Skip to main content

PENYEBAB GOUT YANG DIABAIKAN- CIK AZZA POT PET.


PUNCA PENYEBAB GOUT YANG DIABAIKAN
Image result for keratan akhbar penyakit terkini
Masalah Gout berpunca daripada kandungan asid urik yang tinggi dalam darah (hyperuricemia) serta masalah perkumuhan asid uric ini. Ia berkumpul menjadi kristal (tophi) pada tempat-tempat tertentu seperti sendi dan menyebabkan kesakitan. Antara makanan yang disarankan pantang sekiranya anda pesakit gout ialah makanan tinggi purin seperti makanan laut contohnya ikan bilis dan kerang, hati dan organ dan juga daging.


PENYEBAB LAIN.

Antara sebab-sebab lain menyebabkan gout ialah kekurangan air (dehidrasi) dan juga pengambilan alkohol. Senaman berlebihan yang meningkatkan stres oksidatif perlu dielakkan. Amalkan senaman ringkas seperti senaman kekuatan dalam tempoh hanya 10-20 minit sehari terutamanya bagi pesakit gout.

Antara masalah yang dikaitkan dengan asid urik ialah
1. Kencing manis.
2. Tinggi Kolesterol jenis Triglyceride. (TG) dan VLDL dense bb gunpellet
3. Masalah jantung.
4. Masalah buah pinggang.
5. Masalah metabolik dan hormon seperti PCOS dll.
6. Darah tinggi.

Punca peningkatan asid urik darah yang saya ingin tekankan ialah disebabkan pengambilan gula fruktosa secara berlebihan. Gula fruktosa juga meningkatkan rintangan insulin dan sidrom metabolik yang mana peningkatan asid uric berkait rapat dengan masalah ini.

Antara sumber gula fruktosa yang paling banyak ialah gula buah dan juga gula sirap jagung tinggi fruktosa (HFCS). Gula HFCS terdiri daripada gabungan gula glukosa dan kandungan fruktosa yang tinggi sama ada 42%, 55% atau 90% komposisinya. Makanan yang mengandungi HFCS kebanyakannya ialah makanan proses antaranya:

- Minuman berkarbonat, air tin dan air kotak (termasuk “jus buah”).
- Pekatan jus
- Sirap koktel buah
- Emping jagung (cereal)
- Coklat
- Produk susu
- Roti, pastry, bijirin.
- Biskut
- Gula-gula
- Yogurt
- Sos cili, tomato
- Minuman segera (kopi dan lain-lain minuman pracampuran )
- TEH TARIK. susu pekat mempunyai kepekatan tinggi HFCS

• Madu, kismis, kurma, buah-buahan juga mengandungi kandungan gula fruktosa yang tinggi jadi pengambilannya perlulah dikawal terutamanya bagi pesakit masalah metabolic seperti kencing manis.

Gula fruktosa atau gula buah mempunyai nama yang sihat tetapi hakikatnya pengambilan secara berlebihan adalah sangat berbahaya berbanding gula lain. Ia dihasilkan daripada jagung yang diubah secara genetic (GMO) dan proses penghasilannya memerlukan 3 jenis enzim yang juga diubah genetiknya supaya lebih stabil. Gula fruktosa boleh menyebabkan ketagihan seperti kokain menurut kajian ke atas tikus di Universiti Princeton.

Apabila dihentikan gula fruktosa , tikus kajian menjadi resah dan gelisah serta menunjukkan tanda “withdrawal”. Seperti gula lain juga, gula fruktosa boleh meransang “rewarding sistem” di bahagian mesolimbik otak . Semakin banyak gula diambil, lebih banyak gula diperlukan untuk memenuhi keseronokan pengambilnya.

Selain itu, pengambilannya secara berlebihan juga sering berlaku kerana tidak seperti gula lain, gula fruktosa merendahkan kandungan leptin yang merupakan “hormon kekenyangan”. Gula fruktosa juga tidak mempunyai kesan mengurangkan hormone grehlin (hormone kelaparan) selepas makan berbanding gula lain. Ini mengakibatkan pengambilan makanan secara berlebihan menyebabkan masalah obesiti.

Berbeza dengan gula glukosa yang boleh digunakan dan diproses oleh semua sel badan manusia, gula fruktosa diproses hanya di organ hati. Metabolisma gula fruktosa juga pada hakikatnya sama dengan metabolism alkohol (arak) di dalam badan. Pengambilan HFCS terutamanya akan membebankan hati menyebabkan hati berlemak dan juga peningkatan lemak dalam darah. Hasil bahan kumuh yang berlebihan juga toksik kepada badan ialah seperti lemak trigliserida dan VLDL (antara penyebab utama masalah jantung), asid uric dan juga stress oksidatif

Kesimpulannya pengurangan makanan tinggi gula fruktosa perlu selari dengan pengurangan makanan tinggi purin yang juga menyebabkan gout . Namun begitu, pendapat saya, elakkan dahulu gula fruktosa dan nikmati makanan laut, daging, hati dan organ lain secara sederhana kerana makanan tinggi purin kebanyakannya tinggi dan padat nutrisi. Lebihkan makanan padat nutrisi dan jauhi makanan yang memudaratkan kerana ini bertepatan dengan matlamat makan iaitu untuk kesejahteraan dan kelangsungan hidupan.

BOLEH KE VIVIX MEMBANTU PESAKIT GOUT?

Vivix bertindak melalui 4 cara
  1. Memperbaiki DNA
  2. Mengurangkan inflamasi
  3. Meningkatkan penghasilan tenaga
  4. Mengelakkan pengumpulan protein AGE (Advanced Glycation End Product)


Jadi, pertama sekali, Vivix telah memperbaiki kesemua kerosakan pada sel darah dengan menstabilkan kandungan asid urik ke tahap yang normal.

Setelah itu, ia juga memperbaiki sel-sel yang telah membangkak dan sakit itu supaya kembali kepada sel yang sihat.

Vivix jugak mengelakkan pengumpulan protein-protein hasil pengikatan gula dan protein berlebihan dalam badan yang mengundang kepada penyakit-penyakit kronik di dalam badan seperti diabetes, alzheimer dan penyakit salur darah.

Bezanya Vivix dengan supplement yang lain, adalah, Vivix bertindak dari dalam DNA lagi, iaitu unit terkecil di dalam sel manusia yang mengandungi maklumat genetik kita!


Dalam kajian yang dimuatkan dalam Clinical Rheumatology, 2014 Nov 26, saintis mengkaji keberkesanan resveratrol(salah satu komponen terbesar vivix) dalam merawat gout. Dalam kajian itu tikus telah disuntik dengan bahan yang boleh meningkatkan asid urik di dalam darahnya.
Hasilnya ternyata RESVERATROL mampu MENCEGAH keradangan dan bengkak sendi yang disebabkan oleh gout. Malah resveratrol tersebut telah MENGURANGKAN paras asid urik yang tinggi kerana suntikan tadi. Patut lah sudah ramai yang tiada gout setelah mencuba vivix.

Cer tengok dibawah nie...











Kasi belanja sikit bagaimana vivix membantu kakak nie bebas daripada gout.



Saya yong @ Norhafiza Bt Mat Yacaob.


Dulu saya consume set utk BF...Alfalfa dgn ESP..dan berjaya full BF anak no 2..
Dalam masa ambk set ni saya rasa seluruh bhagian sendi saya cam berdenyut2..smpai la bln 6 saya g jumpa doktor panel saya...doktor suspek uric asid saya tinggi..dan dia ada tnya samada saya ada ambk apa2 susu yg berasaskan soya x...mgkn sb dia tahu saya concern shaklee kot..saya ckp yer...so doktor ambk sample darah utk test uric asid...dan nasihatkan saya srh stop dulu dan pantang makan apa2 makanan yg menyumbang kpda masalah gout...
.

3 ari slps ambl sample darah..pihak panel call utk saya jumpa doktor utk xplain pasa result uric asid saya...
OMG!!! Mmg saya terkejut sb kandungan uric asid dalam badan mmg tinggi..bacaan dia 4.78MMOL sdgkan normal read utk Female antara 1.55-3.59...
Mmg terkejut...so doktor nasihatkan saya utk jaga pemakanan...dan next appointment 3 bulan slps tu...
Doktor bekalkan saya ubt tahan sakit dan ubat gout...mmg saya xmakan laaa...just terfikir set gout jer..
.

Hari yang sama juga saya ambk set gout..budget set..omega dan alfalfa... Alhamdulilah...selepas concern 3 bln..sample ke 2 darah di ambil dan reading mkn menurun..ke 3.3MMOL...Alhamdulilah smpai sekarang saya still ambk set ni..tp stop alfalfa sb pregnant.. Memang agak risau sb usia baru nk masuk 30 dh kena gout...
.

Syukur sgt2 sb skrg saya bebas dr GOUT..
.

Tq shaklee...sb menyedarkan saya dari awl...kalau saya x ambk set BF mesti saya xdpt detect yang saya ada gout...
.

Shaklee membantu saya mengesan penyakit..Shaklee juga membantu saya menyelesaikan masalah saya...

Sekian...wasalam



BAGAIMANA MAHU ORDER VIVIX INI?


Cara 1 - Anda boleh terus order DISINI dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan



Cara 2 - Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Bukit Mertajam, Bandar Perda, Seberang Perai, Bukit Minyak,KPJ Hospital Penang .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seberang Perai,Bandar Perda, Bukit Mertajam,Bukit Mertajam.


Cik azza
ID :- 1217675
Email: azl1za@yahoo.com
Call/SMS/WhatsApp: 01132045363








Comments

POPULAR POST

Peritnya angin dalam badan ketika hamil.-CIK AZZA POT PET

"Erkk..erkk..aduh banyaknya angin aku ni. Tak selesa rasa perut, kepala pun sakit,belakang sakit sangat menyucuk-nyucuk je..nak sapu minyak panas dekat perut kesian baby..
Nak tunggu babah balik lambat lagi..Tahan je sakit nie...

Rasanya masalah angin dalam badan bukan sahaja menyerang ibu hamil kan..Tapi semua orang pernah merasainya..tahu tak setiap orang akan mengeluarkan antara satu hingga 
empat liter gas setiap hari dan mengeluarkan gas kira-kira 14 hingga 23 kali sehari.

Masalah angin ketika hamil adalah suatu perkara normal bagi ibu hamil.Pedih ulu hati adlah salah satu simptom angin dalam badan ini berpunca dari pengaliran cecair berasid dari dalam perut ke bahagian esophagus.Namun begitu ia tidaklah bahaya kepada bayi dalam kandungan.







Mengapa badan akan menghasilkan lebih banyak angin semasa mengandung?
Ini kerana kadar progesteron dalam badan ibu meningkat jauh lebih tinggi ketika hamil berbading normal.

Semakin kehamilan itu meningkat usianya, rahim akan semakin membesar dal…

TANDA BATU MERIYAN JATUH-CIK AZZA POT PET.

Batu meriyan????apa tu?cik azza nak cerita lebih-lebih pun cik azza bukan pandai sangat pasal batu-batu nie,tapi apa yang cik azza selalu dengar benda nie ibarat nyawa untuk seorang wanita terutama wanita yang baru sahaja melahirkan anak,tak kisah lah anak keberapa sekali pun.cik azza boleh cakap macam "tempat peranakan kita aka pintu rahim atau nama omputehnya G-spot"... entah lah.. 



Tapi bagi kaum hawa yang dah beranak mesti tahu akan batu meriyan...dan kena ambil tahu kalau sayangkan diri kita..orang tua2 selalu cakap "kena jaga tempat tu nanti laki lari"ambil kau dengar je laki lari alamak macam bahaya je nie...haaaaaaa cakap la kalau sayang,setia, dia sanggup terima seadanya,tapi kita kena la beringat juga sebab sayangkan dia la kita kena jaga diri kita sendiri untuk orang tersayang,untuk anak-anak.Pengalaman cik azza sendiri melahirkan anak sulung memang tak tahu apa2 pun,selepas melahirkan cik azza kena jaga nifail sebulan dekat hospital..Kiranya penjagaan pa…

WASPADA BAHAYA DARAH TINGGI SELEPAS BERSALIN.

Ibu mengandung selalu ambil berat bahaya darah tinggi sebelum bersalin. Selepas bersalin mereka jarang untuk selalu periksa tekanan darah kerana beranggapan tekanan darah selepas bersalin pasti akan normal. Dulu darah tinggi kerana mengandung sahaja. Selepas bersalin , kita digalakkan untuk berpantang dan tempoh berpantang kita juga kena pastikan kita makan makanan berkhasiat, berzat untuk pastikan tekanan darah kita stabil.



Bahaya Darah Tinggi Selepas BersalinIni mungkin kesan sampingan suntikan epidural atau anestesia spina, dan anda mungkin mengalami sakit kepala yang teruk bila anda duduk atau berdiri. Dalam 72 jam pertama selepas bersalin, sakit kepala yang teruk juga mungkin tanda pra-eklampsia, bersama dengan penglihatan kabur dan/atau berasa loya. Tekanan darah tinggiTekanan darah anda patut diambil dalam masa enam jam pertama selepas bersalin. Jika angka di bawah (diastolik) melebihi 90, ini mungkin tanda anda mengalami pra-eklampsia dan berisiko menghidap eklampsia sepenuhnya. Tek…

KENCING MANIS KETIKA HAMIL JOM ELAK KENA CUCUK INSULIN.

BAHAYA KENCING MANIS KETIKA HAMIL
Kencing manis semasa hamil juga dikenali sebagai Gestational diabetes mellitus, (GDM) dimana paras gula meningkat dan berlebihan dalam darah. Ini berlaku di kalangan ibu yang tidak mempunyai kencing manis sebelum hamil.
GDM biasanya boleh dikesan antara minggu ke-28 dan minggu ke-34 kehamilan bayi, dan biasanya akan hilang selepas bayi dilahirkan. Oleh itu,kencing manis semasa hamil adalah bersifat sementara. Kencing manis semasa hamil menjejaskan kira-kira 4% di kalangan ibu hamil.
Kebanyakan ibu hamil mempunyai uri yang boleh menghasilkan insulin tambahan untuk mengatasi rintangan insulin. Jika insulin yang dihasilkan tidak mencukupi, paras gula akan meningkat dalam darah. Biasanya GDM akan hilang selepas bayi dilahirkan.


BAGAIMANA GDM MENJEJASKAN KESIHATAN BAYI ? Berat bayi melebihi 4kg (macrosomia) dan menyebabkan kesukaran semasa bersalin.Gula darah bayi adalah terlalu rendah (hypoglycemia) dan tahap mineral yang rendah.Sakit kuning (jaundice)Bayi suk…

BENGKAK KAKI (EDEMA) TANDA AWAL PENYAKIT BUAH PINGGANG.

Antara punca utama bengkak kaki dikalangan warga emas yg berumur 60 tahun ke atas ialah pembuluh darah yg kurang berfungsi dgn baik. Pembengkakan kaki/edema terjadi akibat pengumpulan cecair (yg terperangkap dalam tisu) atau kecederaan tisu/sendi.

Pembengkakan kaki/edema yg dihasilkan oleh pengumpulan cecair dalam tisu dikenali sebagai perpheral oedema. Antara puncanya adalah :
Kegagalan ginjal/buah pinggangPenyakit jantungPembuluh darah kurang berfungsi Sistem limfa yg tersumbatPenyakit buah pinggangUbat tahan sakitUbat-ubatan utk rawatan kemurungan, diabetes & darah tinggiDuduk atau berdiri terlalu lamaDarah beku dibahagian kakiPembengkakan kaki akibat kecederaan sendi atau tisu biasanya sakit & mungkin disebabkan oleh : Tendon Achilles yang terputus/cederaKoyakan ligamen pada lututPatah tulang kaki,betis atau buku laliPenyakit GoutOsteoarthritisRheumatoid ArthritisLutut yang terseliuhBAGAIMANA EDEMA BOLEH TERJADI?
Sebenarnya ramai mengalami edema terutamanya mereka yang ada mas…

SKILL SEKS UNTUK CEPAT DAN MUDAH HAMIL - CIK AZZA POT PET

Assalamualaikum..

Hari ini cik azza nak berkongsi pengalaman untuk mudah hamil (Insyallah jika di izinkan) ,Bukan mudah untuk kita sebagai wanita hamil dengan cepat dan kadang-kadang akan boleh mengakibatkan kita stress bila asyik diaju soalan yang sama je setiap masa..Betol dak??

Bila balik kampung je orang yang menyibuk mula bertanya "hai tak mengandung lagi ke" Merancang jangan lama-lama sangat" Semua ini akan menyebabkan kita mengalami tekanan perasaan.Tekanan perasaan pula boleh mengurangkan lagi peluang anda untuk hamil.Dalam kebanyakan kes, cuma perubahan kecil sahaja yang perlu dibuat untuk menolong anda hamil dengan cepat.






TIPS UNTUK MUDAH HAMIL (INSYALLAH JIKA DIIZINKAN ALLAH)
1. Waktu Terbaik Untuk Melakukan Hubungan Seksual:- Adalah penting bagi pasangan yang inginkan zuriat mengetahui tentang masa yang sesuai untuk melakukan hubungan seks iaitu pada waktu wanita subur (masa pengeluaran telur @ ovulasi). Bila dan bagaimana untuk mengetahui waktu subur anda? Anda …

LUKA CZER ATAU PEMBEDAHAN LAMBAT KERING?ANDA WAJIB CUBA CARA INI!!.

Pernah tak uols atau wife yang bsalin secara caeser mengalami masalah :
.
1) Luka bernanah & lambat kering ??
2) Rasa kurang selesa ??
3) Rasa pedih pada bahagian luka ??
4) Paling teruk.. jahitan terbuka & perlu dijahit kembali... aduhh pasti sakit kan ??
.

Untuk entry kali ini cik azza nak berkongsi dengan sahabat pembaca semua tidak kira para suami ataupun isteri bagaimana untuk keringkan luka pembedahan (czer ) untuk jangka masa yang singkat.Hanya dalam masa 7 hari luka sembuh dan ibu akan kembali bertenaga dengan izin allah. 1- Pergerakan Lebih AwalDapat sahaja lesen keluar wad balik rumah jangan asyik baring je seeloknya buat pergerakan awa; dengan berjalan keliling katil atau bilik,kalau rasa bilik besar jalan la separuh je jangan paksa diri sampai tersungkur pulak..hihihi
Pergerakan ini membantu pengaliran darah yang baik. Bagus untuk mempercepatkan proses penyembuhan luka.
Kalau rasa tak berani nak bangun sendiri seeloknya mintak bantuan suami atau keluarga,semua ini dapat men…

BETUL KE SENGUGUT PUNCA SUSAH MENGANDUNG.

50% dari wanita yang mengalami haid akan mengalami senggugut atau bahasa inggerisnya dikenali sebagai menstrual cramps atau period pain. Senggugut adalah istilah untuk sakit perut yang dialami oleh wanita semasa datang haid. BAGAIMANA SENGGUGUT TERJADI?
Setelah telur yang dibebaskan oleh ovari tidak disenyawakan oleh sperma, telur tersebut akan dibuang oleh rahim. Semasa proses pembuangan telur ini, rahim akan mengecut dan seterusnya salur darah di sekitar rahim akan mengecut untuk membuang telur tersebut. Proses pengecutan ini yang membuatkan sesetengah wanita berasa sangat sakit sehingga ada yang terpaksa ambil cuti kerana tak tahan dengan sakit senggugut. BAGAIMANA HILANGKAN SENGUGUT? Senggugut bukan lagi perkara asing dalam kalangan wanita yang sudah akil baligh.Tetapi bukan semua wanita akan mengalami keadaan seperti ini.Senggugut bukanlah satu penyakit tetapi hanyalah satu simptom ketika wanita itu datang bulan.Senggugut biasanya terjadi pada awal atau akhir datang bulan. Saya sendiri …

TANDA RAHIM WANITA JATUH YANG MENJADI PUNCA KESUKARAN UNTUK HAMIL

Assalamualaikum.. Pernah dengar cerita pasal rahim jatuh?Selalunya berlaku kepada ibu yang baru lepas bersalin Ada tak ibu-ibu pernah periksa? Yang belum berkahwin pun boleh periksa tau..
Masalah rahim jatuh ini amat bahaya sekiranya tidak dirawat seawal mungkin.


Punca-punca rahim turun
Jatuh terhentak yg kuatAngkat benda yg beratTidak berpantang dengan baik selepas bersalin

10 SEBAB KENAPA BERAT BADAN SUSAH TURUN.