Skip to main content

DERITA JERAWAT BERNANAH-CIK AZZA POT PET.


JERAWAT tidak akan lari dari mulut wanita,sentiasa akan bermain2 dan meniti dari bibir mereka kerana apa?kerana jerawat susah dipisahkan selagi bergelar manusia betul dak???hahahaha wahhhhh ayat cik azza power dak padahal bahasa melayu B je..hihihihihi.

Bayangkan kalau muka kita berjerawat seketoi dekat muka apa hampa buat?gerenti segan kan..Orang kan cakap jerawat gatai nie!!! Hormon nie!! Sengugut!! ayat biasa kita dengaq kan..Tapi kalau setahun jerawat tak juga hilang tak kan la hormon sampai setahun kan..sebulan sekali je la..

Pernah dak hampa berusaha atasi masalah jerawat selain tukaq krim muka,pencuci muka yang tu je selalu hampa buat betoi dak?? Jangan bohong la sebab cik azza pun sama je..perkataan sama je dok guna selalu kan.

APA ITU JERAWAT?

Masalah jerawat kadangkala disebabkan perubahan hormon, permakanan, pengeluaran sebum berlebihan, persekitaran dan sensitif pada perubahan cuaca. Walau dah beribu duit habis pada produk penjagaan wajah mengapa kulit masih berjerawat. Kalau jerawat tak dikawal pasti akan jadi lebih teruk lagi.  Ia berlaku apabila terdapat sekatan pada liang roma kulit.Ia boleh meliputi bahagian muka, leher dada dan belakang badan.


 Pada sesetengah orang jerawat mungkin terjadi sehingga ke peringkat 
bernanah.Ada sesetengah orang cakap jerawat ini menyusahkan dan memalukan bila sudah merebak ke serata muka. Ada yang sanggup tidak mahu keluar rumah bila muka berjerawat. Betul tak? Tapi jerawat ini tak boleh dibiarkan sebabkan kesannya sangat teruk.Tapi tahukah anda posisi jerawat boleh memberi petunjuk ataupun isyarat tentang kesihatan kita walaupun bukanlah secara menyeluruh? Ini mungkin penyelesaian kepada masalah jerawat.Jom kita baca...



KENAPA MASALAH JERAWAT TIDAK PERNAH SEMBUH?


  
1. ALAHAN KEPADA MAKANAN
  • Terlalu banyak makan makanan yang bergoreng,pedas,kopi,coklat dan makanan laut yang boleh memburukkan keadaan kulit yang berjerawat.
  • Kuantiti air yang tidak mencukupi tidak dapat membuatkan badan untuk mengalirkan toxin. Oleh yang demikian,toksin dalam badan akan kekal lama dan menyebabkan jerawat bertambah teruk.
  • Dinasihati supaya makan lebih banyak buah-buahan segar,sayuran dan minum air yang mencukupi supaya mempercepatkan aliran toxin dari badan.
2.TIDUR
  • Pembaikan sel-sel sistem badan tidak berfungsi dengan baik jika kurangnya tidur. Harus tidur sekurang-kurangnya 8jam sehari. Jam 12mlm-3pagi merupakan masa sistem badan tengah menjalankan tugas.
3. SEMBELIT
  • Sembelit membuatkan toxin kekal lebih lama di dalam badan menyebabkan peredaran darah tidak  lancar. Toxin yang berlebihan akan tersekat dan akan dikeluarkan naik pergi melalui kulit wajah. Timbulnya jerawat dan lambat untuk sembuh selagi masalah sembelit ini tidak diselesaikan.
4.  PEMILIHAN PRODUK YANG SALAH.
  • Pemilihan produk yang kuat bahan didalamnya membuatkan masalah jerawat akan jadi lebih teruk. Selain itu sering bertukar memakai produk juga menjadi punca jerawat tidak dapat dirawat dengan baik.
5. BAKTERIA.
  • Menyentuh dan memicit jerawat mengundang masalah lebih besar. Jerawat akan bertambah lebih banyak seperti berjangkit. Ini kerana kemasukan bakteria telah berlaku. Dan parut hitam juga akan terjadi jika sering menyentuh jerawat dengan jari.
6. HORMON TIDAK SEIMBANG.
  • Masalah hormon yang tidak seimbang menyebabkan punca jerawat tumbuh dengan lebih banyak dan lambat untuk sembuh. Ini kerana Kelenjar sebaceous mengeluarkan banyak sebum sehingga liang roma tersumbat . Dan terus dikeluarkan sehingga jerawat bertambah banyak dan menjadi bengkak dan merebak.
7.PENJAGAAN MUKA YANG TIDAK BERTERUSAN.
  • Tidak berdisplin untuk megikuti basic jagaan muka iaitu memakai cleanser,toner,moisturiser,anti-blemish dan sunblock.
8.TERDEDAH DENGAN PERSEKITARAN
  • Terdedah dengan udara yang kotor dan cahaya matahari tanpa perlindungan seperti asap kereta
 9.HATI TOKSIN
  • Hati yang bertoksin penyebab jerawat tidak pernah sembuh. Perlu ambil ubat daaman untuk membersihkan hati. Jerawat berpunca juga dari dalam badan kita.
  • Darah yang kotor adalah salah satu puncanya. Sebab itulah ramai yang kini sedar betapa pentingnya mendermakan darah dan berbekam.

Related image


Macamana Nak Atasi Jerawat ?

1) Bersihkan Wajah Cuci Kulit Wajah 
Lakukan pencucian dan pembersihan wajah paling kurang dua kali sehari melalui urutan ringan di seluruh wajah, menggunakan pencuci khas bertekstur lembut. 

2) Jangan Memicit Jerawat Dengan Kuku
Jgn picit jerawat dengan kuku. Ia boleh memburukkan keadaan kulit dan berisiko meninggalkan parut kekal dan sukar untuk hilang. Gunakan alat khas iaitu Besi Extraction Jerawat yg banyak dijual di farmasi. 

3) Amalkan Pemakanan Sesuai
Individu mengalami masalah ini terutama jenis serius perlu mengurangkan pemakanan berminyak, telalu manis dan pedas. Bagi yang alah pada makanan laut pastikan anda mengelakkan diri dari mengambilnya kerana ia akan menyebabkan jerawat bertambah teruk

4)  Minum Air Kosong
Amalkan meminum air kosong dalam kuantiti yang banyak setiap hari, sekurang-kurangnya tiga liter, bertujuan memastikan keadaan dalaman badan sentiasa bersih dan kurang toksik.

5) Suplemen Dalaman Yang Sesuai - Resdung
Jika anda menghidap resdung, selain dari ubatan doktor ada perubahan herba yang sememangnya berkesan merawat resdung dari akarnya. Berbeza dgn ubat doktor yg hanya bersifat menahan alergi & bersifat sementara, alfafa akan mengeluarkan semua kuman & hama dari bdn punca resdung. Bagi yang jerawat resdung biasanya akan mengeluarkan jerawat nanah & bau utk beberapa minggu. Selepas dalaman & darah bersih, jerawat teruk & alahan resdung akan hilang. 

6) Suplemen Dalaman Yang Sesuai - Sensitif / Hormon
Bagi yg tiada resdung tetapi jerawat selalu on off bagus mengamalkan supplimet Ia meredakan jerawat akibat stress, kurang tidur atau berpunca dari perubahan hormon disebabkan kehamilan. Sebelum kahwin pun bagus amalkan sebab ia akan kawal jerawat disebabkan masa nak kahwin hormon akan jadi imbalanca tambahan kurang tidur dgn segala persiapan. 


Dan jangan sesekali anda mngambil jalan pintas dengan membeli sebarang produk yang tidak melalui ujian klinikal atau yang tidak mendapat kelulusan dari Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Ini kerana produk tersebut berkemungkinan besar mengandungi merkuri yang boleh merosakkan epidermis kulit.
Walaupun kita akan gembira bila melihat wajah tiada lagi masalah jerawat, namun kesan jangka panjang hasil penggunaan produk bermasalah tersebut boleh menyebabkan kulit yang rosak boleh menyebabkan kulit menjadi bernanah.

BIAR GAMBAR BERBICARA








Saya percaya produk Shaklee ini dapat membantu menambah baik kesihatan anda.Kalau anda ingin dapatkan suppliment Shaklee cik azza sediakan cara-cara untuk lebih menyenangkan anda..Insyallah
CARA 1

Anda boleh terus klik VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

CARA 2

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar BANDAR PERDA, BUKIT MERTAJAM dan SEBERANG PERAI.saya merupakan pengedar yang anda cari



SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR 
CIK AZZA.

FB :Sutera azyra
Fan Page : Dunia Sihat
Hubungi : 01132045363
Email :azl1za@yahoo.com
Cik azza buat pos ke seluruh malaysia setiap sabtu serta shaklee melalui online.
COD shaklee : Bukit Mertajam,Bandar Perda,KPJ Hospital, dan area Berdekatan..Insyallah


Comments

  1. Assalammualaikum .
    Betul tu apa yang dikatakan oleh cik puan punya blog :)
    Jerawat yang kronik dan serius boleh mengurangkan keyakinan diri kita.Baca Tips Mengatasi Masalah Jerawat Berdasarkan Pengalaman Penulis Ini Sendiri. .Jangan risau, tiada masalah yang tiada jalan penyelesaiannya. Kuncinya ialah sabar dan konsisten .

    ReplyDelete

Post a Comment

TAJUK VIRAL

Peritnya angin dalam badan ketika hamil.-CIK AZZA POT PET

"Erkk..erkk..aduh banyaknya angin aku ni. Tak selesa rasa perut, kepala pun sakit,belakang sakit sangat menyucuk-nyucuk je..nak sapu minyak panas dekat perut kesian baby..
Nak tunggu babah balik lambat lagi..Tahan je sakit nie...

Rasanya masalah angin dalam badan bukan sahaja menyerang ibu hamil kan..Tapi semua orang pernah merasainya..tahu tak setiap orang akan mengeluarkan antara satu hingga 
empat liter gas setiap hari dan mengeluarkan gas kira-kira 14 hingga 23 kali sehari.

Masalah angin ketika hamil adalah suatu perkara normal bagi ibu hamil.Pedih ulu hati adlah salah satu simptom angin dalam badan ini berpunca dari pengaliran cecair berasid dari dalam perut ke bahagian esophagus.Namun begitu ia tidaklah bahaya kepada bayi dalam kandungan.







Mengapa badan akan menghasilkan lebih banyak angin semasa mengandung?
Ini kerana kadar progesteron dalam badan ibu meningkat jauh lebih tinggi ketika hamil berbading normal.

Semakin kehamilan itu meningkat usianya, rahim akan semakin membesar dal…

TANDA BATU MERIYAN JATUH-CIK AZZA POT PET.

Batu meriyan????apa tu?cik azza nak cerita lebih-lebih pun cik azza bukan pandai sangat pasal batu-batu nie,tapi apa yang cik azza selalu dengar benda nie ibarat nyawa untuk seorang wanita terutama wanita yang baru sahaja melahirkan anak,tak kisah lah anak keberapa sekali pun.cik azza boleh cakap macam "tempat peranakan kita aka pintu rahim atau nama omputehnya G-spot"... entah lah.. 



Tapi bagi kaum hawa yang dah beranak mesti tahu akan batu meriyan...dan kena ambil tahu kalau sayangkan diri kita..orang tua2 selalu cakap "kena jaga tempat tu nanti laki lari"ambil kau dengar je laki lari alamak macam bahaya je nie...haaaaaaa cakap la kalau sayang,setia, dia sanggup terima seadanya,tapi kita kena la beringat juga sebab sayangkan dia la kita kena jaga diri kita sendiri untuk orang tersayang,untuk anak-anak.Pengalaman cik azza sendiri melahirkan anak sulung memang tak tahu apa2 pun,selepas melahirkan cik azza kena jaga nifail sebulan dekat hospital..Kiranya penjagaan pa…

BENGKAK KAKI (EDEMA) TANDA AWAL PENYAKIT BUAH PINGGANG.

Antara punca utama bengkak kaki dikalangan warga emas yg berumur 60 tahun ke atas ialah pembuluh darah yg kurang berfungsi dgn baik. Pembengkakan kaki/edema terjadi akibat pengumpulan cecair (yg terperangkap dalam tisu) atau kecederaan tisu/sendi.

Pembengkakan kaki/edema yg dihasilkan oleh pengumpulan cecair dalam tisu dikenali sebagai perpheral oedema. Antara puncanya adalah :
Kegagalan ginjal/buah pinggangPenyakit jantungPembuluh darah kurang berfungsi Sistem limfa yg tersumbatPenyakit buah pinggangUbat tahan sakitUbat-ubatan utk rawatan kemurungan, diabetes & darah tinggiDuduk atau berdiri terlalu lamaDarah beku dibahagian kakiPembengkakan kaki akibat kecederaan sendi atau tisu biasanya sakit & mungkin disebabkan oleh : Tendon Achilles yang terputus/cederaKoyakan ligamen pada lututPatah tulang kaki,betis atau buku laliPenyakit GoutOsteoarthritisRheumatoid ArthritisLutut yang terseliuhBAGAIMANA EDEMA BOLEH TERJADI?
Sebenarnya ramai mengalami edema terutamanya mereka yang ada mas…

TANDA RAHIM WANITA JATUH YANG MENJADI PUNCA KESUKARAN UNTUK HAMIL

Assalamualaikum.. Pernah dengar cerita pasal rahim jatuh?Selalunya berlaku kepada ibu yang baru lepas bersalin Ada tak ibu-ibu pernah periksa? Yang belum berkahwin pun boleh periksa tau..
Masalah rahim jatuh ini amat bahaya sekiranya tidak dirawat seawal mungkin.


Punca-punca rahim turun
Jatuh terhentak yg kuatAngkat benda yg beratTidak berpantang dengan baik selepas bersalin

WASPADA BAHAYA DARAH TINGGI SELEPAS BERSALIN.

Ibu mengandung selalu ambil berat bahaya darah tinggi sebelum bersalin. Selepas bersalin mereka jarang untuk selalu periksa tekanan darah kerana beranggapan tekanan darah selepas bersalin pasti akan normal. Dulu darah tinggi kerana mengandung sahaja. Selepas bersalin , kita digalakkan untuk berpantang dan tempoh berpantang kita juga kena pastikan kita makan makanan berkhasiat, berzat untuk pastikan tekanan darah kita stabil.



Bahaya Darah Tinggi Selepas BersalinIni mungkin kesan sampingan suntikan epidural atau anestesia spina, dan anda mungkin mengalami sakit kepala yang teruk bila anda duduk atau berdiri. Dalam 72 jam pertama selepas bersalin, sakit kepala yang teruk juga mungkin tanda pra-eklampsia, bersama dengan penglihatan kabur dan/atau berasa loya. Tekanan darah tinggiTekanan darah anda patut diambil dalam masa enam jam pertama selepas bersalin. Jika angka di bawah (diastolik) melebihi 90, ini mungkin tanda anda mengalami pra-eklampsia dan berisiko menghidap eklampsia sepenuhnya. Tek…