DISANGKA ANAK NORMAL RUPANYA HIPERAKTIF - CIK AZZA POT PET

Image result for anak hiperaktif shaklee
Entah kenapa cik azza tergerak hati hendak berkongsi cerita anak-anak hiperaktif,semalam ketika pergi mydin bawa nifail main2 dekat playground 
datang seorang anak tiba-tiba tarik baju hubby dan tolak nifail..Cik azza dekat luar tengok je...."Eh kenapa hubby senyum je bila budak tu buat macam tu" ...bukan la nak suruh marah tapi diam kan je..geram pulak kita tengok.


Lepas tu tengok hubby sembang dengan seorang lelaki..Oooo rupanya bapa budak itu bagitahu anak dia kembar dan keduanya "HIPERAKTIF" dalam hati terfikir walaupun allah uji cik azza dengan kehadiran anak sindrom golden har tapi rupanya ada lagi teruk dari cik azza..Dan mampu kedua ibu bapa mereka jaga mereka dengan baik,tak ada pulak kurung anak dalam rumah.


Image result for anak hiperaktif shaklee



Cik azza ada juga baca cerita anak-anak HIPERAKTIF nie.

Eh2...sebelum tu cik azza nak bagitahu percaya atau tidak ramai orang berjaya dan terkenal penghidap ADHD


*Walt Disney-Pengasas Disneyland
*Justin Timberland -Penyanyi/pengaran/pelakon/usahawan
*Will Smith -Pengarah/Pelakon/Rapper
*Sir Richard Branson - Pemilik Airways

Apakah Hyperaktif Atau ADHD ?


Hiperaktif, atau juga dikenali sebagai ADHD, adalah ketidak mampuan seseorang untuk menumpukan perhatian untuk tempoh masa yang lama dan untuk fokus pada satu tugas tertentu. Gejala boleh termasuk hiperaktif dan impulsif dan mengganggu. Adalah dianggarkan bahawa kira-kira 7 peratus daripada kanak-kanak di Amerika Syarikat mempunyai beberapa bentuk ADHD. Sebagian besar adalah lelaki. Dan di suatu tempat kira-kira 70 peratus kanak-kanak yang mempunyai masalah ADHD menghadapi kesukaran melalui dewasa.


Selalu kita nie sebagai ibu bapa cepat sangat anggap anak hiperaktif,kalau anak tu tak nak dengar cakap atau terlalu aktif ..."anak aku tu hiperaktif sungguh"..tapi tahu ke kita bagaimana ..???? Jangan main cakap je tau


Ini adalah antara sikap anak hiperaktif 

  1. Degil
  2. Suka membantah
  3. Suka melanggar peraturan terutama di sekolah
  4. Mudah leka dan tidak memberi tumpuan terhadap sesuatu hal
  5. Sering kali merasa tidak puas hati
  6. Sering tertekan
  7. Menghadapi masalah dalam pelajaran dan hubungan sosial
  8. Cepat takut dan risau
  9. Suka berpeluh dan mengalami masalah sakit perut atau cirit birit.
  10. Tidur yang tidak tetap
  11. Terlalu kerap menangis atau ketawa. 

Tips dan petua penjagaan Hiperaktif.

  1. Kurangkan pengambilan bergula dan lebihkan pengambilan makanan yang berkhasiat
  2. Terapkan dan ajar anak-anak dari awal untuk jauhkan perkara negatif
  3. Sentiasa berwaspasa dan mengawasi anak dari melakukan aktiviti yang merbahaya
  4. Sentiasa luangkan masa dengan berbual,bermain dengan anak
  5. Jangan diungkap kata-kata seperti "Degil" "bodoh" dan seumpamanya.
  6. Mempelbagaikan aktiviti yang kreatif supaya tidak bosan
  7. Sentiasa berdoa dan bertawakkal dengan Allah s.a.w dengan penuh yakin.

Perhatian!
Masalah ADHD cenderung berlaku pada kanak-kanak lelaki berbanding perempuan. Kekurangan tumpuan dan hiperaktif dalam kalangan kanak-kanak menyebabkan mereka lewat menerima pelajaran dan membantutkan pencapaian pendidikan. Masalah ini kerap dialami kanak-kanak pra-sekolah dan ia boleh menjejaskan pencapaian bidang pelajaran pada peringkat permulaan.



Vitamin adalah altenatif terbaik kepada ibu bapa , kepada ibu bapa yang ingin membantu anak-anak mereka memperbaiki simptom autisme dan ADHD ,memang vitamin tidak akan dapat memulihkan anak kita sepenuhnya namun sedikit sebanyak akan mengurangkan gejala dan simptom-simptom seperti terlalu hiperaktif,emosi terganggu,tidak tenang,susah tidur dan sembelit.

Dalam pada masa yang sama vitamin juga dapat membantu dalam fungsi otak dan daya fokus serta mempunyai daya ingatan yang lebih baik.Tambahan pula dalam keadaan mereka seperti itu susah untuk mengawal pemakanan mereka dan kerana itu makanan tambahan dapat membantu dalam dalam memenuhi keperluan nutrien harian untuk menjamin kesihatan sepanjang tumbesan.


Omega Guard Shaklee  merupakan minyak ikan yang tulen dan berkualiti mempunyai omega -3 yang mengandungi lebih 90% EPA dan DHA dapat membantu kanak-kanak hyperaktif supaya emosi mereka lebih stabil dan membantu fokus mereka dalam pembelajaran. 

Satu kajian telah dilakukan keatas penghidap ADHD atau hiperaktif yang mana hasil kajian telah mendapati mereka mempunyai tahap omega 3 iaitu asid lemak yang sangat rendah dalam DHA dan EPA. Ini ialah 2 asid lemak penting yang bagi kesihatan badan.


Satu kajian lain telah dilakukan menggunakan minyak ikan untuk membantu ADHD atau hiperaktif. Sebuah badan Inflammation Research Foundation telah memberi tumpuan kepada kemungkinan yang boleh mengurangkan gejala ADHD dengan menggunakan suplemen minyak ikan. Kajian ini telah melibatkan 3 budak lelaki dan 6 budak perempuan, yang mana kesemuanyatelah didiagnosis dengan ADHD. Omega 3 asid lemak diberikan kepada budak lelaki danperempuan dalam bentuk cecair dan pengukuran telah diambil tahap DHA dan EPA di dalam badan mereka bersama dengan nisbah antara EPA and AA "asid arakidonik" yang mana telah dipertimbangkan menjadi salah satu punca utama ADHD.





Keputusan menggunakan minyak ikan untuk rawatan ADHD sangat mengagumkan kerana keputusan ujian yang dijalan kan selama 8 minggu tersebut menunjukkan peringkat EPA dan DHA dalam kanak-kanak tersebut dan terdapat pengurangan gejala yang menujukkan ADHD pada semua kanak-kanak yang menyertai kajian tersebut.



* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.



SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR 
CIK AZZA.

 FB :Sutera azyra
 Fan Page : Dunia Sihat
 Hubungi : 01132045363
 Email :azl1za@yahoo.com
 Cik azza buat pos ke seluruh malaysia setiap sabtu serta shaklee  melalui online.
 COD shaklee : Bukit Mertajam,Bandar Perda,KPJ Hospital, dan area  Berdekatan..Insyallah

Comments

Popular posts from this blog

PERLU KE UJIAN PAP SMEAR UNTUK WANITA ? ATAU SAJA UNTUK MENAKUTKAN.

TANDA BATU MERIYAN JATUH-CIK AZZA POT PET.

RAWAT DEMAM DENGGI-CIK AZZA POT PET.