KENAPA PENYAKIT KULIT (PANAU) PERLU DIRAWAT- CIK AZZA POT PET.

Hi semua semalam tengah belek-belek badan cahaya ada la terpandang belakang dia..eh2..anak aku kena panau ke???
Wahhhh teringat balik dah lama sangat tak pernah sebut hal panau nie...Masa zaman duduk asrama dulu rajin la sebut..hehehehe
Panau apa tu??

Mengikut wikipedia  Penyakit panau (tinea versicolor atau pityriasis versicolor) merupakan sejenis penyakit kulit yang disebabkan oleh sejenis kulat dari genus Malassezia.j

Kulat ini biasa ditemuai pada bahagian kulit di mana terdapat banyak penghasilan minyak seperti bahagian dada, belakang badan, muka dan kulit kepala.

Kulat jenis Malasezia ini adalah sebahagian daripada Flora kulit yang normal dan menyebabkan jangkitan dalam keadaan-keadaan yang tertentu.

Ok macam inilah rupa penyakit panau, pernah tengok tak?ke tempat korang ada nama lain...

Image result for Penyakit panu


Kenapa panau berlaku??

  1. Kulit Berminyak.
  2. Perubahan Hormon.
  3. Keadaan cuaca panas dan lembap.
  4. Kelemahan sistem imunisasi tubuh.
  5. Kerap mengambil ubat ubatan.
  6. Kekurangan zat makanan.
  7. Sentiasa berpeluh.

Adakah panau itu berjangkit?
Tidak. Ramai orang dewasa mempunyai kulat ini pada badan mereka tanpa mendatangkan apa-apa masalah.

Bagaimanakah panau dirawat?
Panau boleh dirawat dengan dua kaedah iaitu ubat sapu atau ubat makan/sistemik. Ubat sapu pada keseluruhannya lebih selamat dan dibahagikan kepada jenis ubat yang tidak spesifik terhadap kulat dan antikulat.

Bagaimanapun, kita digalakkan untuk menjaga kebersihan diri dari mencegah berlakunya jangkitan, elakkan dari perkara berikut :
✔ berkongsi tuala mandi
✔ mandi tanpa menggunakan sabun mandi
✔ memakai baju yang sama berulang kali
✔ membasuh muka atau mandi semasa badan berpeluh
✔ sentiasa amalkan tabiat menjaga kebersihan diri

Petua tradisional

* Ambil dua ulas bawang putih dan sedikit halia. Tumbuk ia bersama – sama. Kemudian sapu ia pada bahagian kulit yang terkena panau. Selepas beberapa minit, bilaskan ia dengan air.Lihat hasilnya selepas beberapa hari.


* Ambil sepotong bawang putih dan tenyehkan ia pada bahagian badan yang terkena panau sehingga kulit anda rasa perit dan berwarna merah. Lakukannya dari semasa ke semasa sehingga panau anda beransur hilang.


*Ambil air lengkuas dan sapukan pada bahagian badan yang terkena panau. 


*Ambil  daun pinang, tumbuk ia sehingga lumat dan sapukan ia pada tompok panau.


*Ambil daun belimbing, tumbuk ia sehingga lumat. Campurkan daun belimbing yang telah lumat itu dengan asam jawa dan sedikit beras. Tampalkan ramuan pada tompok panau. Lakukannya pada setiap hari sehingga panau beransur hilang.


*Jika anda biarkan panau pada badan anda, ia akan terus membiak pada bahagian kulit yang lain. Oleh itu, apabila anda terlihat panau  berada pada kulit anda, cegah ia secepat mungkin.


cik azza dah pernah cuba untuk adik laki2 cik azza biasa la kan budak lelaki mana la reti nak jaga kebersihan,parit,longkang,kolam semua dia belasah je
Pedih jangan cakap la tengok dia nagis pun tahu..huhuhu.Dulu mana ada reti nak pergi cari dekat farmasi bagai..

Sekarang nak keja lagi mudah ambil je supliment untuk merawat panau.



Image result for Garlic shaklee


GARLIC

Bertindak sebagai antibiotik yang selamat dan semulajadi untuk diambil jangka masa yang lama. Ia mampu mempertingjatkan sistem imun tubuh badan




ALFALFA COMPLEX
Alfalfa berfungsi untuk membuang toksin-toksin dan asid di dalam badan.
Mengatasi masalah alahan kulit dan alergik terhadap virus





VITAMIN C - 
Berfungsi meningkatkan sistem imun dan melawan jangkitan penyakit



KRIM HERBAL BLEND
Krim serbaguna yang boleh membantu melegakan rasa gatal pasa kulit yang terkena panau



SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR 
CIK AZZA.

FB :Sutera azyra
Fan Page : Dunia Sihat
Hubungi : 01132045363
Email :azl1za@yahoo.com
Cik azza buat pos ke seluruh malaysia setiap sabtu serta shaklee melalui online.
COD shaklee : Bukit Mertajam,Bandar Perda,KPJ Hospital, dan area Berdekatan..Insyallah


Comments

Popular posts from this blog

PERLU KE UJIAN PAP SMEAR UNTUK WANITA ? ATAU SAJA UNTUK MENAKUTKAN.

TANDA BATU MERIYAN JATUH-CIK AZZA POT PET.

RAWAT DEMAM DENGGI-CIK AZZA POT PET.