BAHAYA MAKAN VITAMIN HAMPIR TAMAT TEMPOH - CIK AZZA POT PET.



Image result for Vitamin expired


Pernah tak terfikir apa yang korang semua buat bila ada vitamin shaklee expired?
BUANG????????huhuhuhuhu
Sedihnya cik azza dengar,tapi tak apa sebabnya sebelum nie pun cik azza ada juga dapat pertanyaan dari kawan IG

"Boleh ke saya makan Ostematik yang dah expired"
"eh shaklee nie penipu la jual vitamin hampir expired"
Hambik kau seketoi kena atas kepala...Tapi tak apa cik azza tak boleh salahkan sesiapa pun sebab diorang tak tahu pun sama juga macam cik azza dulu,at least dia tanya kan bukan maki..kikikiki.

Semua orang akan takut bila makanan dah expired masuk dalam perut kan, Mulalah fikir untuk berhenti makan. Bila dah termakan..mula lah rasa takut… boleh ke makan vitamin? Mati ke aku makan? Apa kesan sampingannya?Apa kesan buruknya? Sakit?cirit birit? Semua disebabkan kita selalu menyamakan tarikh expired vitamin sama dengan tarikh expired makanan. Walhal sebenarnya tiada kesan burukpun…Jom cik azza kongsi sikit apa yang cik azza dapat dari hasil bacaan dan info google juga..Insyallah.

Ini kita panggil hangat-hangat tahi ayam tau,agaknya kenapa boleh expired?
cik azza percaya bagi pengamal supliment yang terus konsisten makan vitamin setiap hari dan mengikut dos yang betul jarang sekali ada stok yang tersimpan sampai tamat tempoh kan?


Image result for sakit perut



TETAPI haaaa bagi besaq sikit korang buat macam ubat tau dak,makan bila perlu jesuka hati korang je...Contoh la kan korang ambil OSTEMARIK sebab nak hilangkan lenguh2 dan kejang kaki je..tapi bila dah beberapa malam dah ok dah baik korang dah lupa,dah tak makan..then bila jadi balik nak makan tarikh dah luput..Mula terfikir alamak ruginya tak makan bazir duit je..baru makan 4 biji..mau luku kepala macam nie punya peragai..
Tarikh Expired Vitamin TIDAK sama dengan Tarikh Expired Makanan
Makanan memang memerlukan untuk diletakkan tarikh expired terutama bagi mengelakkan makanan itu basi, beracun,bertoksin dan akhirnya memudaratkan pemakan sehingga boleh menyebabkan kematian. Tetapi, untuk vitamin, sebenarnya ia tidak memerlukan tarikh expired. FDA tidak memerlukan vitamin atau supplemen tambahan diletakkan tarikh expired. Walaubagaimanapun, banyak syarikat secara sukarela menyenaraikan tarikh expired sebagai tempoh masa vitamin mengekalkan potensi pada peringkat tertinggi.

Apakah yg dimaksudkan dengan vitamin tamat tempoh?

Vitamin tamat tempoh bermakna Vitamin itu kehilangan potensi dan keberkesanan selepas tempoh masa yang panjang. Haba, kelembapan dan pembungkusan produk menyumbang keapda faktor untuk menentukan jangka hayat vitamin.Vitamin berbentuk tablet kehilangan potensi lebih cepat daripada vitamin yang bersalut atau datang dalam bentuk kapsul.

Adakah terdapat kesan buruk kalau makan vitamin tamat tempoh?

Seperti yg diberitahu, ianya selamat untuk dimakan. Bermakna vitamin tersebut tidak akan bertukar menjadi racun atau toksik yang membahayakan kesihatan seperti mana kita makan makanan yg tamat tempoh. Tetapi seperti yang dinyatakan, vitamin akan kehilangan potensi mereka. Tiada sebarang kes yang telah didokumenkan penyakit atau kematian dari vitamin tamat tempoh, tetapi seeloknya hindarkan makan vitamin yg telah berubah bau dan warna.




Bagaimana cara melanjutkan tempoh vitamin?

Related image

Menurut laporan dari Purdue University News Service, dapur bukanlah tempat terbaik untuk menyimpan vitamin. Kawasan ini boleh menjadi kawasan yg terlalu panas. Simpan vitamin yang anda ambil setiap hari dalam peti sejuk juga bukan idea yang baik kerana aktiviti membuka dan menutup penutup membolehkan pemeluwapanterbentuk dalam botol. Sebanrnya cara terbaik adalah simpan di ruang simpanan yang gelap, seperti almari di mana anda menyimpan linen, tuala dan pakaian.

Kesimpulannya, vitamin biasanya mempunyai tarikh tempoh lebih dari 2thn melainkan makanan tambahan yg berbentuk serbuk, lebih cepat tarikh luputnya. Untuk mengelakkan anda dari terlebih tarikh luput, makan secara konsisten mula dari awal lagi tidak kira la sama ada kulit dah cantik ke,resdung dah hilang ke,badan dan slim ke jangan la ambil kesempatan dan malas makan sebabnya sikap malas memang tak ada ubat dah..kikiki.Vitamin akan kurang berkesan jika atau sudah menghampiri tarikh tamat tempoh.




SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR 
CIK AZZA.

FB :Sutera azyra
Fan Page : Dunia Sihat
Hubungi : 01132045363
Email :azl1za@yahoo.com
Cik azza buat pos ke seluruh malaysia setiap sabtu serta shaklee melalui online.
COD shaklee : Bukit Mertajam,Bandar Perda,KPJ Hospital, dan area Berdekatan..Insyallah

Previous
Next Post »