MINUMAN BERKARBONAT JEJASKAN KESIHATAN - CIK AZZA POT PET.



Bohonglah kalau cik azza cakap masyarakat kita sekarang tak suka minum minuman manis terutama minuman dalam tin dan berkarbonat..Betul kan? Tambahan pula minuman ini menjadi pilihan serta hidangan terutamanya apabila kita berkunjung ke premis makanan segera.Cer ingat bila datang je musim perayaan macam-macam jenama minuman berkarbonat ada sebut je nak colour apa hijau,merah,oren,hitam semua ada lah.Tak kisah lah jenama apa pun yang pasti kandungan minuman berkarbonat adalah sama banyak gulanya.


Image result for akibat kerap minum minuman dalam tin cartoon



Jika diminum berlebihan,gula tambahan dalam minuman tin bergas boleh menyebabkan kesan yang buruk pada kesihatan anda.Walaubagaimana pun beberapa jenis gula lebih mendatangkan kemudaratan dari beberapa jenis gula lain dipasaran dan produk minuman adalah yang paling memudaratkan sekali.Terutamanya minuman tin bergas,kopi yang manis dan minuman yang mengandungi gula dalam cecair.

Minuman gula mempunyai kesan yang kuat ke atas sistem ganjaran otak,yang boleh memyebabkan ketagihan.otak kita ketagih gula

 
Malah lebih kita bimbang adalah minuman berkabonat juga sering dijadikan daya penarik utama dikantin sekolah termasuk sekolah rendah.

Sama ada kita sedar atau tidak kanak-kanak menjadi mangsa kealpaan kita,kanak-kanak antara golongan paling suka minum minuman berkabonat hingga kadangkala ada yang langsung menolak apabila diberikan air kosong .

cik azza tak menolak semua nie sebabnya nifail kalau nampak air tin dan color2 memang dia suka kadang-kadang sampai mengelupur dekat tempay jual air,memang cik azza akan beli tapi bila sampai je rumah cik azza akan buka dan tuang air,dan ganti dengan air milo ke,sirap je tapi dengan syarat dia tak boleh nampak la..kalau sayangkan anak kena la rajin sikit kan..hihihi.....Kadang pedulikan pandangan orang melihat anak kita mengamuk semua itu untuk anak kita kan..bukan anak diorg pun...

Bukan gula saja yang menjadi faktor menyebabkan kerosakan gigi, tetapi kandungan asid dalam minuman berkarbonat boleh melemah serta mengikis lapisan enamel (lapisan luar) pada gigi. Ini mempercepatkan proses pereputan gigi.

"Mengikut saranan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), pengambilan gula tidak boleh melebihi 10 peratus daripada keperluan kalori seseorang. Sebagai contohnya, jika keperluan kalori seseorang itu adalah 2000 kalori, jumlah gula yang boleh diambil adalah kurang daripada 200 kalori, iaitu kira-kira 10 sudu teh gula.

Terdapat bukti daripada kajian pengamatan bahawa pengambilan minuman manis dikaitkan dengan peningkatan risiko kanser.

Jumlah ini termasuk gula tersembunyi. Ini adalah jumlah yang diperoleh daripada setiap makanan kita, sama ada dalam teh, kopi atau makanan yang bergula ketika bersarapan, makanan sarapan, makanan tengah hari, sajian minum petang dan makan malam.

"Satu tin minuman berkarbonat mengandungi antara enam hingga 10 sudu teh gula. Ini bermakna, jika kita minum satu tin minuman berkarbonat, kita sudah mencapai sukatan gula daripada yang disarankan.

"Masalah pengambilan gula yang terlalu banyak biasa berlaku pada musim perayaan. Boleh dikatakan setiap rumah menghidangkan minuman berkarbonat. Itu belum mengambil kira kandungan gula dalam kek, biskut atau hidangan lain," katanya.

Ramai orang menganggap tidak mengapa untuk minum satu tin minuman berkarbonat, asalkan ia diiringi beberapa gelas air kosong. Mereka percaya air kosong akan 'mencairkan' kepekatan minuman berkarbonat.

Asid minuman tin menyebabkan persekitaran berasid dalam mulut, sedangkan gula menjadi makanan mudah dicerna oleh bakteria mulut. Ini menyebabkan kesan sampingan yang teruk terhadap kesihatan gigi.


Di kalangan kanak-kanak pula, terlalu banyak minum minuman berkarbonat menyebabkan mereka kurang minum air kosong atau minuman berkhasiat seperti susu. Selain gula, kebanyakan minuman kola memasukkan kafein sebagai penambah rasa. Kafein adalah 'bahan perangsang' yang membuatkan kita ketagih untuk minum lebih banyak dan kerap.

Banyak kajian mendapati, kafein meningkatkan pengeluaran kalsium daripada tulang, menyebabkan kita terdedah kepada masalah reput tulang atau osteoporosis jika diambil dalam jangka masa panjang.
Justeru, jika dapat, pada musim perayaan ini elak mengambil terlalu banyak minuman berkarbonat, sebaliknya gantikan dengan pilihan lain seperti teh atau jus buah-buahan.

Tapi kita dah terlalu mengikut budaya dan adat menerima apa saja minuman yang dihidangkan oleh tuan rumah kan?Tak salah pun jika kita minta air kosong dari tuan rumah kan,kalau tidak keadaan ini akan lebih buruk terutaman kalangan pesakit kencing manis.

Sebagai ibu bapa harus mendidik anak-anak mengamalkan air kosong,tapi sebelum itu ibu bapa kena la mulakan dulu,tak kan ibu bapa minum air manis tapi suruh anak minum air kosong memang tak jalan la..


Jom rasai kehidupan lebih indah dengan shaklee..insyallah

ESP Shaklee

ESP Shaklee mengandungi khasiat protein yang sangat tinggi dan baik untuk kesihatan kulit .Malah , kulit yang telah rosak disebabkan oleh minuman bertin dan berkhasiat.Malah ESP juga dapat membantu untuk mengawal kadar kolestrol yang berbahaya.

Vivix Shaklee

Kandungan Resveratrol dan polyphenols dapat membantu untuk membina sel kulit baru dan juga dapat mencegah kanser .Malah , ia juga dapat membuatkan wajah menjadi lebih awet muda dan juga dapat membantu proses penghasilan DNA dengan lebih baik dan teratur.


SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR 
CIK AZZA.

FB :Sutera azyra
Fan Page : Dunia Sihat
Hubungi : 01132045363
Email :azl1za@yahoo.com
Cik azza buat pos ke seluruh malaysia setiap sabtu serta shaklee melalui online.
COD shaklee : Bukit Mertajam,Bandar Perda,KPJ Hospital, dan area Berdekatan..Insyallah


Comments

Popular posts from this blog

PERLU KE UJIAN PAP SMEAR UNTUK WANITA ? ATAU SAJA UNTUK MENAKUTKAN.

TANDA BATU MERIYAN JATUH-CIK AZZA POT PET.

RAWAT DEMAM DENGGI-CIK AZZA POT PET.