RABUN MENYEBABKAN KECACATAN PENGLIHATAN ?CIK AZZA POT PET


Ingat lagi masa zaman sekolah dulu bila tengok kawan pakai spek mata elok ja,lawa macam trend pulak..Siap ada yang ambil duit biasiswa sebab nak pakai spek mata..hihihihi..Padahal bila kita tengok dia nie kejap pakai kejap buka..Kalau tanya kenapa? dia akan jawab hanya untuk belajar je..hihiihi

Sama je macam cik azza dulu masa sekolah pakai spek mata,tapi kejap buka kejap pakai dulu tak pandai google2 nie 1995..Orang tua cakap celik mata dalam air untuk kurangkan rabun mata,hahahahahah
Kita yang bengap nie pun buat je lah..pedih mata kot siap kena tahan nafas lagi..Punca utama tak mau pakai spek kononya nak mintak Polis,lastnya duduk rumah je jaga laki dengan anak-anak..hihihihi.
Padahal tak ada kaitan pun dengan rabun mata biasa la time tu mana sempat nak fikir semua nie..kikiki

Image result for mata arab



Kenapa Boleh Rabun?

Satu lagi teringat masa kecik-kecik dulu, mak selalu katajangan tengok tv dekat2 nanti rabun . Ada juga yang kata rabun ni masalah genetik. Kalau emak ayah kita rabun, ada kemungkinan anak-anak juga akan rabun.Hakikatnya rabun mata terjadi apabila  cahaya dari objek yang dilihat tidak difokuskan di atas retina. Rabun mata ini  terjadi akibat ketidakseimbangan di antara panjang bola mata dengan kuasa kornea dan kanta mata.

Jenis-Jenis Rabun
Terdapat dua jenis rabun yang biasa berlaku iaitu rabun jauh dan rabun dekat. Rabun jauh ialah di mana seseorang tidak dapat melihat objek yang jauh dengan jelas, tetapi dapat melihat objek dekat dengan jelas. Rabun dekat pula ialah apabila penglihatan seseorang itu kabur bila melihat objek yang dekat tetapi objek jauh dapat dilihat dengan jelas.
 Punca Rabun Jauh
Setakat ini, tiada teori tepat mengenai punca berlakunya rabun jauh. Bagaimanapun, faktor keturunan mempunyai pengaruh terhadap berlakunya rabun jauh.
  1. Kemungkinan seorang anak yang ibu bapanya menghidap rabun jauh    untuk mengalami masalah sama ialah 40 peratus.
  2. Ada teori mengatakan, rabun jauh berlaku jika seseorang gemar membaca pada jarak dekat.
  3. Sesetengah pakar lain pula mengatakan, kerana rabun jauhlah seseorang itu membaca pada jarak dekat.
  4. Rabun jauh bukan sejenis kecacatan. Sebenarnya struktur mata orang yang rabun jauh adalah normal.
  5. Apa yang berlaku ialah, biji mata mereka lebih besar dan panjang berbanding orang yang tidak rabun.
  6. Imej yang masuk ke dalam mata tidak dapat difokus dengan tepat ke atas retina, tetapi terfokus pada kedudukan di depan retina.
  7. Situasi ini dapat diumpamakan dengan perbezaan manusia berambut lurus dan berambut kerinting, ada yang bercermin mata dan ada yang tidak bercermin mata.
  8. Tahap kerabunan tidak bertukar atau bertambah akibat cermin mata selalu dipakai.
  9. Sebenarnya, sama ada cermin mata dipakai atau tidak, tahap kerabunan akan meningkat setiap enam bulan di mana kuasa cermin mata harus ditukar.


Rabun dekat
Apabila seseorang itu rabun dekat, otot mata mereka harus bekerja kuat untuk memfokuskan objek ke atas retina.
Jika usaha ini terlalu kuat, akan terjadi tanda seperti kekaburan, sakit di atas kening dan mata yang selalu letih dan berair, terutama selepas membuat kerja yang menggunakan penglihatan dekat seperti menjahit dan membaca.
Kanak-kanak yang rabun dekat berkemungkinan mempunyai daya tumpuan yang singkat. Mereka juga mungkin menjadi juling.


JIKA RABUN MATA TIDAK DI RAWAT, ANDA MUNGKIN AKAN MENGALAMI:

   1. Kecacatan Penglihatan yang akan menyebabkan masalah pembelajaran
       untuk kanak-kanak
   2. Tahap rabun mata akan terus meningkat
   3. Terjadinya Mata Malas ( amblyopia)




5 Tips Mudah Penjagaan Mata

1. Rehatkan mata
Setiap 10 minit selepas kita menggunakan komputer atau membaca , rehatkan lah  mata dengan melihat objek lain seperti pokok. Fokus seketika kepada objek tersebut sekurang-kurangnya selama seminit.
2.Elakkan Aktiviti Yang Memberi Ketegangan Pada Mata
Seeloknya kurangkan lah  bermain permainan video atau apa sahaja aktiviti yang boleh memberi ketegangan pada mata. Hadkan aktiviti sebegini kepada tidak lebih daripada 1 jam dan hanya 2 kali seminggu.
3. Buat Senaman Mata
Dahsyat tak mata kita pun perlu bersenam ? Sebenarnya, pernah ada banyak kes di mana orang yang mengalami penglihatan rabun,pulih sepenuhnya penglihatan mereka hanya dengan membuat senaman mata. 
Pertama, gosok kedua tapak tangan kita sehingga rasa panas, lepas tu, letak kedua-dua tangan di atas mata kita masing-masing. Ulang sebanyak 3- 5 kali. Senang bukan ? Kalau boleh ulang lah setiap hari. Paling kurang pun kita buat setiap kali mata kita rasa ‘letih’ atau sakit.
 Yang kedua, mulakan dengan mata melihat ke atas. Kemudian, pusing mata kita arah jam 10 kali dan arah lawan jam 10 kali.
Ada banyak senaman mata yang boleh kita lakukan. Antaranya ialah menggunakan sebatang pensil atau menggerakkan mata seperti gambar di bawah.
Senaman Mata 1
Senaman Mata 2Credit: top10homeremedies.com
4. Elakkan membaca atau melihat skrin komputer, telefon bimbit dalam cahaya yang samar. Dalam keadaan gelap, kita akan memaksa mata untuk  lebih fokus dan boleh menyebabkan ketegangan.
5. Jaga pemakanan. Nutrisi yang cukup adalah penting untuk kesihatan mata. Antara makanan yang berkhasiat untuk mata ialah makanan yang kaya dengan Vitamin A dan Vitamin C.

Image result for makanan menyihatkan mata


Selain itu, mereka yang rabun juga boleh mengambil Vitamin yang bersesuaian untuk meningkatkan kesihatan mata seperti Caratomax dan Vivix.
 








Image result for carotomax shaklee


Image result for carotomax shaklee


Cik azza percaya produk Shaklee ini dapat membantu menambah baik kesihatan anda.Kalau anda ingin dapatkan suppliment Shaklee cik azza sediakan cara-cara untuk lebih menyenangkan anda..Insyallah
CARA 1

Anda boleh terus klik VIVIX atau CAROTOMAX dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

CARA 2

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar BANDAR PERDA, BUKIT MERTAJAM dan SEBERANG PERAI.saya merupakan pengedar yang anda cari



SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR 
CIK AZZA.

FB :Sutera azyra
Fan Page : Dunia Sihat
Hubungi : 01132045363
Email :azl1za@yahoo.com
Cik azza buat pos ke seluruh malaysia setiap sabtu serta shaklee melalui online.
COD shaklee : Bukit Mertajam,Bandar Perda,KPJ Hospital, dan area Berdekatan..Insyallah



Previous
Next Post »