mengalami Alergi yang KRONIK .

Justeru itu ambilah  langkah lebih selamat, dengan memilih produk penjagaan muka yang bebas bahan kimia berbahaya ni. Dah tentunya produk Shaklee menjadi pilihan cik azza kerana saya ambil tahu, apakah kandungan-kandungan di dalam produk ini. Polisi produk Shaklee adalah  produk yang sentiasa selamat, sentiasa berkesan dan sentiasa mesra alam. Lebih hebat lagi, Shaklee dah berada di Malaysia lebih 27 tahun. Jadi, saya tidak ragu-ragu untuk menggunakan produk Shaklee.

Produk Penjagaan Muka Tanpa Bahan Kimia



Set ini mengandungi 7 item, iaitu :-
1- Gentle Action Make Up Remover
2- Gentle Deep Foaming Cleanser
3- Soothing Radiance Whotening Softener
4- Ultimate Protection Whitening Lotion
5- Daily Defense Whitening Essence
6- Spot Whitening Treatment
7- Overnight Renewal Whitening Cream

Image result for bahan dalam skincare shaklee
1. Gentle Action MakeUp Remover
Kod Produk:11601 (150ml)
  • Melicinkan, melembutkan dan menyerikan kulit anda
  • Tunas Pokok Bic bertindak lembut untuk menyingkirkan sel kulit mati dengan menyeluruh tanpa merosakkan kulit
  • Aloe menyegarkan dan menegangkan kulit
  • Rumusan ringan, tidak berminyak dengan aroma yang menyegarkan


2. Gentle Deep Foaming Cleanser

Kod Produk:11602 (150g)
  • Membersihkan dan menyegarkan kulit
  • Rumpai laut menanggalkan kotoran, mengelupaskan sel-sel mati dan menegangkan kulit
  • Alga Hijau melembapkan kulit dan membersih hingga jauh ke dalam liang-liang kulit untuk menghapuskan toksin
  • Strawberi Begonia mencerahkan dan meratakan tona kulit
  • Lembut dan menyegarkan



3. NutriWhite Soothing Radiance Whitening Softener

Kod Produk:11603 (150ml)

  • Melembapkan dan mengembalikan keseimbangan pH semula jadi kulit
  • Kulit terasa lebih segar dan lebih anjal dengan ekstrak Rosemary
  • Kudzu menegangkan dan mencerahkan kulit
  • Marshmallow membekalkan lembapan penting
  • Sungguh berkesan untuk menyihatkan dan menyerikan kulit


4. Daily Defense Whitening Essence

Kod Produk:11604 (30ml)
Dirumus dengan kepekatan bahan-bahan asli agar kulit terasa lembut sehalus sutera dan tampil lebih menawan:
  • Bearberi untuk mencerahkan dan menegangkan kulit
  • Strawberi Begonia untuk meratakan tona kulit
  • Kacang Soya untuk memudarkan dan mengurangkan jeragat dan cela kulit
  • Mulberi untuk mencegah kesan-kesan kerosakan akibat sinaran matahari
  • Vitamin C aktif untuk memperbaiki penampilan kulit dan mengembalikan seri wajah
  • Tekstur esen yang licin dan mudah diserap oleh kulit


5. Spot Whitening Treatment

Kod Produk:14586 (10g)
  • Mengurangkan kemunculan bintik-bintik hitam agar kulit tampak lebih menawan
  • Kepekatan optimum pati Likuoris dan Peony memberikan kuasa pencerahan botani yang sungguh mengagumkan
  • Cats Claw menegangkan kulit
  • Vitamin C aktif memperbaiki kulit, meratakan tona dan menghaluskan tekstur kulit


6. Ultimate Protection Whitening Lotion SPF15

Kod Produk:14584 (50g)
Rumusan ringan, tidak melekit dan kaya dengan pati botani seperti
  • Mulberi untuk mencegah kerosakan kulit akibat pendedahan kepada sinaran matahari
  • Mountain Arnica untuk melegakan kera dangan kulit dan mengukuhkan ketahanan kulit terhadap elemen negatif persekitaran.
  • Membantu membina daya ketahanan kulit dari kerosakan akibat persekitaran




7. Overnight Renewal Whitening Cream
Kod Produk:14585 (48g)
  • Bertindak sepanjang malam untuk memperbaharui dan mengembalikan keremajaan kulit
  • Linden membekalkan khasiat dan melembapkan lapisan kulit paling dalam
  • Scullcap mencerahkan dan melegakan keradangan kulit
  • Vitamin C aktif mengurangkan jeragat dan cela serta mengembalikan kecantikan kulit
  • Kulit terasa lebih halus, lebih lembut dan tampak lebih berseri apabila anda bangun daripada tidur pada keesokan harinya



Cara Pengunaan Set Skincare Nutriwhite


APA NAK FULLSET NUTRIWHITE...APA SUSAH KLIK-KLIK JE DIBAWAH NIE YE.



CARA ORDER FULL SET NUTRIWHITE SHAKLEE


Cara 1 - Anda boleh terus order DISINI dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan


Cara 2 - Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Bukit Mertajam, Bandar Perda, Seberang Perai, Bukit Minyak,KPJ Hospital Penang .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seberang Perai,Bandar Perda, Bukit Mertajam,Bukit Mertajam.


Cik azza
ID:-1217675
Email: azl1za@yahoo.com
Call/SMS/WhatsApp: 01132045363

Comments

POPULAR POST

Peritnya angin dalam badan ketika hamil.-CIK AZZA POT PET

"Erkk..erkk..aduh banyaknya angin aku ni. Tak selesa rasa perut, kepala pun sakit,belakang sakit sangat menyucuk-nyucuk je..nak sapu minyak panas dekat perut kesian baby..
Nak tunggu babah balik lambat lagi..Tahan je sakit nie...

Rasanya masalah angin dalam badan bukan sahaja menyerang ibu hamil kan..Tapi semua orang pernah merasainya..tahu tak setiap orang akan mengeluarkan antara satu hingga 
empat liter gas setiap hari dan mengeluarkan gas kira-kira 14 hingga 23 kali sehari.

Masalah angin ketika hamil adalah suatu perkara normal bagi ibu hamil.Pedih ulu hati adlah salah satu simptom angin dalam badan ini berpunca dari pengaliran cecair berasid dari dalam perut ke bahagian esophagus.Namun begitu ia tidaklah bahaya kepada bayi dalam kandungan.







Mengapa badan akan menghasilkan lebih banyak angin semasa mengandung?
Ini kerana kadar progesteron dalam badan ibu meningkat jauh lebih tinggi ketika hamil berbading normal.

Semakin kehamilan itu meningkat usianya, rahim akan semakin membesar dal…

TANDA BATU MERIYAN JATUH-CIK AZZA POT PET.

Batu meriyan????apa tu?cik azza nak cerita lebih-lebih pun cik azza bukan pandai sangat pasal batu-batu nie,tapi apa yang cik azza selalu dengar benda nie ibarat nyawa untuk seorang wanita terutama wanita yang baru sahaja melahirkan anak,tak kisah lah anak keberapa sekali pun.cik azza boleh cakap macam "tempat peranakan kita aka pintu rahim atau nama omputehnya G-spot"... entah lah.. 



Tapi bagi kaum hawa yang dah beranak mesti tahu akan batu meriyan...dan kena ambil tahu kalau sayangkan diri kita..orang tua2 selalu cakap "kena jaga tempat tu nanti laki lari"ambil kau dengar je laki lari alamak macam bahaya je nie...haaaaaaa cakap la kalau sayang,setia, dia sanggup terima seadanya,tapi kita kena la beringat juga sebab sayangkan dia la kita kena jaga diri kita sendiri untuk orang tersayang,untuk anak-anak.Pengalaman cik azza sendiri melahirkan anak sulung memang tak tahu apa2 pun,selepas melahirkan cik azza kena jaga nifail sebulan dekat hospital..Kiranya penjagaan pa…

SKILL SEKS UNTUK CEPAT DAN MUDAH HAMIL - CIK AZZA POT PET

Assalamualaikum..

Hari ini cik azza nak berkongsi pengalaman untuk mudah hamil (Insyallah jika di izinkan) ,Bukan mudah untuk kita sebagai wanita hamil dengan cepat dan kadang-kadang akan boleh mengakibatkan kita stress bila asyik diaju soalan yang sama je setiap masa..Betol dak??

Bila balik kampung je orang yang menyibuk mula bertanya "hai tak mengandung lagi ke" Merancang jangan lama-lama sangat" Semua ini akan menyebabkan kita mengalami tekanan perasaan.Tekanan perasaan pula boleh mengurangkan lagi peluang anda untuk hamil.Dalam kebanyakan kes, cuma perubahan kecil sahaja yang perlu dibuat untuk menolong anda hamil dengan cepat.






TIPS UNTUK MUDAH HAMIL (INSYALLAH JIKA DIIZINKAN ALLAH)
1. Waktu Terbaik Untuk Melakukan Hubungan Seksual:- Adalah penting bagi pasangan yang inginkan zuriat mengetahui tentang masa yang sesuai untuk melakukan hubungan seks iaitu pada waktu wanita subur (masa pengeluaran telur @ ovulasi). Bila dan bagaimana untuk mengetahui waktu subur anda? Anda …

LUKA CZER ATAU PEMBEDAHAN LAMBAT KERING?ANDA WAJIB CUBA CARA INI!!.

Pernah tak uols atau wife yang bsalin secara caeser mengalami masalah :
.
1) Luka bernanah & lambat kering ??
2) Rasa kurang selesa ??
3) Rasa pedih pada bahagian luka ??
4) Paling teruk.. jahitan terbuka & perlu dijahit kembali... aduhh pasti sakit kan ??
.

Untuk entry kali ini cik azza nak berkongsi dengan sahabat pembaca semua tidak kira para suami ataupun isteri bagaimana untuk keringkan luka pembedahan (czer ) untuk jangka masa yang singkat.Hanya dalam masa 7 hari luka sembuh dan ibu akan kembali bertenaga dengan izin allah. 1- Pergerakan Lebih AwalDapat sahaja lesen keluar wad balik rumah jangan asyik baring je seeloknya buat pergerakan awa; dengan berjalan keliling katil atau bilik,kalau rasa bilik besar jalan la separuh je jangan paksa diri sampai tersungkur pulak..hihihi
Pergerakan ini membantu pengaliran darah yang baik. Bagus untuk mempercepatkan proses penyembuhan luka.
Kalau rasa tak berani nak bangun sendiri seeloknya mintak bantuan suami atau keluarga,semua ini dapat men…

MASALAH KEPUTIHAN TERUK DAN BERBAU YANG DIALAMI BERTAHUN-TAHUN PULIH DENGAN SET KESIHATAN RAHIM

KEPUTIHAN. Sejak zaman anak dara lagi dah ada masalah keputihan ni. Tapi tak tahulah ia makin lama makin teruk bila dibiarkan. Lagi lagi masa sekolah menengah dulu, aktif dengan badan beruniform. Hari hari ada latihan kawad kaki, belum dikira ber”camping” lagi. Bab kebersihan memanglah tak jaga sangat. Masa tu pula, takdelah didedahkan pasal masalah yang boleh dihidapi di tempat sulit macam sekarang ni. Dulu bab bab tu semua disembunyikan. Ia jadi isu yang memalukan.
Keputihan adalah perkara normal bagi setiap wanita. Keputihan dianggap normal jika cecair yang keluar adalah jernih, tak berwarna, tak berbau dan tak berasa gatal-gatal .. Keputihan menjadi bermasalah atau boleh juga dianggap berpenyakit jika cecair berwarna pekat, warna putih kekuningan , berbau , bergumpal dan berasa gatal.
Keputihan ni mulalah sedikit, tapi lama lama ia menjadi teruk bila semakin gatal saat berpeluh. Sehinggakan terpaksa memakai pad pantyliner setiap hari untuk elakkan gatal semakin menjadi jadi. Tapi, t…

BENGKAK KAKI (EDEMA) TANDA AWAL PENYAKIT BUAH PINGGANG.

Antara punca utama bengkak kaki dikalangan warga emas yg berumur 60 tahun ke atas ialah pembuluh darah yg kurang berfungsi dgn baik. Pembengkakan kaki/edema terjadi akibat pengumpulan cecair (yg terperangkap dalam tisu) atau kecederaan tisu/sendi.

Pembengkakan kaki/edema yg dihasilkan oleh pengumpulan cecair dalam tisu dikenali sebagai perpheral oedema. Antara puncanya adalah :
Kegagalan ginjal/buah pinggangPenyakit jantungPembuluh darah kurang berfungsi Sistem limfa yg tersumbatPenyakit buah pinggangUbat tahan sakitUbat-ubatan utk rawatan kemurungan, diabetes & darah tinggiDuduk atau berdiri terlalu lamaDarah beku dibahagian kakiPembengkakan kaki akibat kecederaan sendi atau tisu biasanya sakit & mungkin disebabkan oleh : Tendon Achilles yang terputus/cederaKoyakan ligamen pada lututPatah tulang kaki,betis atau buku laliPenyakit GoutOsteoarthritisRheumatoid ArthritisLutut yang terseliuhBAGAIMANA EDEMA BOLEH TERJADI?
Sebenarnya ramai mengalami edema terutamanya mereka yang ada mas…

TANDA RAHIM WANITA JATUH YANG MENJADI PUNCA KESUKARAN UNTUK HAMIL

Assalamualaikum.. Pernah dengar cerita pasal rahim jatuh?Selalunya berlaku kepada ibu yang baru lepas bersalin Ada tak ibu-ibu pernah periksa? Yang belum berkahwin pun boleh periksa tau..
Masalah rahim jatuh ini amat bahaya sekiranya tidak dirawat seawal mungkin.


Punca-punca rahim turun
Jatuh terhentak yg kuatAngkat benda yg beratTidak berpantang dengan baik selepas bersalin

TIROID KETIKA HAMIL BAHAYA ATAU TIDAK?-CIK AZZA POT PET

Memandangkan Princess Cahaya dah tidur boleh la cik azza godek-godek bercerita ye..Baru-baru ini adik ipar cik azza ada bagi tahu mengenai seorang kawan dia yang mempunyai masalah tiroid ketika hamil,Jom kita sembang sikit apa itu tiroid ketika hamil,cik azza ada juga google info untuk menambah pengetahuan.

APA ITU KELENJER TIROID?
Kelenjer tiroid adalah salah satu kelenjer endokrim yang terbesar,ia terletak di kawasan leher,iaitu dibawah halkum.Kelenjer titiod mengawal penggunaan tenaga oleh badan,menghasilkan tenaga dan mengawal sensitiviti badan kepada hormom-hormon lain.






APA PUNCA TIRIOD?

Punca terjadinya Tiroid adalah:
Kekurangan iodin (biasanya berlaku di kalangan penduduk Himalaya)Kehamilan - Ini kerana keperluan hormon lebih banyak diperlukan untuk ibu dan anak. Tiroid ini bersifat sementara dan hilang selepas kelahiranGoitrogen - elak memakan makanan mentah seperti sayur kubis serta bayam kerana meningkatkan risiko mendapat tiroidRadiasi - misalnya letupan nuklear di Russia menyeb…

WASPADA BAHAYA DARAH TINGGI SELEPAS BERSALIN.

Ibu mengandung selalu ambil berat bahaya darah tinggi sebelum bersalin. Selepas bersalin mereka jarang untuk selalu periksa tekanan darah kerana beranggapan tekanan darah selepas bersalin pasti akan normal. Dulu darah tinggi kerana mengandung sahaja. Selepas bersalin , kita digalakkan untuk berpantang dan tempoh berpantang kita juga kena pastikan kita makan makanan berkhasiat, berzat untuk pastikan tekanan darah kita stabil.



Bahaya Darah Tinggi Selepas BersalinIni mungkin kesan sampingan suntikan epidural atau anestesia spina, dan anda mungkin mengalami sakit kepala yang teruk bila anda duduk atau berdiri. Dalam 72 jam pertama selepas bersalin, sakit kepala yang teruk juga mungkin tanda pra-eklampsia, bersama dengan penglihatan kabur dan/atau berasa loya. Tekanan darah tinggiTekanan darah anda patut diambil dalam masa enam jam pertama selepas bersalin. Jika angka di bawah (diastolik) melebihi 90, ini mungkin tanda anda mengalami pra-eklampsia dan berisiko menghidap eklampsia sepenuhnya. Tek…

BAHAYA MAKAN VITAMIN HAMPIR TAMAT TEMPOH - CIK AZZA POT PET.

Pernah tak terfikir apa yang korang semua buat bila ada vitamin shaklee expired?BUANG????????huhuhuhuhuSedihnya cik azza dengar,tapi tak apa sebabnya sebelum nie pun cik azza ada juga dapat pertanyaan dari kawan IG
"Boleh ke saya makan Ostematik yang dah expired""eh shaklee nie penipu la jual vitamin hampir expired"Hambik kau seketoi kena atas kepala...Tapi tak apa cik azza tak boleh salahkan sesiapa pun sebab diorang tak tahu pun sama juga macam cik azza dulu,at least dia tanya kan bukan maki..kikikiki.
Semua orang akan takut bila makanan dah expired masuk dalam perut kan, Mulalah fikir untuk berhenti makan. Bila dah termakan..mula lah rasa takut… boleh ke makan vitamin? Mati ke aku makan? Apa kesan sampingannya?Apa kesan buruknya? Sakit?cirit birit? Semua disebabkan kita selalu menyamakan tarikh expired vitamin sama dengan tarikh expired makanan. Walhal sebenarnya tiada kesan burukpun…Jom cik azza kongsi sikit apa yang cik azza dapat dari hasil bacaan dan info goog…