DISANGKA GATAL BIASA RUPANYA PENYAKIT PSORIASIS- CIK AZZA POT PET.


Baru-baru ini cik azza ada mendapat satu wasap dari seorang lelaki mengata dia menghidapi gatal-gatal dikepala dan dah lama sangat menghidapinya tapi tak juga sembuh perasaan malu dan rendah diri mula timbul bila dia tak dapat botak kan kepala kalau tidak gadis2 akan tengok dan geli katanya..
Terus  je cik azza  cari info apa penyakit dia dan hantar satu gambar terus dia cakap betul tapi tapi cik azza penyakit apa tu....????waaahhhh macam doktor pulak kan..hehehehe..Cik azza cakap ini dipanggil PSORIASIS( jika salah betulkan cik azza ye).




Psoriasis kelihatan seperti penyakit kulit tetapi ia sebenarnya adalah penyakit kronik gangguan autoimun yang dialami oleh kira-kira satu hingga tiga peratus daripada penduduk secara umumnya di Malaysia. Ia juga boleh dialami oleh semua orang tidak kira dewasa atau kanak-kanak.

Punca psoriasis tidak diketahui punca sepenuhnya tetapi kecenderungan genetik dan faktor alam sekitar turut memainkan peranan.

Penyakit ini dikatakan berkaitan dengan masalah sistem imun yang berhubung rapat dengan sel badan di mana pertumbuhan sel kulit berlaku pada kadar abnormal yang luar biasa sehingga terkumpul dengan pantas di atas kulit.

Sel kulit tambahan kemudian akan membentuk sisik berwarna perak yang tebal dalam tompokan merah yang gatal, kering dan menyakitkan. Lebih malang apabila dianggarkan sehingg 30 peratus penghidap psoriasis mengalami artritis psoriatik di mana pesakit mengalami kesakitan, kekakuan dan bengkak pada sendi.
Nisbah kecenderungan boleh diserang penyakit berkenaan bagi kedua-dua lelaki dan perempuan adalah sama.

Penghidap artritis psoriatik bukan saja dibelenggu masalah bengkak dan sakit tetapi juga mengalami beban emosi seperti tekanan dan kebimbangan yang mempengaruhi tahap fungsi seseorang dalam aktiviti harian dan juga kualiti kehidupan mereka.
Biasanya pesakit akan mengalami gatal yang teruk dan kulit cedera akibat digaru. Ada ketikanya pesakit perlu mengikis kulit mati di badan dan berendam dalam air suam untuk melegakan kegatalan dan sakit pada kulit.

Akhirnya psoriasis dan artritis psoriatik memberikan kesan yang ketara terhadap kesihatan fizikal dan emosi pesakit. Ini bukan saja menjejaskan kualiti kehidupan tetapi juga menjejaskan keyakinan penghidap.



CARA MERAWAT PSORIASIS

Lebih 300,000 orang dipercayai menghidap penyakit kulit psoriasis vulgaris yang menyebabkan kulit mereka bersisik di bahagian siku, lutut selain berkeruping dan mengalami kegatalan.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam (gambar) berkata, penyakit tersebut tidak dapat disembuhkan, namun boleh dikawal dan dikurangkan kesannya.

Kementerian telah menyediakan garis panduan kepada pengamal perubatan agar dapat memberikan rawatan kepada pesakit ini berdasarkan bukti-bukti garis panduan yang diterima pakai pengamal perubatan dunia.



10 FAKTA YANG PERLU KITA TAHU

  1. Pesakit yang menghidapi psoriasis yang obes terdedah kepada kencing manis dan penyakit jantung.
  2. Psoriasis adalah penyakit kulit yang kronik keradangan
  3. Psoriasis boleh dimulakan oleh pencetus alam sekitar tertentu.
  4. Satu kecenderungan untuk psoriasis diwarisi dalam gen.
  5. Psoriasis tidak berjangkit.
  6. Psoriasis mendapat yang lebih baik dan lebih teruk secara spontan dan boleh mempunyai remisi berkala (kulit yang jelas).
  7. Psoriasis adalah dikawal dengan ubat-ubatan.
  8. Psoriasis adalah kini tidak boleh diubati.
  9. Terdapat terapi yang menjanjikan banyak, termasuk ubat-ubatan biologi baru.
  10. Kajian masa depan untuk psoriasis adalah cerah


Related image


Psoriasis tiada ubat untuk penyembuhan 100% Sehingga kini penawar sepenuhnya untuk penyakit ini masih belum ditemui. Namun, penjagaan diri yang teliti dalam jangka masa panjang sudah dibuktikan mampu mengawal penularan penyakit dan membantu mengawal simptom psoriasis.

Tidak kisah apa juga tanggapan orang terhadap penyakit kita hadapi jangan sesekali rendah diri,kerana setiap penyakit ada jalan penyelesaianya,mesti pun pakar perubatan mengatakan tiada ubat untuk mengubati namun kita boleh lagi mencari penawar untuk mencegahnya serta mengurangkan kesakitan yang kita sendiri hadapi.







Vivix – Tinggi kandungan anti-oksidan, mengurangkan radang dan rebuilt semula sel-sel baru yang sihat. Kaya dengan resveratrol dan polifenol daripada tumbuhan (anggur muscadine, purple carrot, elderberi dan poligonum cuspidatum) yang terbukti secara klinikal dapat menambahbaik pelbagai masalah kesihatan. Formula yang terkandung di dalam sirap vivix bertindak memperbaiki sel-sel tubuh sehingga ke peringkat DNA. Ia membolehkan proses penggandaan kromosom sel berlaku seperti yang sepatutnya. Bukan “duplicate syok sendiri” sampai sistem tubuh jadi huru-hara.



KENAPA ia penting??
  • Hati merupakan organ terbesar di dalam tubuh manusia dan berkeupayaan dalam membina semula fungsinya.
  • Kajian menunjukkan bahawa kandungan utama di dalam DTX COMPLEX adalah ekstrak biji benih pokok susu tisel menyokong keupayaan badan dalam menghasilkan protin untuk membantu menjaga semula sel-sel hati.
  • DTX COMPLEX mengandungi bahan ekstrak yang sangat penting dari biji benih pokok tisel yang menghasilkan 80% silymarin. Di samping itu ia turut mengandungi bahan-bahan yang digabungkan secara unik dan saintifik; ekstrak daripada Schizandra dan cendawan Reishi (herba yang kaya dengan antioksida) dan diekstrak daripada dandelion, kunyit, dan articock (herba yang membantu mengekalkan aliran hempedu).






Krim Herbal Blend Krim dengan ekstrak herba ini telah membuktikan bahawa penggunaan bahan semulajadi adalah lebih dekat dan sangat serasi dengan tubuh manusia yang sangat kompleks. Ia dapat mengurangkan gatal-gatal dan dijadikan sebagai pelembap (moisturizer) supaya kulit tidak jadi bersisik dan dapat mengurangkan kerengsaan. Psoriasis tidak boleh diubati sepenuhnya. Ia adalah sejenis penyakit kulit kronik yang akan dialami seumur hidup oleh penghidapnya. Walaubagaimanapun, ia boleh dikawal dengan baik jika diambil tindakan sejak di peringkat awal.


Omega Guard Kandungan omega-3 di dalam minyak ikan air laut dalam bertindak sebagai agen anti-radang yang boleh menidakkan atau meminimakan keradangan kulit yang berlaku pada pesakit psoriasis. Kesakitan sendi juga dapat dielakkan.




Fungsi B-Complex 


Melawan tekanan ~ B Complex dapat membantu kita dengan cara memastikan fungsi saraf berjalan dengan lancar, sekaligus meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan insomnia.


Mencegah anemia ~ B Complex boleh  membantu pembentukan sel darah merah yang sihat dan antibodi, merangsang sirkulasi darah dalam tubuh, merendahkan paras sistin untuk kesihatan kardiovaskular, merawat atau mencegah anemia, sakit kepala, pening, lemah semangat, keletihan, migrain, muntah2, serta mabuk darat dan laut.


Detoksifikasi ~ B Complex juga mampu meredakan alahan.




Jangan biarkan penyakit yang kita hadapi membunuh masa depan kita,dan membataskan pergaulan dalam seharian kita.



SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR 
CIK AZZA.

 FB :Sutera azyra
 Fan Page : Dunia Sihat
 Hubungi : 01132045363
 Email :azl1za@yahoo.com
 Cik azza buat pos ke seluruh malaysia setiap sabtu serta shaklee  melalui online.
 COD shaklee : Bukit Mertajam,Bandar Perda,KPJ Hospital, dan area  Berdekatan..Insyallah

Comments

Popular posts from this blog

PERLU KE UJIAN PAP SMEAR UNTUK WANITA ? ATAU SAJA UNTUK MENAKUTKAN.

TANDA BATU MERIYAN JATUH-CIK AZZA POT PET.

RAWAT DEMAM DENGGI-CIK AZZA POT PET.